Europa traci na rynku fotowoltaiki

Europa może niebawem stracić pozycję największego rynku fotowoltaiki na rzecz Chin oraz USA. Czynnikami decydującymi o wzroście w tych regionach będzie silna presja cenowa oraz, w przypadku USA, poparcie władz dla rozwoju odnawialnych źródeł energii. Jak wynika z raportu sporządzonego przez firmę Frost & Sullivan, Chiny przyczynią się do spadku cen monokrystalicznego krzemu oraz paneli słonecznych, co wzmocni ich pozycję na międzynarodowym rynku.

Posłuchaj
00:00

Zdaniem analityków, głównymi atutami tamtejszych producentów będą niskie ceny oraz wzrastający poziom technologiczny oferowanych rozwiązań. W głównej mierze odbije się to negatywnie na firmach z Europy i Japonii. Z drugiej strony, odczują oni również wzmożoną konkurencje ze strony firm amerykańskich. Tamtejszy rząd, jako jeden z priorytetów określił rozwój odnawialnych źródeł energii. Zdaniem analityków, dotychczas USA wykorzystywało zaledwie małą część swoich możliwości w tym zakresie, a kraj ten ma duży potencjał rozwoju silnego i zróżnicowanego rynku ogniw słonecznych.

Zdaniem analityków, niemal pewne jest, że sytuacja europejskich producentów, pomimo wysokiego zaawansowania technologicznego, osłabnie. Jako główne atuty, które pomogą im sprostać wzmożonej konkurencji raport wymienia: silne zaplecze badawcze oraz produkcyjne i publiczne inicjatywy. Niemniej jednak, w obliczu kryzysu producentom ciężej będzie pozyskać niezbędne fundusze, jako że poszczególne kraje będą mniej przekazywały na rozwój tej technologii, natomiast zamówienia ze strony klientów indywidualnych również zmaleją. Pomimo to, w dłuższej perspektywie, trend do rozwoju odnawialnych źródeł energii będzie się utrzymywał także w Europie.

Liderem w regionie pozostaną nadal Niemcy, gdzie wielu czołowych producentów jest obecnie w trakcie zwiększania produkcji i rozwoju elektrowni słonecznych. Producenci z Francji natomiast większą uwagę poświęcają rozwojowi aplikacji fotowoltaiki zintegrowanej z budownictwem, jako segmentu najbardziej wspieranego przez państwo. Zdaniem analityków Frost & Sullivan, mimo że tamtejsi producenci odnotowali wysoki wzrost obrotów w ciągu ostatnich lat, rynek ten rozwijałby się znacznie szybciej gdyby wspierano wszystkie typy aplikacji fotowoltaicznych jednakowo. W przypadku Hiszpanii, w obliczu spadku wsparcia publicznego, liczba nowych instalacji w obecnym roku będzie mniejsza niż w 2008. Raport krytycznie odnosi się do braku inicjatyw na rzecz rozwoju fotowoltaiki we Włoszech oraz Grecji. Państwa te oferują silny potencjał rozwojowy, jednak brak wsparcia ze strony państwa hamuje tamtejszy rynek.

Powiązane treści
Ubiegły rok był nieudany dla krajowej fotowoltaiki
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Schneider Electric rozwija produkcję w USA – nowy zakład w Tennessee wzmocni sektor energetyki i centrów danych
Komponenty
Silanna i DigiKey razem w grze o rynek ADC – nowa generacja przetworników Plural z krótszym czasem dostaw i niższą ceną
Aktualności
Ukazał się nowy Global Innovation Index 2025
Zasilanie
TDK Electronics przechodzi w pełni na energię odnawialną we wszystkich zakładach produkcyjnych
Produkcja elektroniki
Lit - perspektywy wydobycia w Europie
Pomiary
Certyfikowane urządzenia medyczne zmieniają rynek gadżetów fitness
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów