Rozwój rynku materiałów termoprzewodzących napędzają smartfony

Rosnący cały czas rynek smartfonów, który do roku 2022 ma objąć 2,1 mld urządzeń, stanowi doskonałą okazję dla producentów materiałów wykorzystywanych do zarządzania ciepłem. Takich materiałów potrzebnych jest coraz więcej, a przyczyną tego jest postępująca miniaturyzacja oraz rosnąca złożoność układowa i wydajność urządzeń. Wymienione czynniki niezmiennie prowadzą do występowania w elektronice zwiększonego wydzielania ciepła.

Posłuchaj
00:00

Dodatkowe komponenty, potrzebne do zapewnienia dostępności nowych funkcji smartfonów, jak ładowanie bezprzewodowe czy kamera HD, sprawiają, że zarządzanie ciepłem staje się coraz trudniejsze. Skuteczne chłodzenie jest też warunkiem zapewnienia bezpieczeństwa, bo w bezpośrednim sąsiedztwie grzejących się podzespołów znajdują się akumulatory litowo-jonowe. Procesor jest najgorętszym elementem smartfona, w dalszej kolejności są czujniki obrazu i źródła światła.

Rozwiązania odprowadzające ciepłoIstnieją różne podejścia do zarządzania ciepłem, oparte zarówno na rozwiązaniach sprzętowych, jak i oprogramowaniu do zarządzania ciepłem (STM). Po stronie sprzętowej używa się najczęściej materiałów termoprzewodzących, ale w nowych rozwiązaniach o dużej wydajności - także ciepłowodów (heat pipe). Samsung Galaxy S8, LG G5, Google Pixel 2 XL to tylko kilka przykładów urządzeń wykorzystujących ciepłowody do odprowadzania ciepła.

W laboratoriach testowane są komory cieplne (vapor chambers), które są opracowywane przez kilku graczy, takich jak Furukawa Electric, TaiSol, AVC i Delta. Są one lekkie i płaskie, co w tym obszarze zastosowań jest dużą zaletą. Według analizy Yole Développement w przyszłości ostra walka producentów o każdy mm³ zajmowanej objętości doprowadzi do intensyfikacji prac badawczo-rozwojowych nad materiałami i komponentami do zarządzania ciepłem. Działania będą skoncentrowane głównie na obudowach komponentów i obwodach drukowanych.

Poza smartfonami, wydajnego i lekkiego chłodzenia potrzebować będą drony, pikoprojektory i urządzenia VR. Te dwa rozwiązania będą stanowiły ponad ¾ rynku rozwiązań dla komponentów termicznych, wartego do 2022 roku 3,6 mld dolarów.

Prognoza rozwoju rynku materiałów do zarządzania ciepłem w elektronice z podziałem na trzy główne obszary aplikacyjne Różnice konstrukcyjne i aplikacyjne między modułem wykonawczym mocy z tranzystorami IGBT a modułem LED Najważniejsze firmy aktywne na rynku materiałów do chłodzenia
Powiązane treści
Chłodzenie urządzeń elektronicznych i zarządzanie ciepłem
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
Materiały szklane do produkcji półprzewodników zmieniają przyszłość urządzeń, procesów i łańcuchów dostaw
Komponenty
CBTG Technologie nawiązuje współpracę z Etron - nowe możliwości dla projektantów elektroniki
PCB
EUROCIRCUITS wspiera MAD Formula Team - niezawodna elektronika w ekstremalnych warunkach Formula Student
Produkcja elektroniki
Rochester Electronics wesprze przedłużanie cyklu życia procesorów NXP
Mikrokontrolery i IoT
Advantech i Axelera AI rozszerzają partnerstwo w obszarze akceleratorów AI dla systemów embedded
Projektowanie i badania
Veeam finalizuje przejęcie Securiti AI
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Grudzień 2025
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025

Bonding optyczny made in Poland

W świecie nowoczesnych wyświetlaczy detale mają znaczenie. Jeden milimetr kieszeni powietrznej potrafi zadecydować o tym, czy obraz na ekranie będzie zachwycał kontrastem i głębią, czy zniknie pod warstwą refleksów. Dlatego właśnie bonding optyczny – precyzyjne łączenie wyświetlacza z panelem dotykowym lub szybą ochronną – stał się symbolem jakości w projektowaniu interfejsów użytkownika. A w Polsce liderem tej technologii jest firma QWERTY Sp. z o.o., jedyny krajowy producent, który wykonuje bonding we własnej fabryce, bez podzlecania procesów za granicę.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów