Silne zapotrzebowanie na moc obliczeniową i sztuczną inteligencję w motoryzacji

Rynek procesorów samochodowych wygenerował w 2023 r. 20,0 mld dolarów przychodów, z czego 7,8 mld pochodziło z układów APU (Application Processing Unit) i FPGA (Field-Programmable Gate Array), a 12,2 mld dolarów z mikrokontrolerów. Według Yole Group, procesory APU i FPGA zostały podzielone między rozwiązania ADAS (Advanced Driver-Assistance Systems) - przynoszące 4,1 mld dolarów i aplikacje kokpitowe - 3,7 mld. Systemy ADAS i infotainment mają być w roku 2029 warte 16,4 mld dolarów, przy CAGR na poziomie 13%.

Posłuchaj
00:00

Przewiduje się, że do 2029 r. aplikacje informacyjno-rozrywkowe i telematyczne będą rosły w tempie wynoszącym 8% rocznie, do 5,9 mld dolarów. Rynek czujników ADAS, w tym chipów przetwarzania obrazu do kamer przednich, radarowych APU i procesorów LiDAR, również ma znacznie się rozwinąć, przy wskaźniku CAGR w latach 2023-2029 równym 7%, podkreślając kluczową rolę tych technologii w zwiększaniu bezpieczeństwa pojazdów i możliwości autonomicznej jazdy.

Przewiduje się, że w latach 2023-2029 gwałtowny coroczny wzrost o 36% notować będzie centralne przetwarzanie danych w pojazdach. Będzie on napędzany przez rosnącą integrację kontrolerów ADAS. Ponadto szybko będą się rozwijać technologie czujników w kabinie, skoncentrowane na monitorowaniu zachowań kierowcy i pasażerów, odzwierciedlając dążenie do zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu. Rynek centralnych procesorów AD (Autonomous Driving) ma się zwiększyć z 826 mln dolarów w 2023 r. do 4,4 mld w roku 2029, przy wskaźniku CAGR wynoszącym 32%. Oczekuje się, że układy VPU (Video Processing Units), APU i FPGA będą doświadczać wzrostów z CAGR odpowiednio 4, 53 i 20%.

Rosnące znaczenie procesorów w przemyśle motoryzacyjnym, w połączeniu ze złożonością tych systemów, skłoniło producentów OEM do większego zaangażowania w rozwój procesorów. Producenci OEM współpracują teraz bezpośrednio z producentami półprzewodników, by tworzyć układy dostosowane do ich konkretnych potrzeb. W 2023 r. zachodnie firmy odpowiadały za ponad 95% przychodów z samochodowych systemów ADAS i procesorów informacyjno-rozrywkowych. Muszą jednak mierzyć się z rosnącą konkurencją ze strony Chin. W sektorze infotainment rozwijają się chińskie firmy, takie jak Rockchip, Unisoc, BlackSesame, SemiDrive i SiEngine, choć ich rynkowe przyjęcie pozostaje ograniczone. Rynek chiński jest nadal w dużej mierze zdominowany przez Qualcomm, który jest liderem sektora procesorów informacyjno-rozrywkowych, a za nim plasują się NXP i Renesas.

Źródło: Yole Group

Powiązane treści
Rynek usług i produktów związanych z AI - blisko 1 bln dolarów w 2027 roku
AMD przejmuje ZT Systems za blisko 5 mld dolarów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Nordic Semiconductor przejmuje firmę Memfault i wprowadza na rynek pierwszą kompletną platformę typu chip-chmura
Komponenty
Bosch, STMicroelectronics i TDK liderami globalnego rynku MEMS w 2025 roku – analiza Yole Group
Komponenty
Rynek chipsetów 5G przyspiesza – do 2032 roku osiągnie wartość 39 mld USD
Mikrokontrolery i IoT
Najmniejszy na świecie komputer z Intel Core 13. generacji – AAEON de next-RAP8 wkracza na rynek embedded
Projektowanie i badania
SoMLabs i Scythe Studio: partnerstwo w zakresie rozwiązań embedded
Optoelektronika
Unisystem – 30 lat ewolucji w świecie wyświetlaczy
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Nordic Semiconductor przejmuje Neuton.AI i awansuje w dziedzinie sztucznej inteligencji brzegowej
Gospodarka
Digitalizacja pola walki postępuje
Gospodarka
Mouser Electronics po raz szósty z nagrodą Amphenol za najlepszą dystrybucję cyfrową komponentów elektronicznych
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów