Czwartek, 08 lipca 2010

VLC innowacją na rynku LED

Oświetlenie z wykorzystaniem diod LED dużej mocy z pewnością jest ważną nowością w elektronice i lada moment stanie się też rynkowym przebojem. Już w tym roku światowy rynek produktów oświetleniowych tego typu osiągnie 1 mld dolarów, a w 2014 roku, jeśli sprawdzą się prognozy, wystrzeli aż do 7,4 mld. Nikt nie ma chyba wątpliwości, że w przyszłości diody LED zmienią nasze życie i nie można się dziwić, że wiele firm inwestuje dzisiaj potężne kwoty w tę technologię. Koło zamachowe tego biznesu zaczyna się zdecydowanie rozkręcać, jednak już dzisiaj słychać, że z uwagi na ogromne potencjalne dochody kryjące się w tym biznesie, konkurencja na rynku będzie ogromna i wyniszczająca dla małych firm, podobnie jak wcześniej stało się na przykład z cyfrową fotografią i wieloma innymi branżami elektroniki użytkowej. Czy zatem firmy, które dzisiaj chętnie stawiają na produkty bazujące na LED-ach dużej mocy, są pozbawione szans już na starcie?

VLC innowacją na rynku LED

Wydaje się, że obawa o możliwość szybkiego wypadnięcia z rynku nie dotyczy tylko Polski, gdyż na świecie sporo mówi się na temat możliwych nisz rynkowych rynku LED i szuka powiązanych technologii, które pozwoliłyby na równoległy i mniej ryzykowny biznes. Firmy elektroniczne instynktownie czują, że samo oświetlanie diodami otoczenia jest zbyt proste od strony technicznej, aby mogły one zaoferować korzystne technologie i wiele wartości dodanej do takich produktów. Wiadomo, że część zasilająca z czasem sprowadzi się do jednego układu scalonego i paru elementów zewnętrznych, a całość rozwiązania będzie banalnie prosta.

Dlatego szukanie ciekawych pomysłów i obszarów aplikacyjnych jest obecnie dość gorączkowe, gdyż wiadomo, że pierwsi mogą liczyć na patenty i z czasem mogą sporo zarobić na ich licencjonowaniu, tak jak na przykład było w przypadku firmy Nichia i niebieskiego lasera. Jednym z ostatnich pomysłów przekonujących, że warto szukać innowacji, jest VLC (Visible Light Communications), czyli komunikacja z wykorzystaniem światła widzialnego. Pomysł bazuje na tym, że diody LED mają znikomą bezwładność działania w porównaniu do żarówek i da się tak modulować ich strumień świetlny, aby pomiędzy „normalne” oświetlenie wpleść sygnał cyfrowy.

Jeśli tylko nie będziemy potrzebowali ekstremalnie dużej szybkości transmisji oraz nie będzie konieczności przesyłania ogromnej ilości informacji, paczki danych mogą być tak zakodowane i przesyłane, żeby nie były widoczne w postaci migotania lampy i nie wpływały zauważalnie na wydajność świetlną. Komunikacja VLC daje możliwość budowania łączności kierunkowej na niewielkim dystansie. Może to być wykorzystane w automatyce budynkowej do łączności pomiędzy elementami wykonawczymi a czujnikami, w motoryzacji, gdzie tylne światła samochodu mogą wysyłać łańcuchową informację do pojazdów z tyłu, informując o pojawieniu się przeszkody lub wypadku.

Reklamy diodowe mogą wysyłać do telefonów komórkowych z wbudowaną fotodiodą szczegółowe informacje o ofercie, a nawet kupony zniżkowe. Sygnały czasu, informacje o pogodzie, natężeniu ruchu na drogach będzie można rozsyłać poprzez oświetlenie uliczne i sygnalizatory na skrzyżowaniach. Błyskająca lampa ostrzegawcza w karetce może podczas jazdy wysyłać informacje do świateł, aby ustawić „zieloną falę”. VLC jest też w stanie zapewnić łączność w środowisku, gdzie nie można korzystać z nadajników radiowych.

To tylko nieliczne pomysły z wielu kryjących się możliwości, niemniej w trosce o uporządkowanie rynku Japończycy powołali stowarzyszenie, którego zadaniem będzie opracowanie standardu komunikacji. W prace włączyły się Casio, NEC, Panasonic i Toshiba, co pokazuje, że pomysł chwycił. Podobne działania zainicjował amerykański IEEE, planując rozbudowę st andardu WPA 802.15 o „7”, która ma objąć właśnie VLC.

Przy rozbudowanych układach sterowania diodami dodanie opcji wysyłania danych lub stworzenie z lamp repeaterów przekazujących komunikaty nie będzie specjalnie skomplikowane, gdyż większość i tak bazuje na jakiejś modulacji sygnału. Przed VLC nie ma więc zagrożeń. Jednak warto zwrócić uwagę, że oświetlenie LED nie jest już traktowane na świecie jako nowość lub coś, co się dopiero pojawia. Tę technologię już mamy i teraz musimy się zastanawiać, jak sprytnie wykorzystać to owe miliardy diod, które zaczęły zalewać rynek.

Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów
Dowiedz się więcej

Polecane

Nowe produkty

Zobacz również