Farnell usamodzielnia się na rynku polskim

| Gospodarka Artykuły

W opinii wielu specjalistów i osób związanych z elektroniką w Polsce, rynek dystrybucji podzespołów elektronicznych jest już od lat częścią światowego łańcucha dostaw, a w naszym kraju obecni są już wszyscy istotni zagraniczni dostawcy komponentów. To w dużej części jest prawda, jednak należy pamiętać, że sytuacja na rynku stale się zmienia, firmy łączą się, zmieniają strategie i obszary działania, wchodząc na nowe rynki. W miarę upływu czasu zmienia się też profil rynkowy dystrybutorów, którzy nieustannie dopasowują się do szybko ewoluującego rynku.

Farnell usamodzielnia się na rynku polskim

Oprócz dużych firm dystrybucyjnych zorientowanych na zaopatrywanie producentów OEM i operujących dużymi partiami dostawców na rynku, obecna jest wyraźnie zarysowana grupa dostawców nazywanych katalogowymi. Przykładem takiej firmy jest Farnell – brytyjski dystrybutor podzespołów elektronicznych, który w ostatnich tygodniach wszedł również na rynek polski. Wcześniej obsługa naszego rynku dokonywana za pomocą lokalnego partnera firmy – wrocławskiego Microdisu, a obecnie Farnell rozpoczął samodzielną działalność i obsługę klienta.

Oprócz dużych firm dystrybucyjnych zorientowanych na zaopatrywanie w podzespoły elektroniczne producentów OEM i operujących dużymi partiami dostawców na rynku obecna jest wyraźnie zarysowana grupa firm nazywanych katalogowymi. Farnell jest przykładem takiego dostawcy. Do niedawna obsługa rynku polskiego była dokonywana za pomocą lokalnego partnera - wrocławskiego Microdisu, obecnie firma rozpoczęła samodzielną działalność i obsługę klienta.

Dystrybutor katalogowy

Mimo, że pojęcie „dystrybutora katalogowego” często pojawia się w wielu wypowiedziach, warto określić co dokładnie ono znaczy. Opis ten dotyczy dostawcy podzespołów elektronicznych nastawionych na realizację głównie małych zamówień i obsługującego rynek utrzymania ruchu, działy serwisu, małą produkcję elektroniczną, uczelnie techniczne i podobne obszary rynku.

Cechą charakterystyczną dystrybutora katalogowego jest bardzo szeroki asortyment produktów, które są dostępne natychmiast z lokalnego magazynu. Brak oczekiwania, stabilny asortyment towarów pozwalający firmie wydać encyklopedycznej wielkości katalog produktów, to rynkowe atuty takich firm.

Oprócz wymienionych domyślnych odbiorców, dystrybutorzy katalogowi często pełnią rolę pogotowia ratunkowego dla producentów OEM, zapewniając interwencyjne zakupy dla utrzymania ciągłości produkcji. W naturalny sposób ceny komponentów sprzedawanych w ten sposób są znacząco wyższe niż u dostawców tradycyjnych zaopatrujących produkcję jednak, aby maksymalnie poszerzyć obszar działalności wielu dystrybutorów stosuje różnicowanie cen w zależności od wielkości zamówienia. Wraz z coraz większym upowszechnieniem się Internetu rola papierowego katalogu powoli maleje i widoczny jest wyraźny trend do przeniesienia jego funkcji do sieci.

Dystrybutorzy katalogowi konkurują między sobą głównie szybkością dostaw i liczbą pozycji w magazynie. Czas dostaw zawiera się miedzy 1 a 3 dni, zawartość magazynu dla poszczególnych firm waha się od 40 do ponad 100 tys. komponentów.

Przykładem dystrybutorów katalogowych obecnych w Polsce są firmy takie jak Elfa, TME, które działają bezpośrednio oraz RS Components i Distrelec, którzy obsługują rynek za pośrednictwem lokalnych partnerów. Do pierwszej tej grupy dołączył Farnell.

Kim jest Farnell?

Firma została założona w 1939 roku i dzisiaj działa w stosunkowo dużej skali, jak na dystrybutora katalogowego. Zatrudnia 1200 osób i jest obecna w 20 krajach na całym świecie współpracując z 800 dostawcami. Równie imponująco wygląda oferta firmy, która obejmuje 100 tys. produktów elektronicznych i elektrotechnicznych, jakie znajdują się w magazynie w Leeds w Wielkiej Brytanii.

