Problemy z dostawami związane głównie z pandemią sprawiły, że firmy zaczęły rezygnować z korzystania wyłącznie z usług dostawców z jednej części świata - zwykle Dalekiego Wschodu. Obecnie w wielu sektorach problemy pogłębiła wojna wywołana przez Rosję.
Według badania DNV z 2021 roku, aż 56% firm doświadczyło zakłóceń w obrębie łańcucha dostaw związanych z pandemią. Najczęstszymi problemami były opóźnienia dostaw, trudności logistyczne i ograniczenia w handlu międzynarodowym. Aż 57% respondentów planowało wzmocnienie i dywersyfikację łańcucha dostaw poprzez pozyskiwanie nowych dostawców.
Rosnące zainteresowanie zamówieniami ma odbicie w wynikach gdańskiego Unisystemu, który sukcesywnie rozszerza kontakty międzynarodowe. Firma jest największym w Polsce - i jednym z największych w Europie - dostawców komponentów służących do wizualizacji informacji. Wartość eksportu Unisystemu w zeszłym roku wzrosła w porównaniu z rokiem 2020 o ok. 70% - do 28 mln zł. W 2021 roku firma obsłużyła ponad 300 zagranicznych klientów - najwięcej z Niemiec i Włoch. Unisystem odnotował również rekordowe wyniki, przekraczając 85 mln zł obrotu.
Dzięki ukończeniu nowej siedziby w minionym roku, firma rozbudowała dział eksportowy i zainwestowała w nowe linie montażowe. Ponadto, jednym z jej ogromnych atutów jest przestrzeń magazynowa i zgromadzone tam komponenty.
- Posiadamy jeden z największych w Europie magazynów, dzięki któremu możemy zabezpieczyć potrzeby naszych klientów i sprawnie dostarczać potrzebne podzespoły. W związku ze wzrostem sprzedaży i dynamiczną sytuacją na światowym rynku, postanowiliśmy zmodyfikować nasz kierunek rozwoju. Przygotowaliśmy nową strategię i zaczęliśmy działać dwutorowo - już nie tylko dostarczamy wyświetlacze. Zwiększyliśmy również nacisk na tworzenie gotowych rozwiązań - mówi Sławomir Szweda, prezes Unisystemu.
Większość elementów gotowych rozwiązań - wyświetlacze, płyty główne, obudowy do urządzeń czy kontrolery - jest projektowana i produkowana w Gdańsku, dzięki rozwiniętemu działowi RnD. Jedynie część komponentów pochodzi od zewnętrznych dostawców.
- Wartość otrzymanych zamówień tylko w pierwszym kwartale 2022 przekroczyła 26 mln zł. Z tego niemal 7 mln zł to zamówienia od klientów zagranicznych. Warto jednak zaznaczyć, że w pierwszym kwartale zazwyczaj zamówień jest najmniej. Dlatego przewidujemy kolejne wzrosty - mówi Sławomir Szweda.
Firma zanotowała w ostatnim czasie znaczący wzrost wartości zamówień. W całym 2020 roku ich wartość wyniosła 52 mln zł, tymczasem rok później udało się osiągnąć poziom 117 mln zł, czyli wzrost rok do roku wyniósł 125%.