Samochody żegnają się z żarówkami wolframowymi

Rynek oświetlenia samochodowego zdominowany jest przez pięciu dużych graczy: Koito, Marelli, Valeo, Hella (obecnie Forvia) i Stanley. Udziały rynkowe tej piątki to 66% w 2021 roku. Rynek azjatycki jest zdominowany przez japońskie firmy (Koito, Stanley), w Europie branża oświetlenia samochodowego łączy lokalnych graczy: Marelli, Hella, Valeo i ZKW. Rynek północnoamerykański, o wartości prawie 6 mld dolarów w 2021 r., należy do Koito oraz Valeo. Marelli i Hella są zorientowane na technologię i aplikacje high-end, podczas gdy Koito, Valeo i Stanley koncentrują swój rozwój głównie na segmencie pojazdów średniej klasy.

Posłuchaj
00:00

Oświetlenie pojazdu nie ogranicza się już do przodu i tyłu. Podświetlane jest wiele drobnych elementów wnętrza a dodatkowo technologia LED pozwala na większą integrację z elementami pojazdu i umożliwia zwiększenie funkcjonalności, co jest motorem napędowym dla rynku. Ważnym trendem jest też szybka popularyzacja przednich reflektorów matrycowych ledowych, które zapewniają funkcję adaptacyjnych świateł drogowych (ADB). Początkowo były one stosowane tylko w samochodach luksusowych, ale teraz można je znaleźć w wielu samochodach segmentu B i C. Szacuje się, że w 2021 roku około 5 mln samochodów korzystało z systemów ADB, a około 30 mln takich pojazdów można się spodziewać w 2027, bo niedawno ADB zostało formalnie dopuszczone do użytku na terenie w USA.

 
Dominujące rozwiązania technologiczne przednich reflektorów na przestrzeni lat

Yole prognozuje, że rynek oświetlenia samochodowego osiągnie 42,2 mld dolarów w 2027 r., przy średniej stopie wzrostu 4,9% w latach 2021-2027. Udział technologii oświetlenia półprzewodnikowego w samochodach stanowił 93% wartości oświetlenia samochodowego w 2021 r. i prawdopodobnie osiągnie ponad 99% w roku 2027. Innymi słowy, za 5 lat w nowym samochodzie nie będzie żadnej tradycyjnej żarówki.

 
Udziały firm w rynku oświetlenia samochodowego

 

Powiązane treści
Chiny zwiększą sprzedaż samochodów
Nowe technologie w oświetleniu samochodowym
Spisek żarówkowy - iluzja czy rzeczywistość?
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Projektowanie i badania
Nowy zasób online dla płytek i zestawów ewaluacyjnych do systemów wbudowanych oraz narzędzi
Produkcja elektroniki
Zintegrowane rozwiązania SMT Panasonica
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
Informacje z firm
Spółka Inżynierów SIM ma wsparcie finansowe z UE
Gospodarka
Ukazał się nowy Global Innovation Index 2025

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów