Branża motoryzacyjna obiera kurs na RISC-V

Europejski przemysł motoryzacyjny, który historycznie charakteryzował się długimi cyklami rozwoju i złożonym, w pewnym sensie odizolowanym środowiskiem, przechodzi obecnie gruntowną transformację, a mikroprocesory RISC-V stają się coraz bardziej istotnym rozwiązaniem.

Posłuchaj
00:00

W związku z rozwojem pojazdów definiowanych programowo, elektryfikacją i rosnącą liczbą zaawansowanych systemów autonomicznych producenci samochodów i ich dostawcy domagają się układów mikroprocesorów coraz bardziej zaawansowanych i bezpiecznych (ISO 26262, IEC 61508 i ISO 21434). Na tym tle otwarta architektura RISC-V, wyłania się jako kluczowy wybór i szansa dla producentów europejskich w kontekście strategicznych problemów, takich jak suwerenność technologiczna. RISC-V jest też rozwiązaniem pozwalającym na większą elastyczność w zakresie "wybierania i dobierania" komponentów oraz unikania uzależnienia od jednego dostawcy.

Od kilku lat europejscy producenci intensywnie rozwijają portfolio rozwiązań RISC-V dostosowanych do potrzeb motoryzacyjnych. Infineon ma rodzinę mikrokontrolerów AURIX, Codasip - europejski lider RISC-V IP - dostarcza dostosowywalne i funkcjonalnie bezpieczne rdzenie, które są kluczowe dla spełnienia wymagań motoryzacyjnych. NXP wykorzystuje również RISC-V i uczestniczy w projektach badawczych UE, np. Rigoletto - przedsięwzięcie zapewniające znaczące finansowanie dla europejskiego rozwoju RISC-V i suwerenności technologicznej.

Pomimo postępów RISC-V w motoryzacji, wyzwania pozostają w zakresie dojrzałości ekosystemu oprogramowania w porównaniu do ustalonych architektur. Konserwatyzm branży i konkurencja wymagają, aby RISC-V wykazał porównywalną niezawodność i długoterminową żywotność z innymi architekturami.

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Mouser Electronics i igus zawarli globalną umowę dystrybucyjną
Zasilanie
Infineon zasili swoje zakłady zieloną energią elektryczną
Produkcja elektroniki
CBRTP rozwija produkcję 8-calowych podłoży GaN
Produkcja elektroniki
Chiny zaostrzają kontrolę eksportu materiałów akumulatorowych, pierwiastków ziem rzadkich i technologii pojazdów elektrycznych
Aktualności
30 lat Unisystemu: ludzie, idee i technologia napędzają wizualizację informacji
Projektowanie i badania
Qualcomm przejmuje Arduino
Zobacz więcej z tagiem: Produkcja elektroniki
Gospodarka
CBRTP rozwija produkcję 8-calowych podłoży GaN
Gospodarka
Chiny zaostrzają kontrolę eksportu materiałów akumulatorowych, pierwiastków ziem rzadkich i technologii pojazdów elektrycznych
Gospodarka
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów