Inflacja dotyka producentów elektroniki konsumenckiej

| Gospodarka Produkcja elektroniki

Sprzedaż komputerów i smartfonów spada, jako pochodna wysokiej inflacji i zacieśniania polityki monetarnej przez banki centralne, przez co producenci chipów tną prognozy przyszłych zysków.

Inflacja dotyka producentów elektroniki konsumenckiej

Globalny rynek smartfonów skurczył się w drugim kwartale 2022 roku o 10% w porównaniu do I kwartału i o 12% względem IV kwartału 2021 roku. To samo dotyczy sprzedaży komputerów, która w II kwartale zanotowała największy spadek od 10 lat. Nie bez znaczenia była także hossa na rynku kryptowalut, w czasie której gwałtownie rosły ceny m.in. kart graficznych. Teraz, gdy krach na rynku sprowadził cenę Bitcoina już poniżej 19 tys. dolarów, wielu "kopiących" porzuciło to zajęcie w związku z malejącą opłacalnością całego przedsięwzięcia.

Rynek konsumencki odpowiada za mniej więcej 1/3 światowej sprzedaży procesorów i zaawansowanych układów cyfrowych, stąd spadek popytu w tym sektorze w dużej mierze przenosi się na warunki działania producentów układów scalonych. Dzięki podwyżkom cen i dużemu zapotrzebowaniu z innych branż globalna sprzedaż chipów rośnie i w 2022 roku ma być większa o 13,9% rok do roku, osiągając wartość 633 mld dolarów, zgodnie z szacunkami World Semiconductor Trade Statistics. Wcześniejsze prognozy mówiły jednak o wzroście na poziomie 16,3%. Dodatkowo, na przyszły rok szacunki pokazują już wyraźny spadek dynamiki. Rynek ma być większy tylko o 4,6%.