Jak pandemia wpłynęła na rynek elektroniki konsumenckiej?

| Gospodarka Aktualności

Obecna pandemia przyniosła ogromne zmiany w planowaniu przez konsumentów zakupów. Wpłynęło to bezpośrednio na branżę elektroniki użytkowej. Przy zmniejszonych dochodach w czasach zawirowań gospodarczych klienci bardziej skupiają się na zakupach artykułów pierwszej potrzeby i unikają dodatkowych, większych wydatków na takie produkty, jak telewizory i nowe smartfony.

Jak pandemia wpłynęła na rynek elektroniki konsumenckiej?

Według danych przygotowanych przez Finarię, oczekuje się, że przychody europejskiego przemysłu elektroniki konsumenckiej wyniosą 213,8 ​​mld dolarów w 2020 roku, co oznacza spadek o 14,2 mld dolarów w związku z epidemią COVID-19.

Niemiecka agencja analityczna Statista wskazuje, że sprzedaż komputerów i telefonów odnotuje w 2020 roku największy spadek pod względem przychodów. Europejski segment elektroniki użytkowej w ostatnich latach notował stały wzrost, a przychody zwiększyły się z 208 mld dolarów w 2012 roku do 227,9 mld dolarów w roku 2019.

Wraz z zamknięciem supermarketów i salonów czołowych marek, w związku z nałożeniem obostrzeń, Europejczycy zaczęli inaczej planować swoje wydatki. Dlatego sprzedaż elektroniki użytkowej spadła już w pierwszej połowie 2020 roku.

Pomimo wysokiego popytu będzie spadek

Mimo globalnego wzrostu popytu na komputery i laptopy, w związku z pracą zdalną i nauczaniem na odległość, przychody z tego segmentu mają spaść w tym roku do 55,9 mld dolarów, czyli o 6,3% rok do roku. Statystyki pokazują, że sprzedaż telefonów w Europie, w tym stacjonarnych, komórkowych i smartfonów, ma w 2020 roku wygenerować 106,2 mld dolarów, co oznacza spadek o 6,3%.

Segment urządzeń multimedialnych takich, jak telewizory i odbiorniki radiowe, ma spaść o 6,1% rok do roku, a przychody do ponad 49 mld dolarów. Sprzedaż na rynku urządzeń peryferyjnych przeznaczonych do telewizorów wyniosła 1,8 mld dolarów, czyli mniej o 1,7% w porównaniu z rokiem ubiegłym.

Oczekuje się, że w tym roku średni przychód na europejskiego konsumenta elektroniki spadnie do 252,1 dolarów, czyli o 6,3% rok do roku. W ciągu najbliższych pięciu lat wartość ta wzrośnie do 282,3 dolarów.

Dane przygotowane przez agencję Statista wykazują, że ożywienie europejskiego sektora elektroniki konsumenckiej nastąpi w ciągu najbliższych dwóch lat, a w 2022 roku jego przychody przekroczą 230 mld dolarów. Do końca 2025 roku sięgną one prawie 240 mld dolarów.

Konsumenci coraz częściej wybierają sklepy internetowe

Sprzedaż prowadzona kanałami online wygeneruje jedną trzecią przychodów w 2020 roku. Ma to związek z tym, że coraz więcej klientów woli dokonywać zakupów w sklepach internetowych, niż jak dotychczas w stacjonarnych. W tym roku e-commerce stał się kluczowym czynnikiem napędzającym rynek elektroniki użytkowej.

W 2019 roku sprzedaż internetowa wygenerowała 29% łącznych przychodów w europejskim segmencie elektroniki użytkowej. Oczekuje się, że odsetek ten w tym roku wzrośnie do 33%. Do roku 2023 sklepy internetowe będą odpowiadać za 37% całkowitej sprzedaży elektroniki konsumenckiej w Europie.

Niemcy reprezentują największy europejski rynek elektroniki użytkowej liczącej 87 sieci sklepów i wygenerowanych w tym roku przychodów na poziomie 29,3 mld dolarów, co oznacza spadek o 8,1% rok do roku.

Wielka Brytania zajęła w tej kategorii drugie miejsce z 61 sieciami sklepów oferujących elektronikę konsumencką i sprzedażą wynoszącą 28,8 mld dolarów. Jest to o 2,7% mniej niż rok temu. Kolejne miejsca zajmują Francja i Hiszpania z odpowiednio 24,9 mld dolarów i 10,8 mld dolarów przychodów.

źródło: Finaria