wersja mobilna
Online: 563 Wtorek, 2018.01.16

Biznes

Fundusze unijne dla przedsiębiorców trudniejsze do zdobycia

piątek, 21 marca 2014 08:02

Duże i małe przedsiębiorstwa wypatrują kolejnych szans na wsparcie z nowych funduszy unijnych. Ale zdobycie pieniędzy będzie trudniejsze, a wysokość wsparcia mniejsza niż do tej pory. Szefowie firm, starając się o wsparcie z funduszyUE, będą musieli udowodnić, że taka pomoc jest im rzeczywiście potrzebna. To wymyślony przez Brukselę tzw. efekt zachęty. Teraz tylko duzi przedsiębiorcy muszą udowadniać, że bez unijnego wsparcia nie mogą prowadzić inwestycji. W niedługim czasie będą to robiły też małe i średnie firmy.

Przedsiębiorstwa nie dostaną już pieniędzy na każdy projekt, ale tylko na wybrane działania. Na przykład większość z wartego blisko 10 mld euro programu operacyjnego "Inteligentny rozwój" trafi tylko do tych przedsiębiorców, którzy chcą prowadzić badania, dopracowywać kupione technologie albo wypuszczać na rynek nowe produkty. Unijna pomoc będzie często przybierać formę instrumentów zwrotnych, np. pożyczek czy gwarancji kredytowych. Niektóre instrumenty, np. kredyt technologiczny, mają być dostępne tylko dla mniejszych firm.

Zmienią się także zasady dotyczące pomocy publicznej. Przedsiębiorcy, realizując inwestycję z unijnymi pieniędzmi, będą musieli wyłożyć więcej z własnej kieszeni. Jeszcze obecnie UE może dołożyć dużemu przedsiębiorcy nawet do 40-50% kosztów inwestycji, a małemu i średniemu odpowiednio o 20 i 10% więcej. Od lipca 2014 r. to przedsiębiorcy będą wykładać więcej.

Przykładowo, dużej firmie ze ściany wschodniej Bruksela wciąż dorzuci do 50% kosztów, ale tej z Małopolski - tylko 35%, a przedsiębiorcy z Dolnego Śląska - jedynie 25% kosztów inwestycji. Małe i średnie firmy będą w nieco lepszej sytuacji i dostaną o 10-20% więcej niż duże. Jedyna dobra wiadomość to taka, że pieniędzy będzie dużo. Na najbliższe siedem lat dla firm przeznaczono minimum 15 mld euro.

 

World News 24h

wtorek, 16 stycznia 2018 14:00

BlackBerry Limited Executive Chairman and CEO, John Chen, unveiled BlackBerry Jarvis, a transformational software cybersecurity product. BlackBerry is initially marketing this solution to automakers, whose complex software supply chains create compelling and urgent use cases that Jarvis can help solve today. BlackBerry also noted that Jarvis is applicable to other industry segments, citing healthcare, industrial automation, aerospace, and defense as examples of other fields with immediate need for this product. Built on the company's decades of cybersecurity expertise and proprietary technology, Jarvis is a one-of-its-kind cloud-based static binary code scanning solution that identifies vulnerabilities in software used in automobiles.

więcej na: www.marketwired.com