Sektor motoryzacyjny straci

| Gospodarka Artykuły

Wraz z załamaniem w branży motoryzacyjnej, dostawcy półprzewodników na ten rynek w bieżącym roku także odnotują znaczące straty.  Będą one jednak zbilansowane zwiększonym użyciem elektroniki w nowych pojazdach, jak wynika z raportu Databeans.

Sektor motoryzacyjny straci

Branża półprzewodników przeznaczonych na rynek motoryzacji w wyniku kryzysu skurczy się o ok. 25% a powrót do stanu z 2008 r., kiedy to obroty wyniosły 20 mld dolarów, może potrwać kilka lat. Zdaniem analityków, dopiero w 2014 r. wartość rynku wyniesie 22,5 mld dolarów. Oznacza to roczną złożoną stopę wzrostu równą 8,5% w okresie od 2009 do 2014 r. Motorem wzrostu będą zdobywające coraz większą popularność systemy telematyczne, infotainment, aplikacje zwiększające bezpieczeństwo jazdy oraz zmniejszające zużycie benzyny. Średni udział półprzewodników w cenie samochodu wzrośnie z 13 do 14,8% w 2012 r. Zyskają na tym dostawcy mikrokontrolerów, układów analogowych oraz czujników. Potentatem branży jest Freescale, kontrolujący 9,5% rynku. W dalszej kolejności są Infineon oraz STMicroelectronics (obydwie mające po 7% udziałów w rynku całkowitym), Renesas i NXP (po 6%) oraz Bosch (5%). Pozostałe ok. 60% rynku należy do mniejszych graczy, co świadczy o dużej fragmentacji rynku.