W tym roku sprzedaż MPU przekroczy 114 mld dolarów

| Gospodarka Mikrokontrolery i IoT

Analitycy z IC Insights oszacowali, że w 2022 sprzedaż układów MPU osiągnie 114,8 mld dolarów, przy 12% wzroście rok do roku. W 2021 roku sprzedaż mikroprocesorów wzrosła o 13%, a w roku 2020 o 16%. W ramach raportu IC Insights przygotował listę pięciu największych dostawców mikroprocesorów, których udział w rynku w roku ubiegłym wyniósł 86% w 2021 roku. Obecnie Intel jest na dobrej drodze do objęcia połowy rynku sprzedażą układów MPU.

W tym roku sprzedaż MPU przekroczy 114 mld dolarów

Prognozy wskazują, że w tym roku całkowita sprzedaż mikroprocesorów wzrośnie o 3%, co przekłada się na rekordowy poziom 2,5 mln sprzedanych jednostek. Dla porównania w roku 2021 i 2020 wzrost ten wynosił odpowiednio 6% i 5%. Obserwatorzy rynku stwierdzili, że przychody z układów MPU wzrosną dzięki 8% podwyżce średniej jednostkowej cenie (ASP) tych chipów. W roku ubiegłym ASP wzrosło o 7%, a w roku 2020 o 10%.

Na pierwszym miejscu w rankingu producentów MPU znalazł się Intel z 50,9% udziałem, drugie miejsce zajęła firma Apple z 13% udziałem, kolejne objął Qualcomm z udziałem na poziomie 9,1%. Na czwartym miejscu uplasował się AMD z 8,9% udziałem. Ostatnie miejsce zajął tajwański MediaTek z 4% udziałem w rynku układów MPU. Łączna sprzedaż wymienionych producentów wyniosła w 2021 roku 102,7 mld dolarów. Dla porównania w 2020 roku łączny udział w rynku wynosił 85%, a w roku 2016 było to 82,1%.

Kolejnych pięciu największych dostawców MPU zajmujących miejsca od 6. do 10. to kolejno Nvidia, Samsung, UNISOC, HiSilicon i NXP z łączną sprzedażą o wartości 4,4 mld dolarów i z udziałem w rynku na poziomie 4,3%. Dla porównania w 2020 roku udział ten wynosił 5%.

IC Insights szacuje, że przychody z mikroprocesorów Intela w 2021 roku wyniosły 52,3 mld USD, czyli wzrosły o 3%. W tamtym roku firma odpowiadała za 50,9% całego rynku układów MPU. W 2020 roku firma obejmowała 55,7% rynku, a w roku 2016 było to 58,4%.

Dostawca procesorów o architekturze x86, AMD odnotował w 2021 roku sprzedaż na poziomie 9,2 mld dolarów, co oznacza 56% wzrost. Udział rynku wzrósł z 6,5% do 8,9%. W 2016 roku udział firmy w rynku wynosił zaledwie 3,3%.

źródło: IC Insights

Zobacz również