KE: pomoc dla Della nie godzi w zasady konkurencyjności w Europie

Komisja Europejska pozytywnie zaopiniowała pomoc publiczną dla łódzkiej fabryki Della. Aby zachęcić firmę do inwestowania w Polsce, rząd obiecał 216 mln zł wsparcia w gotówce i zwolnieniach z podatków.

Posłuchaj
00:00

Wypłata pierwszej transzy została jednak wstrzymana na polecenie KE, które chciała sprawdzić, czy pomoc ta nie narusza zasad konkurencji na europejskim rynku. Formalne postępowanie wyjaśniające rozpoczęto w grudniu 2008 r. a weryfikacja trwała niemal rok. Badano, czy decyzja o pomocy publicznej nie miała negatywnego wpływu na zakłócenie konkurencji i likwidację miejsc pracy w innych regionach na rzecz utworzenia nowych etatów w Łodzi. 

W wydanym orzeczeniu, stwierdzono jednak, że zwolnienia przeprowadzone przez firmę w innych placówkach, jak przede wszystkich w fabryce w Limerick w Irlandii, nie były następstwem pomocy dla firmy ze strony polskiego rządu. Inwestycja w Łodzi będzie miała znaczący wpływ na rozwój regionu łódzkiego a korzyści oraz nowe miejsca pracy z tym związane są w stanie zbilansować potencjalny negatywny wpływ na konkurencję i handel. Region ten kwalifikuje się do pomocy regionalnej, jako obszar o wyjątkowo niskim poziomie życia i wysokim bezrobociu. 

Stwierdzono również, że pomoc publiczna, jaką Dell uzyskał w Polsce nie spowodowała negatywnych skutków dla konkurencji, jako że dowiedziono, że fabryka ta powstała by także bez pomocy rządowej. Działania polskiego rządu miało na celu zachęcić firmę do ulokowania zakładu w regionie łódzkim kompensując mniej korzystne warunki inwestycyjne w porównaniu z innymi branymi pod uwagę lokalizacjami fabryki w Europie Wschodniej. 

Fabryka w Łodzi rozpoczęła pracę w styczniu 2008 r. i zdaniem ekspertów wygenerowało w regionie łącznie prawie 3 tys. miejsc pracy, z czego 1,7 tys. to załoga zakładu. Do placówki tej przeniesiono także większą część produkcji z likwidowanej zakładu w irlandzkim Limerick, jednak z zapowiadanych nawet 400 nowych miejsc pracy ostatecznie powstało zaledwie kilkadziesiąt. Zdaniem przedstawicieli producenta, jest to wynikiem spowolnienia na rynku komputerowym.

Powiązane treści
Dell będzie w całości wykupiony przez swojego założyciela
Komisja Europejska ponownie upomina UKE w sprawie stawek MTR dla operatora Aero2
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Pomiary
Drukowany w 3D czujnik auksetyczny napędza rozwój elektroniki ubieralnej i robotyki
Produkcja elektroniki
Ceny rosną, bo skończyły się zapasy
Produkcja elektroniki
TI znowu podniósł ceny
Produkcja elektroniki
Na etykietach będą punkty za naprawialność
Produkcja elektroniki
Polski zakład tajwańskiej firmy Compal ruszy jeszcze w 2025 roku
Optoelektronika
Branża termowizyjna przekracza wartość 7 mld dolarów, napędzana przez rynek chiński
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Lipiec 2025
Magazyn
Czerwiec 2025
Targi zagraniczne
Elmässan Stockholm 2025

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów