Kompleksowy system zasilający dla systemów 48 V
| TechnikaJednym z widocznych trendów we współczesnej elektronice jest postępująca mobilność i przenośność rozwiązań. Dotyczy ona głównie zapewnienia ciągłości zasilania gdyż użytkownicy coraz rzadziej przyjmują do wiadomości, że nawet krótka przerwa w dostępie do energii sieci energetycznej wywołuje konieczność ponownego uruchamiania i konfigurowania funkcji. Z tego powodu wiele sprzętu ma wbudowany akumulator i układ zarządzania zasilaniem, zapewniający jego ładowanie i zasilanie wyjścia w przypadku, gdy normalne zasilanie nie jest dostępne. Układ taki zapewnia podtrzymanie działania przez pewien czas i chroni przed nieprawidłowym działaniem wywołanym częstymi krótkimi zanikami sieci. Jest to też wygodny sposób zapewnienia większej mobilności urządzeń.
Eleganckie jednoukładowe rozwiązanie takiego systemu zasilającego jest standardowym rozwiązaniem wykorzystywanym przez konstruktorów elektroniki konsumenckiej zasilanej niskim napięciem i o małej mocy, jak telefony lub tablety.
Dla sprzętu zasilanego wyższym napięciem, na przykład w medycynie lub telekomunikacji, takich specjalizowanych jednoukładowych kontrolerów zasilania do niedawna nie było i konstruktorzy musieli tworzyć dość rozbudowane systemy oparte na układach standardowych i elementach dyskretnych.
Od niedawna można tę pracę uprościć za pomocą układu LTC4020 firmy Linear Technology, który przeznaczony jest do realizacji wysokonapięciowych systemów zasilających z podtrzymaniem bateryjnym. Zawiera on sterownik 4-tranzystorowego konwertera DC-DC podwyższająco-obniżającego (buck/boost) i parametrach zoptymalizowanych pod kątem pracy w systemach ładowania akumulatorów.
Układ jest zgodny z technologią PowerPath zarządzania i kontroli stanu akumulatora, co zapewnia ochronę ogniw i sprzyja długiej eksploatacji. LTC4020 zarządza przepływem mocy pomiędzy wejściem, akumulatorem buforowym i wyjściem, elastycznie dostosowując się do panujących warunków dostępności zasilania z tych obu źródeł i chwilowego obciążenia.
Realizowana funkcjonalność konwertera DC/DC podwyższająco-obniżającego pozwala na zasilanie napięciem wejściowym do 55 V i generowanie napięć wyjściowych niższych lub wyższych niż napięcie wejściowe. Sterownik zawiera też ładowarkę ogniw, która może działać w trybie ładowania stałym prądem lub stałym napięciem (CC/CV) i współpracuje z ogniwami litowo-jonowymi lub kwasowo-ołowiowymi.
W przypadku innych ogniw można użyć typowego profilu ładowania stałym prądem z odcięciem ładowania po ustalonym czasie, podobnego w funkcjonalności do tego wykorzystywanego przy ogniwach litowo-jonowych, ale niezawierającego zabezpieczenia przed zbyt głębokim rozładowaniem ogniw i funkcji restartu ładowania.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe w systemach 48 V
Cechą akumulatorów kwasowo-ołowiowych jest to, że napięcie końcowe ładowania wynosi ok. 120% ich napięcia nominalnego. Dla 12-woltowego akumulatora jest to 14,4 V. Ta duża różnica utrudnia wykorzystanie takich ogniw w opisywanym układzie przy napięciu wyjściowym 48 V, bo końcowe napięcie ładowania takiej baterii ogniw przekracza dopuszczalne parametry napięciowe sterownika. Niemniej problem można obejść, wykorzystując układ ładowania działający w trybie CC z pływającym potencjałem masy w dzielniku napięcia odniesienia.
Włączenie trybu ładowania stałym prądem uzyskuje się przez pozostawienie wejścia Mode w LTC4020 w stanie niepodłączonym. Pływający potencjał masy dla układu kontroli napięcia można wykonać za pomocą odpowiedniego dzielnika w układzie sprzężenia zwrotnego (VFB=2,5 V).
W takim przypadku kontroler zapewnia ładowanie stałym prądem do momentu, aż osiągnięte zostanie napięcie końcowe, powiększone o potencjał pływający. W takim trybie konieczne jest też zablokowanie wewnętrznego timera odcinającego ładowanie przez ustawienie Timer = 0 V, gdyż inaczej całość działałaby niepoprawnie a akumulator nie osiągał stanu pełnego naładowania.
Rysunek 1 ilustruje pracę kontrolera LTC4020 w systemie 48-woltowym z akumulatorem kwasowo-ołowiowym ładowanym w układzie z pływającym potencjałem masy w dzielniku. Centralnym elementem tego układu jest konwerter DC-DC buck-boost z zewnętrznymi tranzystorami MOSFET.
Jego moc wyjściowa sięga 265 W i pracuje on z napięciem wejściowym 36-55 V. Prąd wyjściowy minimalny to 5 A, a średni prąd dławika konwertera wynosi 8,3 A, wartość maksymalną programuje się za pomocą rezystorów (RSENSE1 i RSENSE2) o wartości 6 mΩ.
W układzie są też rezystory RSHDN1 i RSHDN2 ustalające minimalne napięcie wejściowe VIN=35 V. Gdy napięcie zasilania spadnie poniżej tej wartości (dla akumulatora i źródła wejściowego), praca konwertera zostanie zablokowana. Wykorzystywane tranzystory MOSFET SIS862DN mają ładunek bramki Qc=10 nC, co pozwala na pracę z częstotliwością przełączania do 250 kHz.
Sterownik ładuje i nadzoruje stan akumulatora składającego się z połączonych szeregowo 24 ogniw o znamionowym napięciu 48 V i pracuje w trybie ładowania stałym prądem. Maksymalny prąd ładowania jest ustalany przez rezystor RCS na 5 A. Maksymalne napięcie na zaciskach akumulatora sięga 53,75 V (2,24 V/ogniwo) - dzielnik RFB1 i RFB2. Jak wspomniano wcześniej, układ sprzężenia zwrotnego ma potencjał odniesienia ustalony przez pin FBG.
Gdy napięcie wejściowe jest dostępne, LTC4020 ładuje akumulator i dostarcza stabilizowanego napięcia wyjściowego, z tym że zasilanie wyjścia ma priorytet. Prąd ładowania jest ograniczany, gdy pobór prądu na wyjściu jest duży.
Gdy napięcie wejściowe spadnie poniżej wartości, progowej zasilanie jest czerpane z akumulatora, do momentu, kiedy jest to możliwe. Warto dodać, że układ ma zabezpieczenie przeciwko niekontrolowanemu przepływowi energii z akumulatora do wejścia (MOSFET M4).
Jay Celani
Linear Technology
www.linear.com