Dostawy telewizorów OLED wzrosną 240-krotnie
| Gospodarka ArtykułyWedług analiz iSuppli, wartość sprzedaży paneli OLED z aktywną matrycą w okresie od 2009 do 2015 r. na rynek telewizorów zwiększy się dwustu krotnie. Mimo tego, dostawy telewizorów z panelami w technologii OLED będą nadal stanowić zaledwie część całkowitych dostaw tych urządzeń.
Szacuje się, że w 2015 r. na rynek trafi 4,7 mln sztuk telewizorów OLED, podczas gdy dostawy samych LCD-TV w 2013 r. wyniosą 232,6 mln sztuk. Ekrany OLED charakteryzują się obrazem o wiele większym kontraście i lepszym stopniu oddania barw, jednak główną przeszkodą dla dalszej ekspansji rynkowej jest przede wszystkim stosunkowo wysoka cena. Jak stwierdza raport, średnia cena za telewizor OLED o przekątnej ekranu 11 cali to 2,5 tys. dolarów, podczas gdy za ponad trzykrotnie mniej można nabyć telewizor LCD o przekątnej powyżej 40 cali.
Tym samym, w związku z wyzwaniami technologicznymi i limitowaną produkcją, OLED-TV pozostaną nadal rynkiem niszowym oraz droższą i mniejszą alternatywą dla LCD. Od wprowadzenia pierwszego telewizora AM-OLED przez firmę Sony w 2007 r., niewiele firm zdecydowało się na podobny krok.
W bieżącym można się spodziewać nowego modelu od LG Display, z ekranem o przekątnej 15 cali. Z powodu niskiej konkurencji, brak jest impulsu dla dostawców do zmniejszania cen i podnoszenia poziomu produkcji.
Żadna z firm nie planuje również inwestycji w fabrykę będącą w stanie produkować ekrany OLED w większych wymiarach, co mogłoby sprawić, że technologia ta byłaby realną alternatywą dla LCD.Analitycy wątpią, aby udało się uzyskać zadowalający poziom rentowności nawet w przypadku produkcji masowej.
W porównaniu z brakiem przełomu technologicznego w przypadku OLED, technologia LCD oferuje coraz szybsze częstotliwości odświeżania ekranu, do 180 i 240 Hz, coraz częściej wykorzystuje diody LED do podświetlania w celu zmniejszenia zużycia energii i poprawy jakości obrazu, a same kineskopy stają się coraz cieńsze i tańsze, niwelując tym samym korzyści związane z zastosowaniem OLED.
W przeciągu kolejnych sześciu lat, obroty producentów paneli OLED na rynek telewizyjny wzrosną z 10 mln do 1,8 mld dolarów. Oznacza to, że pod względem obrotów sektor telewizorów wyprzedzi zastosowania w telefonach komórkowych. Pomimo o wiele mniejszej ilości dostarczonych sztuk, sektor ten zyskuje na wyższych średnich cenach elementów.