W związku z rozwojem pojazdów definiowanych programowo, elektryfikacją i rosnącą liczbą zaawansowanych systemów autonomicznych producenci samochodów i ich dostawcy domagają się układów mikroprocesorów coraz bardziej zaawansowanych i bezpiecznych (ISO 26262, IEC 61508 i ISO 21434). Na tym tle otwarta architektura RISC-V, wyłania się jako kluczowy wybór i szansa dla producentów europejskich w kontekście strategicznych problemów, takich jak suwerenność technologiczna. RISC-V jest też rozwiązaniem pozwalającym na większą elastyczność w zakresie "wybierania i dobierania" komponentów oraz unikania uzależnienia od jednego dostawcy.
Od kilku lat europejscy producenci intensywnie rozwijają portfolio rozwiązań RISC-V dostosowanych do potrzeb motoryzacyjnych. Infineon ma rodzinę mikrokontrolerów AURIX, Codasip - europejski lider RISC-V IP - dostarcza dostosowywalne i funkcjonalnie bezpieczne rdzenie, które są kluczowe dla spełnienia wymagań motoryzacyjnych. NXP wykorzystuje również RISC-V i uczestniczy w projektach badawczych UE, np. Rigoletto - przedsięwzięcie zapewniające znaczące finansowanie dla europejskiego rozwoju RISC-V i suwerenności technologicznej.
Pomimo postępów RISC-V w motoryzacji, wyzwania pozostają w zakresie dojrzałości ekosystemu oprogramowania w porównaniu do ustalonych architektur. Konserwatyzm branży i konkurencja wymagają, aby RISC-V wykazał porównywalną niezawodność i długoterminową żywotność z innymi architekturami.