wersja mobilna
Online: 1790 Wtorek, 2017.12.12

Biznes

NXP i Arrow szkolą z technologii RFID

wtorek, 29 stycznia 2008 12:12

W połowie stycznia w warszawskiej siedzibie NXP Semiconductors odbyło się seminarium na temat układów radiowej identyfikacji. Spotkanie zorganizowały wspólnie polski oddział NXP wraz z firmą dystrybucyjną Arrow Electronics, a jego celem było przybliżenie technologii RFID i prezentacja nowych rozwiązań transponderów i czytników.

Seminarium składało się z prezentacji produktów RFID NXP wraz z przykładami ich wykorzystania w różnych aplikacjach. Specjaliści NXP położyli nacisk na omówienie technologii i zastosowania, gdyż ich zdaniem największe zainteresowanie uczestników tego rodzaju spotkań dotyczy średnio zaawansowanej tematyki.

Na wykłady przybyło około 40 osób, które poznawały tajniki układów Mifare, Desfire, Icode i podobnych. Tematykę RFID uzupełniła prezentacja 32-bitowych mikrokontrolerów z rdzeniem ARM firmy NXP. (RM)

Paweł Pawiński - NXP Account Manager Distribution Poland

  • Jaki był cel organizacji seminarium poświęconego RFID?
  • Wspólnie z firmą Arrow Electronics postanowiliśmy zorganizować seminarium poświęcone radiowej identyfikacji, gdyż oceniamy, że istnieje duży potencjał dla wzrostu sprzedaży produktów RFID na rynku polskim, a pojawiające się na rynku nowe technologie i produkty warte są szerszej prezentacji. Koncepcja spotkania sprowadziła się do tego, że my jako NXP dostarczyliśmy materiały techniczne i zaprosiliśmy specjalistów prowadzących wykłady, a firma Arrow zaprosiła na nie grono swoich klientów.

  • Jak rozwija się rynek RFID w Polsce? Jakie aplikacje i technologie są najpopularniejsze?
  • Trzeba koniecznie podkreślić, że NXP, podobnie jak i inni producenci półprzewodników, nie sprzedaje gotowych transponderów, a jedynie chipy scalone, które tworzą ich serce. Na rynku jest wiele firm, które kupują takie układy i w oparciu o nie produkują tagi. Dla nas jako producenta chipów nie ma znaczenia, gdzie klient kupi czytniki i transpondery, ważne natomiast jest, aby działały one w oparciu o nasze układy. Od dłuższego czasu konkurencyjne ceny na produkty RFID mają producenci azjatyccy i wiele firm krajowych zaopatruje się w tamtym rejonie. Naturalnie patrząc na rynek pod względem liczby sprzedanych transponderów, systemy RFID w Polsce są najsilniej reprezentowane karty miejska jako nośniki elektronicznych biletów. Poza tym obecnie największy pod względem potencjału i szybko się rozwijający rynek w kraju tworzą biblioteki i archiwa oraz logistyka i zarządzanie produkcją w przemyśle. Wiele innych zastosowań RFID nie rozwija się w pożądanym tempie z uwagi na brak spójnego systemu integrującego radiową identyfikację w firmie i sieci sprzedaży. Głównie chodzi o oprogramowanie i bazy danych wymagane do tego, aby prawidłowo wykorzystać odczytywane informacje. Przykładem może być farmacja, gdzie od dawna mówi się o użyciu transponderów w produkcji, sprzedaży i do identyfikacji fałszerstw leków.

  • Dla wielu zastosowań identyfikacji barierą są ceny transponderów. Jak kształtują się koszty tych elementów?
  • Ceny chipów RFID nieustannie maleją, ale trudno podać mi jakiś konkret, gdyż zależy to od bardzo wielu czynników i nie tylko od skali zakupów, gdyż cała polityka cenowa producentów półprzewodników jest skomplikowana. Pewne jest jedynie, że ceny czytników i tagów przez cały czas maleją, i doszliśmy już do momentu, że plastikowa obudowa kosztuje znacznie więcej niż krzemowy chip, którego cena liczy się w eurocentach.

  • Jakie produkty związane z RFID oferuje NXP i czym się one różnią?
  • Ucode, Icode to systemy działające w wyższych zakresach częstotliwości, w tym w zakresie UHF i z uwagi na dużą częstotliwość działania przeznaczone do zastosowań w przemyśle i logistyce towarów. Z kolei system Mifare od zawsze pozycjonowany jest na zastosowania związane z pieniędzmi, a więc systemy biletowe, elektroniczne portmonetki do mikropłatności i podobne. W tym przypadku duży zasięg działania jest wręcz niepożądany, bo zmniejsza to bezpieczeństwo. W przypadku systemów Icode zasięg dochodzi do 2m a dla Ucode do 8m. Obszar rynku, jaki obejmują wymienione produkty jest dość duży, co potwierdza konieczność wymiany informacji taką, jaką na przykład było zorganizowane seminarium.

 

Firmy w artykule

World News 24h

wtorek, 12 grudnia 2017 19:57

The upcoming handset had been expected to make its first official appearance at the Consumer Electronics Show in Las Vegas next month, but that has now been thrown into doubt. Instead, it appears that we’ll have to wait until March to get our first glimpse of the S9. A spokesperson for the South Korean firm has said it is “unlikely” that the S9 will be shown off at CES, the Korea Herald reports. That suggests Samsung is yet to make up its mind, which is somewhat bizarre considering CES is just weeks away. The rumoured Las Vegas appearance had been expected to be little more than a sneak preview, but it’s still slightly disappointing to hear that it might not happen. The S9 is likely to look very similar to the S8, but with one potentially very important design change.

więcej na: www.independent.co.uk