Branża motoryzacyjna obiera kurs na RISC-V

Europejski przemysł motoryzacyjny, który historycznie charakteryzował się długimi cyklami rozwoju i złożonym, w pewnym sensie odizolowanym środowiskiem, przechodzi obecnie gruntowną transformację, a mikroprocesory RISC-V stają się coraz bardziej istotnym rozwiązaniem.

Posłuchaj
00:00

W związku z rozwojem pojazdów definiowanych programowo, elektryfikacją i rosnącą liczbą zaawansowanych systemów autonomicznych producenci samochodów i ich dostawcy domagają się układów mikroprocesorów coraz bardziej zaawansowanych i bezpiecznych (ISO 26262, IEC 61508 i ISO 21434). Na tym tle otwarta architektura RISC-V, wyłania się jako kluczowy wybór i szansa dla producentów europejskich w kontekście strategicznych problemów, takich jak suwerenność technologiczna. RISC-V jest też rozwiązaniem pozwalającym na większą elastyczność w zakresie "wybierania i dobierania" komponentów oraz unikania uzależnienia od jednego dostawcy.

Od kilku lat europejscy producenci intensywnie rozwijają portfolio rozwiązań RISC-V dostosowanych do potrzeb motoryzacyjnych. Infineon ma rodzinę mikrokontrolerów AURIX, Codasip - europejski lider RISC-V IP - dostarcza dostosowywalne i funkcjonalnie bezpieczne rdzenie, które są kluczowe dla spełnienia wymagań motoryzacyjnych. NXP wykorzystuje również RISC-V i uczestniczy w projektach badawczych UE, np. Rigoletto - przedsięwzięcie zapewniające znaczące finansowanie dla europejskiego rozwoju RISC-V i suwerenności technologicznej.

Pomimo postępów RISC-V w motoryzacji, wyzwania pozostają w zakresie dojrzałości ekosystemu oprogramowania w porównaniu do ustalonych architektur. Konserwatyzm branży i konkurencja wymagają, aby RISC-V wykazał porównywalną niezawodność i długoterminową żywotność z innymi architekturami.

Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Sprzęt dla półprzewodników bije rekordy – AI i nowe technologie napędzają globalny rynek do 138 mld USD!
Zasilanie
Trina Storage i Stiemo zbudują w krajach bałtyckich sieć potężnych magazynów energii
Projektowanie i badania
Dania chce mieć najpotężniejszy na świecie komputer kwantowy
Elektromechanika
Dold wzmacnia międzynarodową obecność - tworzy nowy oddział sprzedaży w Polsce
Projektowanie i badania
Tranzystory diamentowe odmienią elektronikę dużej mocy
Zasilanie
Nowy standard ładowania EV: EVerged i AMPECO połączą siły, by stworzyć sieć 5000 punktów w 2 lata
Zobacz więcej z tagiem: Produkcja elektroniki
Gospodarka
SK hynix dołącza do Samsunga jako największy producent pamięci na świecie
Gospodarka
Microchip zawiera umowę partnerską z Delta Electronics w sprawie rozwiązań z węglika krzemu
Gospodarka
TSMC przebija prognozy i osiąga rekordowy kwartalny zysk w wysokości 13,5 mld dolarów

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów