Digital Signage - innowacje w systemach

| Gospodarka Artykuły

Jednym z największych wyzwań marketingu jest znalezienie sposobu, aby wyróżnić się z tłumu i skuteczne dotrzeć do odbiorcy ze swoim przekazem. Wraz ze spadkiem skuteczności tradycyjnych metod promocji, nadzieje pokładane są w nowych technologiach. Digital Signage, czyli systemy multimedialnej reklamy cyfrowej i informacji na dużych wyświetlaczach, stanowią nowoczesne narzędzie marketingowe, mające na celu zwrócenie uwagi i zainteresowanie klientów za pomocą innowacyjnych rozwiązań. Atrakcyjne, dynamiczne treści z możliwością personalizacji i dostosowania do miejsca oraz czasu wyświetlania stanowią główne zalety tych systemów.

Digital Signage - innowacje w systemach

Dodatkowe korzyści dla reklamodawcy to łatwość zarządzania i możliwość szybkiego wprowadzania zmian bez konieczności przerywania pracy. Ekrany, billboardy czy kioski multimedialne połączone są z jednostką centralną, skąd treści reklamowe dystrybuowane są w czasie rzeczywistym. Tak duża elastyczność świadczy na korzyść DS.

Możliwość przekazania informacji reklamowej w dynamiczny i atrakcyjny dla odbiorcy sposób sprawia, że są one coraz częściej wybierane przez domy mediowe w ramach alternatywy do tradycyjnych nośników reklamowych. Reklamy cyfrowe zyskują na popularności w obiektach komercyjnych, takich jak hotele, restauracje, sklepy czy banki.

Jednym z ciekawszych aspektów rozwoju nowoczesnych systemów reklamowych jest umożliwienie interakcji z użytkownikiem. Rozwój telefonów komórkowych otwiera całkiem nowe możliwości, a kolejnym krokiem do zwiększenia zaangażowania ze strony klienta może być użycie kodów QR (Quick Response) czy komunikacji NFC. Pozwoli to w prosty i wygodny sposób np. nagrodzić klienta zniżką, przekazać informację o produkcie, a w przypadku braku w sklepie zaproponować zakup przez Internet. Dzięki temu systemy DS mogą służyć również do zbierania informacji na temat zachowania klientów i ich reakcji na przekazywaną treść.

Nowe technologie

Z uwagi na rosnące możliwości systemów Digital Signage rosną również wymagania dotyczące warstwy sprzętowej. Coraz bardziej rozbudowana funkcjonalność związana z użyciem różnych typów wyświetlaczy i czujników wymaga odpowiedniej mocy obliczeniowej. Zaawansowane funkcje graficzne i komunikacyjne są możliwe dzięki coraz mniejszym i wydajniejszym komputerom. W rezultacie, w opakowaniu niewiele większym niż ekran możliwe jest umieszczenie w pełni funkcjonalnego systemu.

Najpopularniejszym systemem operacyjnym w aplikacjach DS wykorzystujących duże ekrany jest Windows, wybierany m.in. z uwagi na dobrą integrację z komputerami osobistymi i serwerami opartymi na produkcie Microsoft u. W aplikacjach opartych na komputerach embedded, takich jak interaktywne kioski, prym wiedzie Linux. Równocześnie wzrasta popularność Androida, napędzana jego dużą popularnością w urządzeniach mobilnych.

Na rynku dostępny jest szeroki zakres rozwiązań, od prostych odtwarzaczy multimedialnych po zaawansowane systemy sieciowe mogące jednocześnie zarządzać wieloma monitorami i odtwarzaczami. Komercyjnie odtwarzacze multimedialne do zastosowań w DS charakteryzują się niewielkimi rozmiarami, co pozwala umieścić je bezpośrednio za monitorem. Dodatkowo, urządzenia te bazują na procesorach o niskim poborze mocy, co eliminuje potrzebę stosowania wentylatorów.

