Mikrokontrolery PSoC 4 HVMS do samochodowych interfejsów HMI i inteligentnych czujników
W przemyśle motoryzacyjnym bezpieczeństwo funkcjonalne odgrywa coraz większą rolę, nawet w przypadku mikrokontrolerów z niższej półki cenowej. Jednocześnie, coraz częściej producenci pojazdów zastępują przyciski mechaniczne powierzchniami dotykowymi, integrowanymi w kokpicie lub kierownicy. Wiąże się to z dużymi ograniczeniami przestrzennymi dla obwodów elektronicznych i rośnie zapotrzebowanie na zintegrowane układy scalone o niewielkich rozmiarach.
W odpowiedzi na te wyzwania, firma Infineon opracowała nową rodzinę "samochodowych" mikrokontrolerów PSoC 4 HVMS, integrujących funkcje wysokonapięciowe (regulator 12 V i transceiver LIN/CXPI) z zaawansowanymi funkcjami analogowymi (technika CapSense, czujniki indukcyjne), zgodnych z wymogami specyfikacji ISO26262. Ich docelowe zastosowania obejmują samochodowe interfejsy HMI z przyciskami dotykowymi, suwakami i panelami dotykowymi do sterowania funkcjami HVAC, oświetleniem wnętrza, elektrycznie sterowanymi szybami/dachami i klamkami drzwi. W kierownicach PSoC 4 HVMS może być wykorzystany do wykrywania dotyku i puszczenia kierownicy. Moduł CapSense umożliwia wykrywanie obecności osób lub może być wykorzystany w systemach otwierania klapy bagażnika za pomocą ruchu nogą. Kolejne potencjalne zastosowania obejmują czujniki poziomu cieczy, siłowniki i systemy oświetleniowe.
Mikrokontrolery rodziny PSoC 4 HVMS są oparte na rdzeniu ARM Cortex-M0+. Zawierają do 128 KB wbudowanej pamięci Flash i 16 KB pamięci SRAM, interfejsy LIN i CXPI PHY, 12-bitowy przetwornik A/C SAR oraz wzmacniacze operacyjne i energooszczędne komparatory. Mogą być zasilane bezpośrednio z 12-woltowego akumulatora samochodowego. W zastosowaniach związanych z wykrywaniem pojemnościowym, obsługują najnowszą technologię CapSense 5. generacji o 8-krotnie lepszym współczynniku SNR niż w układach poprzedniej generacji.
Mikrokontrolery PSoC 4 HVMS uzyskały certyfikat AEC-Q100. Ich dopuszczalna temperatura pracy wynosi +125°C. Są one zamykane w obudowach QFN z wyprowadzeniami wettable flank o jednolitym rozkładzie wyprowadzeń. Mogą być stosowane w aplikacjach o poziomie nienaruszalności bezpieczeństwa ISO26262 ASIL-B. Producent oferuje do nich pakiet oprogramowania, obejmujący biblioteki AutoPDL (Automotive Peripheral Driver Library), Automotive Middleware Library for CapSense oraz Safety Library (SafeTlib) for Automotive PDL.