Farnell jest częścią Premier Farnell Group - notowanej na londyńskiej giełdzie firmy łączącej powiązane kapitałowo spółki takie jak Farnell, Newark, CPC Premier Electronics, Farnell-newark, MCM, Akron Brass, TPC Wire&Cable oraz Cadillac Electric. Firmy te specjalizują się w różnych obszarach rynku, zarówno pod względem geograficznym jak i produktowym. Łącznie grupa oferuje 430 tys. produktów, obsługuje 2 miliony klientów i zatrudnia 4100 osób.

Sposób działania

Wejście na rynek polski w realiach Unii Europejskiej i postępującej globalizacji, jaką dają nowoczesne środki komunikacji nie wymaga dzisiaj w takim jak opisywany przypadku otwierania biura w Polsce. Dostępność wykwalifikowanych polskich pracowników w Wielkiej Brytanii na skutek emigracji, bezpłatne linie telefoniczne i sprawnie działające usługi kurierskie pozwalają prowadzić działalność z zagranicy bez negatywnych konsekwencji. Dodatkowe wsparcie lokalnego partnera w postaci Microdisu, pełniącego obowiązki m.in. lokalnego wsparcia biznesowego, ma zdaniem firmy dodatkowo minimalizować klientom ryzyko współpracy.

Robert Rospedzihowski
General Manager Eastern Europe Premier Farnell plc

  • Firma Farnell jest obecna w Polsce od kilku lat za pośrednictwem lokalnych partnerów takich jak Microdis. Dlaczego zdecydowaliście się na to, aby zacząć działać na rynku bezpośrednio?
  • Farnell jest marką międzynarodową i nasz model biznesowy zakłada działanie właśnie w takiej skali. Dlatego w marcu tego roku rozpoczęliśmy działalność w Chinach, a na początku października nawiązaliśmy współpracę z nowym partnerem w Indiach. Oba te kraje wraz z rejonem Europy Wschodniej są dla nas najszybciej rozwijającą się częścią biznesu na świecie i dlatego musimy w nich umacniać swoją obecność. Polska jest pierwszym krajem z tego rejonu Europy, dla którego stworzyliśmy lokalną wersję serwisu internetowego, przed Węgrami, Czechami i Słowacją. Ten przykład pokazuje jak bardzo zależy nam na rozwoju biznesu w Polsce. Oczywiście w dalszym ciągu będziemy kontynuować naszą współpracę z firmą Microdis, która pozostaje naszym strategicznym partnerem.

  • W Polsce jest wielu dystrybutorów podzespołów elektronicznych, w tym także podobnych do Farnella dostawców katalogowych, jak Elfa czy RS Components. W jaki sposób będziecie z nimi konkurować? W czym wyróżniacie się i czym będziecie zachęcać klientów do współpracy z Wami?
  • Sytuacja na rynku polskim odzwierciedla to, co dzieje się w innych krajach. Nasi klienci są zainteresowani dostępem do szerokiego asortymentu produktów, łatwej komunikacji i zakupów za pomocą wydajnego interfejsu internetowego oraz dostawy następnego dnia po złożeniu zamówienia. Klienci nie życzą sobie, aby dostawca stosował ograniczenia narzucające minimalną ilość zamawianego towaru i oferował rynkowe nowości, a nie tylko podzespoły znane od kilku lat. Firma Farnell współpracuje z 1400 dostawcami, co pozwala nam sprostać tym oczekiwaniom zarówno, jeśli chodzi o asortyment, jak i wyczekiwane przez inżynierów nowości.

  • Czy planujecie otwarcie biura w Polsce? W jaki sposób zorganizowaliście obsługę klienta?
  • Nasza działalność opiera się na wykorzystaniu platformy internetowej i mówiącego po polsku personelu biura obsługi klienta. Dział ten jest zlokalizowany w Leeds w Wielkiej Brytanii. Oprócz tego mamy menedżera zajmującego się obsługą kluczowych i największych klientów.

  • Jakie cele chcecie osiągnąć na rynku Polskim i w jakim czasie?
  • Rynek polski ma częściowy udział w realizacji naszych planów. Chcemy rozszerzyć naszą działalność tak, aby obsługiwać 2 miliony klientów i proponować im milion produktów, które klienci będą mogą zamówić on-line z naszego magazynu i otrzymać je już następnego dnia. Ten cel wspierają nasi dostawcy i dlatego oczekuję, że w niedalekiej przyszłości staniemy się katalogowym dostawcą podzespołów elektronicznych numer jeden w Polsce.

Robert Magdziak