wersja mobilna
Online: 1191 Poniedziałek, 2017.11.20

Biznes

Cezamat dostanie 360 mln zł z funduszy unijnych

poniedziałek, 28 września 2009 10:15

Centrum Zaawansowanych Materiałów i Technologii (Cezamat) to konsorcjum powołane w grudniu ubiegłego roku. Tworzą je koordynator projektu - Politechnika Warszawska i Uniwersytet Warszawski, Wojskowa Akademia Techniczna, cztery instytuty Polskiej Akademii Nauk (Instytut Fizyki, Instytut Chemii Fizycznej, Instytut Wysokich Ciśnień i Instytut Podstawowych Problemów Techniki) oraz Instytut Technologii Materiałów Elektronicznych.

Kierujący projektem prof. Romuald Beck uważa, że Cezamat stworzy środowisko sprzyjające współpracy i umożliwiające interdyscyplinarny rozwój badań nad nowoczesnymi materiałami i technologiami. W sferze nauki powstanie unikatowa baza badawcza, która przyczyni się do wzrostu udziału, znaczenia i poziomu polskich badań na arenie międzynarodowej.

W ramach Cezamat powstanie laboratorium centralne z siedzibą przy ul. Narbutta w Warszawie. Budynek główny Centrum będzie liczył osiem kondygnacji i ok. 17 tys. m kw. powierzchni. Budowa potrwa trzy lata i ma być ukończona w grudniu 2013 r. Przewidziano również modernizację lub budowę kolejnych laboratoriów. Rozszerzone zostaną możliwości laboratorium Wojskowej Akademii Technicznej. Nowe pracownie powstaną przy Instytucie Fizyki Doświadczalnej UW, Instytucie Wysokich Ciśnień PAN i Instytucie Technologii Materiałów Elektronicznych.

Wszystko to będzie możliwe dzięki dofinansowaniu projektu z funduszy unijnych w wysokości niemal 360 mln zł. Stosowną umowę podpisali niedawno minister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Barbara Kudrycka i rektor Politechniki Warszawskiej prof. Włodzimierz Kurnik. Będzie to największa w Polsce taka inwestycja w obszarze zaawansowanych technologii.

 

World News 24h

poniedziałek, 20 listopada 2017 12:04

Toyota Motor Corp. will introduce electric vehicles in China and India from 2020 as it accelerates a push into battery-powered autos amid rapidly tightening environmental regulations. Japan’s biggest automaker will design its own EV for the Chinese market, and is also considering selling EVs developed by its local partners under its marque, the company’s head of China operations, Hiroji Onishi, said at a briefing at the Guangzhou auto show on Friday. Toyota signed an agreement with Suzuki Motor Corp. the same day for it to receive EVs from its smaller peer for the Indian market, according to a press release. Suzuki doesn’t currently sell an EV. Selling electric vehicles will mark the return of Toyota into the battery-powered market after halting production of the RAV4 EV in 2014.

więcej na: www.bloomberg.com