200-woltowe diody Schottky’ego o ultraniskim prądzie upływu
Rohm
Nowym trendem technologicznym w hybrydowych układach napędowych 48V jest integracja w jednym module silnika i elementów peryferyjnych. Wymaga to zastosowania diod Schottky’ego o dużej sprawności i dużym dopuszczalnym napięciu pracy, zdolnych do zapewnienia stabilności w wysokich temperaturach. Równocześnie, wymagane są diody o wyższym napięciu znamionowym od konwencjonalnych 150 V, pozwalające zwiększyć funkcjonalność i niezawodność.
Firma ROHM oferuje serię diod Schottky’ego RBxx8 o bardzo małym prądzie upływu, nadających się do pracy w systemach 150-woltowych. Seria ta została w ostatnim czasie rozszerzona o diody 200-woltowe RBxx8BM/NS200, spełniające najnowsze wymogi elektroniki samochodowej.
Oczekuje się, że diody Schottky’ego o dużej sprawności zastąpią tradycyjne diody prostownicze i diody Schottky’ego w samochodowych układach zasilania narażonych na pracę w wysokich temperaturach otoczenia. Jednak ich wadą jest niestabilna praca w zakresie wysokich temperatur, mogąca prowadzić do zjawiska niekontrolowanego wzrostu temperatury (thermal runaway). W przypadku diod serii RBxx8 do realizacji złącza zastosowano metal zoptymalizowany do pracy w środowiskach wysokotemperaturowych, poprawiający charakterystykę prądu upływu i eliminujący wystąpienie tego zjawiska.
Diody Schottky’ego nowej serii RBxx8BM/NS200 charakteryzują się małymi gabarytami. Zapewniają mniejsze średnio o 11% napięcie przewodzenia od diod prostowniczych i diod o krótkim czasie regeneracji (FRD), co przekłada się na mniejsze straty mocy. W wyniku tego mogą być zamykane w mniejszych obudowach, których powierzchnia, wynosząca 4,7 x 2,5 mm została zredukowana o ponad 70% w stosunku do diod FRD o tych samych parametrach znamionowych. Ich zakres zastosowań poza elektroniką samochodową obejmuje też falowniki przemysłowe i wszelkiego typu zasilacze.