Tranzystory IGBT 1200 V z kwalifikacją AEC-Q101 o małych stratach na przewodzenie
Rohm
W ostatnich latach coraz większa liczba producentów wprowadza do oferty samochody o napędzie elektrycznym, co pociąga za sobą większe zapotrzebowanie na sprężarki elektryczne, często korzystające z tranzystorów IGBT. W pojazdach z silnikiem spalinowym do ogrzewania kabiny wykorzystywano dotąd ciepło rozpraszane przez same silniki. Jednak obecnie rośnie zapotrzebowanie na systemy ciepłej wody obiegowej z podgrzewaczem PTC.
Tranzystory IGBT pracujące z niską częstotliwością są powszechnie stosowane w falownikach i przełącznikach do tego typu zastosowań. Zwłaszcza w pojazdach elektrycznych, zużycie energii przez sprężarkę i grzejnik wpływa bezpośrednio na zasięg jazdy, dlatego duży nacisk kładzie się na podniesienie sprawności energetycznej tranzystorów. Innym trendem na tym rynku jest zwiększanie pojemności akumulatorów w celu poprawy zasięgu pojazdu.
Szczególnie w Europie, wysokonapięciowe akumulatory wymagają układów zasilania o małych stratach, odpornych na wyższe napięcia, co zwiększa zapotrzebowanie na tranzystory IGBT o napięciu znamionowym 650 V i 1200 V. Firma Rohm opracowała cztery nowe tranzystory IGBT o napięciu znamionowym 1200 V, przeznaczone do zastosowań w falownikach kompresorów elektrycznych oraz w obwodach przełączających grzejników PTC, cechujące się rekordowo małymi stratami na przewodzenie.
Mniejsze o 10...15% stratami mocy od tranzystorów konwencjonalnych uzyskano w wyniku obniżenia napięcia nasycenia VCE(sat) do zaledwie 1,7 V. Wszystkie tranzystory nowej serii RGS uzyskały kwalifikację AEC-Q101 w obu wariantach napięciowych: 650 V i 1200 V. Wersje 1200-woltowe są odporne na krótkotrwałe zwarcia (10 s przy +25°C), co zwiększa niezawodność w zastosowaniach samochodowych.
VCES |
IC @ 100°C |
VCE(sat) typ. |
Wbudowana |
Obudowa |
Kwalifikacja |
|
RGS50TSX2DHR |
1200 V |
24 A |
1,7 V |
tak |
TO-247N |
tak |
RGS50TSX2HR |
nie |
|||||
RGS80TSX2DHR |
40 A |
tak |
||||
RGS80TSX2HR |
nie |