Światowa sprzedaż tabletów spadła o ponad 45%

| Gospodarka Aktualności

W pierwszym kwartale 2021 roku globalne dostawy tabletów wyniosły 35,95 mln sztuk, co przekłada się na sekwencyjny spadek o 22,7% i 45,5% rok do roku. Ograniczona podaż półprzewodników miała niewielki wpływ na rynek tabletów, który charakteryzuje się sprzedażą sezonową.

Światowa sprzedaż tabletów spadła o ponad 45%

W pierwszym kwartale w czwórce światowych dostawców tabletów znalazły się takie marki, jak Apple, Samsung Electronics, Amazon i Lenovo. Chiński Huawei, który w 2020 roku był w pierwszej czwórce, w pierwszym kwartale 2021 roku wypadł z rynku i po drugim kwartale przestanie sprzedawać tablety.

Jednostka Honor, która wyszła spod skrzydeł Huaweia, raczej nie wpłynie na znaczną poprawę w dostawach tabletów w tak krótkim okresie, ponieważ będzie potrzebowała trochę czasu, by poprawić rozpoznawalność marki. W drugim kwartale 2021 roku Lenovo awansuje na trzecie miejscu, a Amazon spadnie na czwarte, a Microsoft stanie się piątym co do wielkości dostawcą tabletów na świecie.

Szacuje się, że sprzedaż tabletów Apple'a pozostanie stabilna w drugim kwartale, dzięki wprowadzeniu na rynek nowych modeli iPadów Pro. W tym czasie inne marki będą notować sekwencyjny spadek dostaw. Ograniczona podaż układów scalonych poważnie odbiła się na producentach tabletów z segmentu white-box. Ich miejsce na rynku zajęły ekonomiczne modele markowych producentów. W rezultacie istnieje ryzyko, że tablety tej kategorii mogą w 2022 roku zniknąć z rynku.

W pierwszym kwartale niedrogie tablety Amazona w dużej mierze zastąpiły tablety segmentu white-box. Udział w dostawach 8-calowych modeli znacznie wzrósł w porównaniu z kwartałem wcześniejszym, przyczyniając się do spadku udziału 10-calowych i większych urządzeń. Jednakże, dzięki premierze nowych iPadów Pro, udział w sprzedaży 11-calowych tabletów i tych o większej przekątnej wzrośnie do prawie 20%, co przyczyni się do ustanowienia kolejnego rekordowego poziomu.

W pierwszym kwartale 2021 roku dostawy tabletów realizowane przez tajwańskich producentów ODM skurczyły się w ujęciu sekwencyjnym ze względu na ograniczoną liczbę zamówień na iPady Pro poprzedniej generacji. W drugim kwartale wolumen sprzedaży wzrośnie dzięki zamówieniom na nowe iPady Pro. Łączne dostawy tajwańskich producentów ODM będą odpowiadać za ponad 40% światowego rynku tabletów.

źródło: Digitimes