Google wyprzedza Amazona w segmencie inteligentnych domów
| Gospodarka AktualnościW pierwszym kwartale 2019 roku europejski rynek inteligentnych domów wzrósł o 23,9%, osiągając 21,3 mln sprzedanych urządzeń, zaliczanych do tego segmentu. Zgodnie z raportem firmy analitycznej IDC, na Europę Zachodnią przypada 88,3% rynkowego udziału w regionie, a Europa Środkowo-Wschodnia odnotowała największy wzrost sprzedaży - o 31,2% w skali roku.
Sprzedaż głośników z wbudowanym inteligentnym asystentem (smart speakers) zwiększyła się w Europie o 58,1%, do 3,35 mln sztuk, co stanowi 15,8% rynku smart home. Urządzenia tego typu zajmują drugie miejsce w tym segmencie. Urządzenia Google Home w kategorii inteligentnych głośników stanowiły 45,1%, a Amazon Echo - 41,8% dostaw.
Google ma za sobą doskonały kwartał - zajął pierwsze miejsce w sprzedaży. Amerykański potentat kontynuuje zdobywanie rynku poprzez wsparcie i szybszy rozwój ojczystych języków dla platformy głosowej Google Assistant, która była zaimplementowana w 49,2% sprzedanych w Europie inteligentnych głośników. W tym samym czasie Amazon musiał zmierzyć się z problemami dotyczącymi niewystarczającego zaopatrzenia w swoje inteligentne urządzenia. Produkty Amazon Echo Dot nie były dostępne w niektórych krajach przez kilka tygodni, pozostawiając miejsce na rozwój produktów Google Home. Biorąc pod uwagę cały rok, numerem jeden wśród głosowych asystentów - według analityków - pozostanie jednak Alexa Amazona, którą w 2022 roku wyprzedzić może tylko Google AI Platform.
Zgodnie z prognozami, w 2019 roku sprzedaż urządzeń dla inteligentnego domu zmierza w kierunku liczby 107,8 mln sztuk, rosnąc o 21% w porównaniu z rokiem 2018, a w roku 2023 osiągnie 183,9 mln. W 2023 roku rozrywka wideo i inteligentne głośniki będą w tym segmencie stanowić dwie główne kategorie.
Najważniejsze kategorie
W pierwszym kwartale 2019 roku sprzedano 12,7 mln sztuk urządzeń do rozrywki wideo (video entertainment devices), do których należą inteligentne telewizory (Smart TV) i adaptery multimediów cyfrowych. Produkty Smart TV nadal mają największy udział w tej kategorii.
Urządzenia należące do trzech kategorii - oświetlenie, bezpieczeństwo domu oraz monitoring i termostaty - w pierwszym kwartale 2019 roku obejmowały 20,8% rynku sprzętu dla inteligentnego domu. Oczekuje się, że między 2019 a 2023 rokiem rynkowy udział produktów należących do tych trzech kategorii wzrośnie łącznie o 9,5 punkta procentowego, przy rocznej stopie wzrostu CAGR wynoszącej 27,11%.
Podsumowując - sprzedaż będzie stale rosła ze względu na zainteresowanie konsumentów technologiami, które umożliwiają sterowanie urządzeniami za pomocą ludzkiego głosu.
źródło: IDC