Rynek materiałów półprzewodnikowych rośnie po raz pierwszy od trzech lat

Globalny rynek materiałów półprzewodnikowych wzrósł w 2014 r. o 3% w porównaniu do roku 2013, a światowe przychody uległy zwiększeniu o 10%. Wartość przychodów, która w 2014 r. osiągnęła 44,3 mld dolarów, oznacza pierwszy wzrost rynku materiałów półprzewodnikowych od 2011 roku. Materiały do produkcji płytek krzemowych ogółem oraz materiały wykorzystywane na opakowania półprzewodników wygenerowały przychody o wartości odpowiednio 24 i 20,4 mld dolarów. Dla porównania, w roku 2013 materiały produkcyjne odpowiadały za 22,7 mld, a materiały opakowaniowe za 20,4 mld dolarów światowych przychodów.

Posłuchaj
00:00

Segment materiałów do produkcji płytek krzemowych wzrósł o 6% licząc rok do roku, natomiast segment materiałów na opakowania pozostał na niezmienionym poziomie. Jednakże, jeśli z segmentu opakowań zostałby wyłączony drut stosowany na wiązania, wówczas segment ten wykazałby w ubiegłym roku wzrost o 4%. Kontynuacja zamiany drutu połączeniowego ze złota na miedź ma negatywny wpływ na ogólne przychody w sektorze materiałów opakowaniowych.

Największym konsumentem materiałów półprzewodnikowych, ze względu na dużą bazę zakładów produkcyjnych, jest już piąty rok z rzędu Tajwan. Tajwański rynek osiągnął wartość 9,8 mld dolarów. Na miejscu drugim znajduje się Japonia.

Również roczny wzrost rynkowych przychodów był najsilniejszy na Tajwanie. Drugi w kolejności największy wzrost na rynku materiałów - o 5% - odnotowano w Ameryce Północnej, następne są rynki w Chinach, Korei Południowej i w Europie. Rynki Japonii i reszty świata (Rest of World - ROW) pozostały na poziomach z roku 2013. Region ROW definiowany jest jako obszar obejmujący Singapur, Malezję, Filipiny i inne obszary Azji Południowo-Wschodniej oraz mniejsze rynki z całego świata.

Rynek materiałów półprzewodnikowych w mld dolarów, żródło: SEMI
Region 2013 2014 Zmiana [%]
Tajwan 8,91 9,58 8%
Japonia 7,17 7,19 0%
Korea Południowa 6,87 7,03 2%
Reszta świata 6,64 6,66 0%
Chiny 5,66 5,83 3%
Ameryka Północna 4,76 4,98 5%
Europa 3,04 3,08 1%
Razem 43,05 44,35 3%

źródło: SEMI

Powiązane treści
W 2014 r. rynek półprzewodników należał do dostawców pamięci
Rozmowa z dr. Zygmuntem Łuczyńskim, dyrektorem Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych
Na bazie kesterytu powstaną nowe technologie i materiały dla fotowoltaiki
Krzemen - nowy materiał dla elektroniki
Rozmowa z dr. Włodzimierzem Strupińskim z Instytutu Technologii Materiałów Elektronicznych w Warszawie
Materiały i sprzęt do produkcji elektroniki - raport techniczo-rynkowy
Nowe materiały zapewnią rozwój elektroniki w zastosowaniach specjalistycznych
Ceny materiałów do produkcji półprzewodników spadły o 19%
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Mouser uruchamia nowe centrum zasobów skoncentrowane na automatyzacji
PCB
EMS i PCB są synergicznymi obszarami biznesu jedynie dla nielicznych
Zasilanie
Centra danych potrzebują energii - rynek zasilaczy dla centrów w mocnym trendzie wzrostowym
Aktualności
Nowy oddział Würth Elektronik w Republice Południowej Afryki
Komponenty
Sprzęt dla półprzewodników bije rekordy – AI i nowe technologie napędzają globalny rynek do 138 mld USD!
Zasilanie
Trina Storage i Stiemo zbudują w krajach bałtyckich sieć potężnych magazynów energii
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Lipiec 2025
Magazyn
Czerwiec 2025
Targi zagraniczne
Elmässan Stockholm 2025

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów