Rośnie rynek technologii haptycznych
| Gospodarka AktualnościMożliwości technologii dotykowego sprzężenia zwrotnego wykroczyły daleko poza dodawanie bodźców wibracyjnych do kontrolerów gier lub cichych powiadomień do telefonów komórkowych. Nowy raport IDTechEx "Haptics 2025-2035: Technologies, Markets, Players" przewiduje, że rynek technologii haptycznych osiągnie 7,1 mld USD do 2035 r., co oznacza CAGR na poziomie 4,4% w latach 2024-2035. Oczekuje się, że będzie to głównie spowodowane rosnącym stosowaniem haptyki na nietradycyjnych rynkach, w szczególności we wnętrzach pojazdów, a także większymi wydatkami na haptykę w urządzeniach z różnych segmentów, ponieważ producenci starają się poprawić jakość reakcji dotykowej, a także liczbę punktów aktywacji.
Większość implementacji dotykowych ma charakter dotykowego sprzężenia zwrotnego, które symuluje teksturę powierzchni zwykle za pomocą ruchu wibracyjnego. Aktywatory, które to generują, są kluczowym obszarem innowacji - obejmują takie doświadczenia, jak potwierdzanie danych wejściowych i zastępowanie fizycznych przycisków, aby umożliwić dotykowe wrażenia w rzeczywistości wirtualnej. Ostatnią poważną zmianą w tej dziedzinie jest wzrost popularności LRA (Linear Resonant Actuators). Zapewniają one "bardziej klikową" i bardziej konfigurowalną reakcję dotykową niż silniki ERM (Eccentric Rotating Mass), które powszechnie zastępują, ponieważ przyspieszają szybciej i oddzielają częstotliwość od amplitudy.
W 2024 roku zachodzą dalsze zmiany, wraz z wykorzystaniem haptyki powierzchniowej np. w wyświetlaczach samochodowych, rozwijanymi technologiami aktywatorów, w tym VCM (voice coil motors) i haptyką piezoelektryczną, co zwiększa udziały w rynku. Kinestetyczne (siłowe) sprzężenie zwrotne poszerzyło się wraz z wdrożeniem adaptacyjnych efektów "Trigger" w kontrolerach do gier Sony od czasu premiery PS5. Haptyka termiczna oferuje kolejny wyłaniający się rodzaj doświadczeń dotykowych - włoski startup WeART przetarł szlak w tym zakresie, wypuszczając niedawno drugą generację rękawic dotykowych z haptyką termiczną i innymi klasami haptycznego sprzężenia zwrotnego, by zapewnić pełne wrażenia dotykowe.
Rękawice WeART są często łączone z goglami VR. Rynek akcesoriów VR jest ważny ze względu na rozwój zaawansowanych haptycznie urządzeń do noszenia, nawet jeśli ich ogólna wartość jest stosunkowo niewielka. Innowacje w projektowaniu aktywatorów i stosowanie większej liczby aktywatorów na urządzenie, w celu zwiększenia poziomu sprzężenia zwrotnego lub zastąpienia większej liczby funkcji, są kluczowymi czynnikami stojącymi za ogólnym trendem wzrostu wydatków na haptykę. Oczekuje się, że w nadchodzącej dekadzie rozprzestrzeni się ona znacznie szerzej.
Smartfony od dawna są najbardziej lukratywnym rynkiem technologii haptycznych, stanowiąc 47% całego rynku w 2023 roku, przy zapotrzebowaniu na alerty i informacje zwrotne z klawiatury, co oznacza, że praktycznie każdy smartfon zawiera aktywator dotykowy. Rynek smartfonów jest wprawdzie w fazie nasycenia, ale możliwości jest wciąż mnóstwo. Firma Apple wprowadziła haptyczny przycisk Home do gamy iPhone'ów już w 2016 roku wraz z iPhonem 7, wykorzystując Taptic Engine (wyspecjalizowany LRA) do symulacji kliknięcia w określonym obszarze. Przyciski dotykowe powracają w najnowszym iPhonie 16, po obejmującej 6 generacji przerwie, a dwa przyciski pojemnościowe służą do symulacji przycisków przypominających spust lustrzanki oraz sterowania wyciszeniem i innymi funkcjami. Oczekuje się, że pod względem rosnących wydatków na urządzenie przyciski haptyczne będą stanowić główne źródło wzrostu w branży smartfonów, a najlepszymi rodzajami pojawiających się tu siłowników będą piezoelektryczne.
Przyjęcie dotykowego sprzężenia zwrotnego w nowych obszarach będzie drugim ważnym motorem wzrostu. Jest to szczególnie widoczne w przypadku jego rosnącego zastosowania w kokpitach pojazdów, gdzie haptyka funkcjonuje w zakresie od alertów bezpieczeństwa, po zastępowanie fizycznych przycisków sterujących kluczowymi funkcjami jazdy. Jednak chociaż funkcje haptyczne zostały przyjęte przez wielu producentów samochodów - w tym Teslę, Hyundaia i Chryslera - opinie nie są jednolicie pozytywne. Volkswagen niedawno zrezygnował z przycisków dotykowych we wnętrzach pojazdów, powołując się na obawy dotyczące doświadczeń klientów. Przyjęcie nowszych typów siłowników może być jednym ze sposobów na zapewnienie najwyższej jakości wrażeń w tym zakresie, pomagając przekonać konsumentów, że przyciski nieklikalne to coś więcej niż środek oszczędnościowy.
źródło: What's New In Electronics