Wybór złącza do pracy w aplikacjach motoryzacyjnych
| Prezentacje firmowe ArtykułyZłącza przeznaczone do pracy w motoryzacji są obecnie jednym z ważniejszych komponentów elektroniki samochodowej, zapewniając możliwość długotrwałego serwisowania pojazdów.
Ich zadaniem jest także łączenie subkomponentów elektrycznych, takich jak moduły bezpieczeństwa, sterowników i czujników jednostki napędowej oraz zasilania, a nawet radioodbiornika. Podczas eksploatacji elementy te są poddawane ciągłym narażeniom termicznym, gdyż zakres zmian temperatury w części pasażerskiej waha się od -40°C do 85°C, a w komorze silnika od -40°C do nawet 125°C. Poza odpornością na ekstremalne temperatury podzespoły te muszą charakteryzować się odpornością na lata lub setki tysięcy kilometrów przebiegu pojazdu w warunkach nasilonych wibracji i udarów oraz przy narażeniach chemicznych ze strony płynów eksploatacyjnych używanych w samochodach. Złącza motoryzacyjne muszą ponadto spełniać normy określone przez szereg standardów takich jak ASTM B117, SAE J1455 i posiadać szereg certyfikatów oraz znaków jakości.
Na rynku jest wiele typów złączy przeznaczonych dla motoryzacji. W nowych wersjach jako baza konstrukcyjna wykorzystywane są żywice termoplastyczne pozwalające zmniejszyć wymiary części łączeniowej przy jednoczesnym zapewnieniu odporności na chemikalia, temperaturę i narażenia mechaniczne. Oczywiście złącza przeznaczone do przenoszenia małych prądów są zwykle mniejszych rozmiarów od elementów o dużej obciążalności. Ostatnią kwestią charakterystyczną dla złączy motoryzacyjnych jest wiele sposobów montażu.
Dostępne najpopularniejsze opcje starają się równoważyć potrzebę obniżania kosztów produkcji i związaną z tym automatyzacją montażu z odpornością na narażenia mechaniczne. Aktualnie takimi właściwościami cechują się złącza do montażu wciskanego na płytce drukowanej (press-fi t) niewymagające lutowania, a pewność połączenia elektrycznego pomiędzy płytką drukowaną i końcówkami złącza zapewniają elementy sprężynowe mocowane w otworach płytki. Nowoczesna elektronika motoryzacyjna potrzebuje złączy, które będą spełniać coraz większe wymagania jakości, bezpieczeństwa i odporności. Zjawisko to wymusza szybką ewolucję produktów przeznaczonych do takich zastosowań.
Typy złączy
Złącza współosiowe zapewniają mechaniczne połączenie z zatrzaskiem i przeznaczone są do transmisji sygnałów do ok. 6 GHz. W zastosowaniach motoryzacyjnych spełniają wymagania Automobile Expert Group (FAKRA) i United States Council for Automotive Research (USCAR). Wykorzystywane są w aplikacjach GPS, radioodbiornikach, zintegrowanych telefonach i multimediach. Producentami takich złączy są m.in. Amphenol, Tyco i Molex.
Złącza kabel-kabel i kabel-komponent, których przykładem może być rodzina Tyco Ampseal, zostały zaprojektowane do pracy w aplikacjach pracujących w trudnych warunkach środowiskowych. Cechami tych produktów są blokady pozycji pinu i obudowy złącza uniemożliwiające nieprawidłowe połączenie oraz wskazujące kolorami poprawną pozycję styków i całkowite zatrzaśnięcie pokryw. Inny przykładowy system złączy firmy Molex HSAutolink przeznaczony jest do pracy w szybkich magistralach transmisji danych, zapewniając np. połączenie USB 2.0 dla elektroniki przenośnej pasażerów (MP3, pamięci Flash) z głównym systemem multimedialnym samochodu. W wykonaniach motoryzacyjnych pojawiają się także złącza optyczne zapewniające szersze pasmo, bezpieczną transmisję, mniejszą masę i wymiary elementów. Producentami tego typu elementów są m.in. Tyco (Ampseal) Molex HS (Autolink) i AVX. Szeroki zakres omówionych w tym artykule złączy dostępny jest w ofercie Farnell, wiodącego dystrybutora komponentów elektronicznych.