Systemy Digital Signage zyskały na dynamicznym rozwoju wyświetlaczy w ostatnich latach, które dostępne są w większych przekątnych, a jednocześnie cieńszych obudowach. Dodatkowo, są one coraz tańsze. Funkcję wyświetlacza w aplikacjach Digital Signage mogą pełnić monitory telewizyjne, ściany wideo czy projektory. Najczęściej systemy te budowane są w oparciu o ekrany LCD, z uwagi na relatywnie niską cenę i dobrą jakość obrazu. Ekrany plazmowe czy projektory są także używane, choć w mniejszej skali.

Komunikacja ważnym obszarem rozwoju

Równocześnie ekrany dotykowe, systemy rozpoznawania obrazu i nowoczesne czujniki zwiększają możliwości cyfrowych reklam w zakresie interakcji z konsumentami. Wybierając spośród typów ekranów dotykowych, należy wybrać rozwiązanie odpowiednio dopasowane do warunków pracy urządzenia. Poszczególne technologie dotykowe różnią się niezawodnością, dokładnością czujnika, wsparciem dla funkcji multitouch czy maksymalną wielkością ekranu.

Komponenty wykonane w technologii pojemnościowej są relatywnie tanie i powszechnie stosowane w wielu urządzeniach elektroniki, ale nie zapewniają niezawodnej pracy we wszystkich warunkach. W dodatku technologia ta ograniczona jest do ekranów o przekątnej 46 cali, co może być niewystarczające dla części aplikacji. Alternatywą są ekrany rezystywne lub oparte na podczerwieni, jednak wszelkie decyzje o zastosowaniu nowych technologii muszą być poprzedzone staranną analizą stosunku poprawy pracy do wzrostu kosztu urządzenia.

Innym obszarem mającym szczególny wpływ na rozwój systemów Digital Signage jest komunikacja. Wymiana danych przez sieci LAN jest normą, natomiast technologie bezprzewodowe oparte na standardach Wi-ficzy GSM zdobywają coraz większą popularność. Trend ten jest widoczny szczególnie w aplikacjach, które korzystają z dużej liczby rozproszonych urządzeń. Skala projektu jest zależna od zasięgu i przepustowości oferowanej przez zastosowaną technologię bezprzewodową. Przykładowo, wyświetlacze ulokowane w centrum handlowym mogą być automatycznie uaktualnione o nową cenę i opis produktu z wykorzystaniem sieci Wi-Fi. Natomiast GSM może pozwolić na duże oszczędności związane z uaktualnianiem treści w wyświetlaczach DS ulokowanych w większych odległościach od siebie, jak reklama zewnętrzna lub synchronizacja treści prezentowanych w wielu lokalizacjach.

Nowe wyzwania

Coraz większa złożoność systemów Digital Signage oznacza, że projektanci stają przed wyzwaniem zapewnienia niezawodnej pracy urządzenia w zmiennych, często niekorzystnych warunkach. Elektroniczne kioski czy reklamy mogą być wystawione na działanie złej pogody ustawione w miejscach publicznych. Wprowadza to szereg komplikacji, jak czytelność ekranu przy mocnym oświetleniu słonecznym, czy sprawne działanie ekranu dotykowego i innych czujników podczas deszczu lub przy słabym oświetleniu.

Jednym z głównych wymagań jest trwałość komponentów, szczególnie ekranów, klawiatur i innych elementów będących w intensywnym użyciu. O ile typowy czas pracy telewizora to ok. 3 godziny dziennie, dla aplikacji Digital Signage to ok. 16 godzin na dobę przez kilka, a nawet kilkanaście lat. Aby zapewnić tak długi cykl życia urządzenia, producenci muszą zatroszczyć się o odpowiednią wytrzymałość mechaniczną oraz odporność na czynniki środowiskowe użytych komponentów. W przypadku ekranu, grubszy panel szklany nie jest optymalnym rozwiązaniem z uwagi na wzrastający koszt i masę urządzenia, jak również możliwość zakłócenia pracy sensorów używanych przez system.

Jacek Dębowski