Samochody żegnają się z żarówkami wolframowymi

Rynek oświetlenia samochodowego zdominowany jest przez pięciu dużych graczy: Koito, Marelli, Valeo, Hella (obecnie Forvia) i Stanley. Udziały rynkowe tej piątki to 66% w 2021 roku. Rynek azjatycki jest zdominowany przez japońskie firmy (Koito, Stanley), w Europie branża oświetlenia samochodowego łączy lokalnych graczy: Marelli, Hella, Valeo i ZKW. Rynek północnoamerykański, o wartości prawie 6 mld dolarów w 2021 r., należy do Koito oraz Valeo. Marelli i Hella są zorientowane na technologię i aplikacje high-end, podczas gdy Koito, Valeo i Stanley koncentrują swój rozwój głównie na segmencie pojazdów średniej klasy.

Posłuchaj
00:00

Oświetlenie pojazdu nie ogranicza się już do przodu i tyłu. Podświetlane jest wiele drobnych elementów wnętrza a dodatkowo technologia LED pozwala na większą integrację z elementami pojazdu i umożliwia zwiększenie funkcjonalności, co jest motorem napędowym dla rynku. Ważnym trendem jest też szybka popularyzacja przednich reflektorów matrycowych ledowych, które zapewniają funkcję adaptacyjnych świateł drogowych (ADB). Początkowo były one stosowane tylko w samochodach luksusowych, ale teraz można je znaleźć w wielu samochodach segmentu B i C. Szacuje się, że w 2021 roku około 5 mln samochodów korzystało z systemów ADB, a około 30 mln takich pojazdów można się spodziewać w 2027, bo niedawno ADB zostało formalnie dopuszczone do użytku na terenie w USA.

 
Dominujące rozwiązania technologiczne przednich reflektorów na przestrzeni lat

Yole prognozuje, że rynek oświetlenia samochodowego osiągnie 42,2 mld dolarów w 2027 r., przy średniej stopie wzrostu 4,9% w latach 2021-2027. Udział technologii oświetlenia półprzewodnikowego w samochodach stanowił 93% wartości oświetlenia samochodowego w 2021 r. i prawdopodobnie osiągnie ponad 99% w roku 2027. Innymi słowy, za 5 lat w nowym samochodzie nie będzie żadnej tradycyjnej żarówki.

 
Udziały firm w rynku oświetlenia samochodowego

 

Powiązane treści
Chiny zwiększą sprzedaż samochodów
Nowe technologie w oświetleniu samochodowym
Spisek żarówkowy - iluzja czy rzeczywistość?
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Infineon zasili swoje zakłady zieloną energią elektryczną
Produkcja elektroniki
CBRTP rozwija produkcję 8-calowych podłoży GaN
Produkcja elektroniki
Chiny zaostrzają kontrolę eksportu materiałów akumulatorowych, pierwiastków ziem rzadkich i technologii pojazdów elektrycznych
Aktualności
30 lat Unisystemu: ludzie, idee i technologia napędzają wizualizację informacji
Projektowanie i badania
Qualcomm przejmuje Arduino
Projektowanie i badania
Globalny wyścig robotaxi nabiera tempa
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
30 lat Unisystemu: ludzie, idee i technologia napędzają wizualizację informacji
Gospodarka
Centra danych współczesnymi ciepłowniami?
Gospodarka
Samsung otwiera w Warszawie największe centrum biznesowe w Europie

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów