Chiny rozszerzyły również swoją kontrolę nad dalszymi etapami łańcucha dostaw, odpowiadając za aż 92% światowej produkcji w 2019 roku magnesów trwałych neodymowo-żelazowo-borowych (NdFeB). To strategiczne ukierunkowanie doprowadziło do "wyczerpania" możliwości przetwarzania i produkcji magnesów w wielu krajach zachodnich.
4 kwietnia 2025 roku Pekin wprowadził nowe kontrole eksportu i rygorystyczny system licencjonowania dla wybranych metali pierwiastków ziem rzadkich i kilku typów magnesów. Oficjalnie Chiny powoływały się na obawy związane z bezpieczeństwem narodowym i nierozprzestrzenianiem. Jednak zaledwie dwa dni po ogłoszeniu nowych ceł przez USA, moment wprowadzenia tych środków zdecydowanie sugeruje, że są one działaniem odwetowym przeciwko ograniczeniom handlowym i technologicznym USA, zwłaszcza tym wymierzonym w chińskie firmy technologiczne.
Sam system licencjonowania eksportu to coś więcej niż tylko mechanizm kontroli. Wymaga on szczegółowych informacji o użytkowniku końcowym i konkretnym przeznaczeniu, skutecznie pełniąc funkcję narzędzia wywiadowczego, które pozwala Pekinowi na mapowanie zależności zagranicznych i potencjalne wykorzystanie luk w zabezpieczeniach. Dodatkowo, Chiny zintensyfikowały walkę z przemytem pierwiastków ziem rzadkich, zapewniając, że formalny system licencjonowania będzie jedynym kanałem eksportu.
Konsekwencje tych kontroli najbardziej dotykają przemysł samochodowy. Europejskie Stowarzyszenie Dostawców Motoryzacyjnych poinformowało, że kilka europejskich linii produkcyjnych i zakładów zostało zamkniętych już na początku czerwca. W ciągu dwóch tygodni od wprowadzenia ograniczeń 32% producentów z UE zgłosiło krytyczne niedobory.