Sprzedaż półprzewodników w marcu wzrosła
| Gospodarka ArtykułyWedług The European Semiconductor Industry Association (ESIA), w marcu sprzedaż półprzewodników w Europie uległa nieznacznej poprawie względem lutego. W okresie tym sprzedano półprzewodniki za sumę 1,67 mld Euro, co oznacza poprawę o 3,9% w skali miesięcznej, jednak nadal jest wynikiem o 25,3% mniejszym niż rok wcześniej.
Niemniej jednak, stanowi to odwrócenie negatywnego trendu po czterech miesiącach ciągłych spadków. Motorem wzrostu była dobra koniunktura na tranzystory mocy, których sprzedaż umocniła się o 3,6%, układy dyskretne (2,7%), sensory i aktuatory (6%) oraz przede wszystkim na analogowe układy typu application specific (8,5%). Sprzedaż układów MOS Micro wzrosła o 5,8%, logicznych o 3,1% natomiast pamięci MOS o 11,2%. W okresie od stycznia do marca, łączna sprzedaż była o 25,3% mniejsza niż w 2008 r.
Według raportu Semiconductor Industry Association (SIA) opartego na danych sporządzonych przez World Semiconductor Trade Statistics (WSTS), w skali całego świata, sprzedaż półprzewodników wyniosła 14,67 mld dolarów, o 3,3% więcej niż w lutym, jednak o 29,9% mniej niż w analogicznym miesiącu w 2008 r. Wszystkie regiony, poza Japonią, odnotowały wzrost.
Sprzedaż w regionie Amerykańskim zwiększyła się o 5,1% do 2,58 mld dolarów, w Europie o 3,1% do 2,18 mld natomiast Azji i Pacyfiku o 7,8% do 7,38 mld. W przypadku rynku japońskiego, sprzedaż półprzewodników na poziomie 2,52 mld dolarów oznacza spadek o 9,4% względem lutego. Łącznie, w I kw. sprzedano półprzewodniki za sumę 44 mld dolarów, co jest sumą o 29,9% mniejszą niż 62,8 mld odnotowane w analogicznym okresie w 2008 r.
Zdaniem analityków, mimo że sumy uzyskane w marcu są znacząco mniejsze niż rok wcześniej, zahamowanie trendu spadkowego może świadczyć, że popyt na półprzewodniki ulega stabilizacji. Mimo tego, sytuacja na rynku elektroniki jest nadal niepewna. Popyt na komputery osobiste oraz smart phony utrzymuje się na zadowalającym poziomie, jednak problem stanowi brak widocznego ożywienia w innych segmentach, jak konsumencki czy przemysłowy.