Dostawy telewizorów OLED wzrosną 240-krotnie

Według analiz iSuppli, wartość sprzedaży paneli OLED z aktywną matrycą w okresie od 2009 do 2015 r. na rynek telewizorów zwiększy się dwustu krotnie. Mimo tego, dostawy telewizorów z panelami w technologii OLED będą nadal stanowić zaledwie część całkowitych dostaw tych urządzeń.

Posłuchaj
00:00

Szacuje się, że w 2015 r. na rynek trafi 4,7 mln sztuk telewizorów OLED, podczas gdy dostawy samych LCD-TV w 2013 r. wyniosą 232,6 mln sztuk. Ekrany OLED charakteryzują się obrazem o wiele większym kontraście i lepszym stopniu oddania barw, jednak główną przeszkodą dla dalszej ekspansji rynkowej jest przede wszystkim stosunkowo wysoka cena. Jak stwierdza raport, średnia cena za telewizor OLED o przekątnej ekranu 11 cali to 2,5 tys. dolarów, podczas gdy za ponad trzykrotnie mniej można nabyć telewizor LCD o przekątnej powyżej 40 cali.

Obroty producentów paneli OLED na rynek telewizyjny wg. iSuppli [dane w mld dolarów]

Tym samym, w związku z wyzwaniami technologicznymi i limitowaną produkcją, OLED-TV pozostaną nadal rynkiem niszowym oraz droższą i mniejszą alternatywą dla LCD. Od wprowadzenia pierwszego telewizora AM-OLED przez firmę Sony w 2007 r., niewiele firm zdecydowało się na podobny krok.

W bieżącym można się spodziewać nowego modelu od LG Display, z ekranem o przekątnej 15 cali. Z powodu niskiej konkurencji, brak jest impulsu dla dostawców do zmniejszania cen i podnoszenia poziomu produkcji.

Żadna z firm nie planuje również inwestycji w fabrykę będącą w stanie produkować ekrany OLED w większych wymiarach, co mogłoby sprawić, że technologia ta byłaby realną alternatywą dla LCD.Analitycy wątpią, aby udało się uzyskać zadowalający poziom rentowności nawet w przypadku produkcji masowej.

Obroty sektora OLED w okresie od 2007 do 2014 r. wg. iSuppli.

 

W porównaniu z brakiem przełomu technologicznego w przypadku OLED, technologia LCD oferuje coraz szybsze częstotliwości odświeżania ekranu, do 180 i 240 Hz, coraz częściej wykorzystuje diody LED do podświetlania w celu zmniejszenia zużycia energii i poprawy jakości obrazu, a same kineskopy stają się coraz cieńsze i tańsze, niwelując tym samym korzyści związane z zastosowaniem OLED.

W przeciągu kolejnych sześciu lat, obroty producentów paneli OLED na rynek telewizyjny wzrosną z 10 mln do 1,8 mld dolarów. Oznacza to, że pod względem obrotów sektor telewizorów wyprzedzi zastosowania w telefonach komórkowych. Pomimo o wiele mniejszej ilości dostarczonych sztuk, sektor ten zyskuje na wyższych średnich cenach elementów.

Powiązane treści
Rośnie wartość rynku OLED
Aplikacje oświetleniowe i duże wyświetlacze zapewnią szybką popularyzację technologii OLED
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Contrans współpracuje z EPT
Optoelektronika
Odwiedź targi Laser World of Photonics 2025 w Monachium!
Projektowanie i badania
Plessey wdraża system MES od Critical Manufacturing w celu wsparcia eksperymentalnych procesów produkcji microLED
Produkcja elektroniki
Rynek półprzewodników rośnie, ale nie w Europie
Komunikacja
Silicon Labs prezentuje BG29: przyszłość Bluetooth LE w miniaturowych urządzeniach
Komunikacja
Usługi cellular-to-satellite już za moment
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Targi zagraniczne
Międzynarodowa wystawa i warsztaty na temat kompatybilności elektromagnetycznej EMV 2025
Statyczne
Logowanie
Targi krajowe
Warsaw Industry Week 2025 - 9. edycja
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów