Projekt "GENIAL!": Wspólna strategia innowacji w elektronice dla branży motoryzacyjnej

Przemysł motoryzacyjny stoi przed ogromnymi wyzwaniami technologicznymi związanymi z opracowywaniem nowych, innowacyjnych funkcji i usług. Producenci pojazdów muszą przewidywać przyszłe postępy w dziedzinie mikroelektroniki, czujników i technologii półprzewodników już na etapie projektowania swoich produktów. Jednocześnie dostawcy i producenci półprzewodników potrzebują wcześniejszej wiedzy na temat wymagań dotyczących nadchodzących funkcji i usług, aby móc pewnie inwestować w rozwój technologii.

Posłuchaj
00:00

W ramach projektu „GENIAL!”, finansowanego przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań (BMBF), jedenastu partnerów współpracowało w celu opracowania koncepcji i metod, które pomogą firmom z branży motoryzacyjnej współpracować bardziej efektywnie i przygotować się na przyszłość. Głównym celem projektu było zoptymalizowanie współpracy między producentami samochodów a ich dostawcami komponentów i technologii, co miało przyspieszyć innowacje w całym łańcuchu wartości sektora motoryzacyjnego.

Strategia dla innowacji w przyszłych technologiach

W ramach projektu „GENIAL!” opracowano prototypową strategię dla mikroelektroniki w pojazdach samochodowych, która stanowi strategiczne narzędzie do identyfikacji przyszłych potrzeb rynkowych, przypadków użycia, modeli systemowych i wymagań technicznych w obszarze mikroelektroniki dla motoryzacji. Strategia ta tworzy wspólną platformę zrozumienia przyszłych wymagań mikroelektronicznych, wysoce innowacyjnych pojazdów na wszystkich poziomach łańcucha wartości.

Wyniki projektu pozwalają wszystkim uczestnikom rynku, a także instytucjom badawczym i decydentom politycznym, na lepsze zarządzanie inwestycjami oraz działalnością badawczo-rozwojową. W efekcie możliwe staje się wdrożenie znacznie krótszych i bardziej niezawodnych procesów rozwojowych, co przyspiesza wprowadzenie nowych, innowacyjnych komponentów motoryzacyjnych na rynek.

Nowoczesne podejście modelowania systemowego

Projekt opiera się na modelowym podejściu do rozwoju systemów, wykorzystującym Systems Modeling Language (SysML), obecnie zintegrowany z SysML v2. To podejście wspierane jest przez bazę danych AGILA oraz narzędzie IRIS (Interactive Roadmapping of Innovative Systems), oba opracowane w ramach projektu. AGILA pełni rolę centralnej bazy danych, umożliwiając przechowywanie kluczowych informacji, prowadzenie dokumentacji, kontrolę spójności oraz zarządzanie wersjami. IRIS to narzędzie do wspólnego modelowania, eksploracji, planowania i oceny alternatywnych rozwiązań. Obsługuje również aspekty nietechniczne, takie jak bezpieczeństwo dostaw, oraz umożliwia wizualizację strategii technologicznych.

Aby zachęcić do szerokiego wdrożenia, uczestnicy projektu udostępnią narzędzia AGILA i IRIS jako oprogramowanie open-source, co sprawi, że będą one dostępne dla wszystkich zainteresowanych tworzeniem i utrzymywaniem strategii technologicznych.

Metodologia modelowania innowacji – IMoG

W projekcie zastosowano metodologię modelowania innowacji (IMoG - Innovation Modelling Grid), która określa działania, role oraz modele procesów dotyczących wspólnego tworzenia strategii. Obejmuje to cały proces – od początkowego porównania modeli w przestrzeni problemu i rozwiązań, po praktyczne zastosowanie narzędzi AGILA i IRIS. Dokumentacja metodologii oraz kilka filmów szkoleniowych jest dostępnych do bezpłatnego pobrania.

O projekcie „GENIAL!”

Niedawno zakończony projekt „GENIAL!” miał na celu zoptymalizowanie współpracy między producentami pojazdów (OEM) a ich dostawcami komponentów i technologii, co miało przyspieszyć innowacje w całym łańcuchu wartości sektora motoryzacyjnego. Projekt był koordynowany przez Infineon Technologies AG i współfinansowany przez Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań (BMBF), które pokryło 55% całkowitego budżetu wynoszącego 19,6 miliona euro.

W projekt zaangażowane były następujące podmioty: German Aerospace Center (OFFIS), Uniwersytet Eberharda Karlsa w Tybindze, edacentrum GmbH, HELLA GmbH & Co. KGaA, Infineon Technologies AG, Prozesswerk - marka grupy umlaut, Uniwersytet Techniczny Nadrenii-Palatynatu Kaiserslautern-Landau, Robert Bosch GmbH, UNITY AG i Uniwersytet w Ulm.

Źródło: Infineon

Powiązane treści
Infineon otrzyma 1 mld EUR wsparcia z EU Chips Act na budowę nowoczesnej fabryki w Dreźnie
Infineon buduje nową fabrykę w Tajlandii
Zdalna ocena funkcji życiowych z użyciem czujników radarowych
Infineon prezentuje najcieńszą na świecie płytkę krzemową
Wykorzystanie półprzewodników o szerokiej przerwie energetycznej do zmniejszenia strat w układach falowników
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Projektowanie i badania
Pierwszy w Polsce hackathon wdrożeniowy HackNation 2025 - nagrody: 500 tys. zł
Produkcja elektroniki
TechInsights ukarany za dociekliwość
Komunikacja
Anritsu na rynku UE - wsparcie bezpieczeństwa i zgodności urządzeń bezprzewodowych 5G
Produkcja elektroniki
Chińscy producenci płytek krzemowych wywołują wstrząs na rynku
Projektowanie i badania
5 pytań przed wyborem uszczelki EMI - bezpłatny poradnik
Produkcja elektroniki
Niemcy ograniczają dotacje dla inwestycji w półprzewodniki
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
Dacpol - eventowy rozkład jazdy
Informacje z firm
Atrakcyjna oferta outletowa w sklepie internetowym Grupy RENEX
Gospodarka
Unisystem na targach MATELEC 2025 w Madrycie

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów