Texas Instruments traci udziały w rynku komunikacji bezprzewodowej

| Gospodarka Artykuły

Wobec utraty monopolu w 2007 roku na dostawy układów scalonych do telefonów komórkowych dla Docomo, Ericssona i Nokii, największy światowy dostawca układów analogowych i cyfrowych procesorów sygnałowych zmienia strategię dotyczącą produkcji oraz oferowanych produktów. Po wejściu na rynek, w którym istniał dotąd tylko Texas Instruments, takich firm jak Infineon, Qualcomm, Renesas i STMicroelectronics, spółka zamierza zwiększyć swoją aktywność.

Texas Instruments traci udziały w rynku komunikacji bezprzewodowej

TI nie grożą kłopoty finansowe, jednak interesy firmy w zakresie technologii bezprzewodowych oraz projektorów DLP (Digital Light Processing) znajdują się w zastoju, co może wpłynąć na jej wyniki finansowe w 2008 roku. W ramach rozbudowy portfolio, firma rozważa stworzenie nowej linii rozwiązań typu single-chip dla telefonów komórkowych oraz pracuje nad urządzeniami dla telewizji wysokiej rozdzielczości HDTV (High Definition TV) i wielordzeniowymi DSP.

RFab na sprzedaż?

Według licznych spekulacji odpowiedzią firmy na spadek jej udziałów w dziedzinie technologii bezprzewodowych mogą być dostosowane do potrzeb klientów układy DSP lub sprzedaż fabryki układów półprzewodnikowych RFab w Richardson, pracującej w oparciu o 300-milimetrowe płytki podłożowe.

Na początku 2007 roku firma podjęła zaskakującą decyzję o wycofaniu się z kosztownego rozwoju układów cyfrowych i zlecaniu produkcji na zewnątrz. W związku z tym wstrzymała rozwój procesów technologicznych o wymiarze charakterystycznym 45nm i zdecydowała o przejściu w kierunku outsourcingu technologii 32-nanometrowych i nowszych. Celem TI jest uwolnienie środków, potrzebnych do inwestycji w projektowanie. Firma zamierza w dalszym ciągu inwestować w układy analogowe, które stanowią jej mocną stronę.

W zakresie układów cyfrowych, TI współpracuje obecnie z Chartered Semiconductor Manufacturing, United Microelectronics i Taiwan Semiconductor Manufacturing oraz planuje nawiązać bliższe porozumienie z TSMC w zakresie działań badawczo-rozwojowych, począwszy od procesu technologicznego 45nm.

Pojawiły się także spekulacje, że TI może sprzedać swoją fabrykę nowej generacji w Richardson. Według niektórych źródeł, zarówno IM Flash Technologies LLC, która jest spółką joint-venture firm Micron Technology i Intel, jak i Samsung Electronics były nią zainteresowane, ale TI zaprzecza informacjom o możliwej sprzedaży.

Problemy z technologią wireless

Według analityków przyglądających się ofercie produktowej Texas Instruments, firma przejawia wysoką zdolność do znajdowania nisz rynkowych. W odpowiednich momentach angażowała się lub rezygnowała z interesów w dziedzinie komputerów, pamięci DRAM, elektroniki obronnej i innych. W 2006 roku spółka sprzedała sekcje czujników i sterowników firmie Bain Capital LLC za 3 mld dol., aby skupić się na DSP i DLP. Znalezienie rozwojowych dziedzin, w których mogłaby zwiększyć swój udział, stanowi dla firmy duże wyzwanie. TI musi mieć także na uwadze rynki, w których jest obecnie zaangażowana – szczególnie segment telefonów bezprzewodowych, przechodzący z biznesowego modelu jednego dostawcy do modelu wielu dostawców. Pozycja TI w tym obszarze jest poważnie zagrożona, ponieważ jej kluczowym klientom zależy na większym zrównoważeniu łańcucha dostaw.

Przez wiele lat, TI miała zupełny monopol na dostawy układów GSM i CDMA dla swojego największego klienta – firmy Nokia. Jednak w 2007 roku Nokia ogłosiła plany produkcji telefonu komórkowego, bazującego na rozwiązaniu typu single-chip od Infineon Technologies. Analitycy uważają, że TI miała problemy z technologią radiową, które umożliwiły firmie Infineon wejście do tego biznesu. Wygląda na to, że firmy te będą zmuszone konkurować ze sobą w zakresie telefonów komórkowych low-end dla Nokii, co prawdopodobnie wpłynie na ich mniejsze marże.

Także w obszarze GSM/WCDMA firma TI straciła monopol na dostawy układów dla Ericsson Mobile Platforms i Docomo. Jeszcze pod koniec 2006 roku, STMicroelectronics zapowiedziało współpracę z Ericssonem w zakresie telefonii 3G, kończąc rolę TI, jako jedynego dostawcy układów dla tego producenta telefonów komórkowych.

Przedstawiciele Texas Instruments uważają jednak, że możliwe skutki zwiększenia liczby dostawców przez producentów telefonów komórkowych zostały znacznie wyolbrzymione. TI nie spodziewa się spadku swoich udziałów w rynku, gdyż w związku z zaistniałą sytuacją zamierza zintensyfikować działalność konkurencyjną. Planuje m.in. współpracę z firmą Motorola, która ogłosiła plany użycia procesorów TI w przyszłych telefonach 3G. Ten krok wskazuje, że Motorola może wycofywać się z projektów StarCore i innych, które pochodzą od wydzielonej w 2004 r. spółki Freescale Semiconductor.

Low-end, i high-end

Texas Instruments przygotowuje także układy dla tanich telefonów komórkowych, o nazwach kodowych LoCosto i eCosto, przeznaczonych na rynki rozwijające się, oraz dysponuje dwu- i sześciordzeniowymi procesorami DSP skierowanymi na rynek bezprzewodowych urządzeń high-end. Obecnie firma poszukuje nowych obszarów dla zastosowań DSP, takich jak np. samochody, medycyna, ochrona i ekskluzywne domy cyfrowe oraz zapowiada, że będzie dalej rozwijała rozwiązania wielordzeniowe.

Dostępne są już również procesory sygnałowe produkcji TI przeznaczone do przemysłowych zastosowań w bramach dostępowych i centralach abonenckich PBX (Private Branch Exchange). Ponadto, DSP produkcji TI został wykorzystany przez firmę Audi w jej sportowym samochodzie Q7 jako element technologii wspomagania widoczności blind-side.

Podsumowanie

Urządzenia analogowe reprezentują obecnie około 40% półprzewodnikowego biznesu TI. W ciągu kilku lat firma kupiła i połączyła wiele spółek, takich jak Burr-Brown, Chipcon, Power Trends i Unitrode, co pozwoliło jej na wzmocnienie swojej pozycji rynkowej w tym obszarze. Nie jest przesądzone jakie dalsze działania będzie podejmować Texas Instruments na tym podzielonym rynku układów analogowych, jednak uważa, że ma przewagę nad konkurentami, takimi jak ADI, Maxim Integrated Products, Linear Technology i National, ze względu na szerszą gamę oferowanych produktów.

Grzegorz Michałowski