Jak otworzyć sklep internetowy?

| Prezentacje firmowe Aktualności

Polska znajduje się w czołówce krajów, w których każdego roku powstaje największa liczba sklepów internetowych. Dziś właścicielem internetowego biznesu może stać się w zasadzie każdy, jednak nie każdy będzie umiał utrzymać swój e-commerce na rynku i czerpać z jego działalności zyski. Podpowiadamy, jak otworzyć sklep internetowy skazany na sukces.

Jak otworzyć sklep internetowy?

Znalezienie pomysłu na sklep internetowy

Jak już wspomnieliśmy, sklepów internetowych w naszym kraju nie brakuje i wciąż powstają nowe. To sprawia, że w niemal każdej branży istnieje spora konkurencja. Dlatego tym bardziej kluczowe okazuje się mądre podejście do rozkręcenia e-biznesu.

Ważny oczywiście jest sam pomysł na sklep internetowy. Możliwe jest prowadzenie e-butików, księgarni online, internetowych sklepów zoologicznych, markeplce’ów skupiających oferty wielu dostawców, e-commerców z akcesoriami i zabawkami dla najmłodszych, sklepów internetowych dedykowanych fanom sztuki kulinarnej. To jedynie kilka propozycji, które można by mnożyć niemal w nieskończoność. I choć znalezienie niszowej tematyki dla e-sklepu jest bardzo trudne, można stworzyć biznes działający w nawet popularnej branży, oparty na modelu e-commerce, który będzie w stanie się wyróżnić i być swoistą żyłą złota dla właściciela.

W tym celu należy skupić się nie tyle na samym pomyśle na biznes, co na pomyśle, a raczej planie na jego promocję, na obsługę klienta i wyróżnikach, jakie mogą uczynić go lepszym od konkurencji - nawet, jeśli ta obecna jest na rynku od lat.

Wybór odpowiedniego oprogramowania i wykonawcy sklepu internetowego

Jeśli pomysł na sklep internetowy już padł i biznes plan jest rozpisany, należy nastąpić do faktycznego działania, związanego z otwarciem e-commerce’u. W przypadku sklepów sprzedających produkty lub usługi różnych dostawców, warto jest rozpocząć od ich znalezienia i podpisania - choćby przedwstępnych - umów o współpracy. Dzięki temu ma się gwarancję, że kolejne działania nie są podejmowane nadaremno.

By działalność sklepu internetowego mogła ruszyć, konieczne jest specjalistyczne oprogramowanie. Na rynku dostępnych jest kilka form takiego oprogramowania:

  • oprogramowanie darmowe - które pobiera się bezpłatnie, jednak należy liczyć się kosztami wdrożenia, zakupu domeny czy instalacji hostingu;
  • oprogramowanie, którego utrzymaniem zajmuje się właściciel sklepu internetowego i sam musi uporać się z jego wdrożeniem itd.;
  • oprogramowanie typu full service, polegające na tym, że zewnętrzny dostawca oprogramowania zajmuje się wdrożeniem, instalacją wszelkich potrzebnych elementów czy dodatków, uruchomieniem sklepu oraz pomocą techniczną w przypadku wystąpienia ewentualnych problemów w trakcie działania e-sklepu;
  • oprogramowanie dedykowane - indywidualnie stworzone na potrzeby danego sklepu internetowego. Choć jest ono skrojone na miarę konkretnego e-commerce’u, należy się liczyć z naprawdę sporymi kosztami i dość długim czasem jego powstawania.

Wybór oprogramowania zależy przede wszystkim od możliwości finansowych właściciela, jego umiejętności i potrzeb, jakie generuje wymyślony przez niego sklep.

Stworzenie sklepu internetowego najlepiej jest zlecić profesjonalnej firmie, która zajmie się jego wizualnym zaprojektowaniem i technicznym przygotowaniem na wszelkie ewentualności. Dzięki temu korzystanie z e-sklepu będzie przyjazne zarówno dla osoby go obsługującej, jak i klientów.

Integracja sklepu internetowego z magazynem

Sklep internetowy warto - za pomocą specjalistycznego oprogramowania - zintegrować z magazynem. Dzięki temu możliwe będzie śledzenie aktualnych stanów magazynowych i prowadzenie sprytnych działań w obrębie sklepu czy marketingu, które pomogą zwiększyć sprzedaż i sprawią, że nadmierna ilość produktów nie będzie zalegała na magazynie, blokując przestrzeń dla nowości.

Integracja sklepu internetowego z magazynem jest szczególnie ważna, gdy prowadzi się jednocześnie sprzedaż online i sprzedaż stacjonarną. W ten sposób można na tak samo wysokim poziomie obsługiwać wszystkich klientów, niezależnie od tego, w którym punkcie sprzedaży się znajdą i budować ich zaufanie oraz przywiązanie do marki.

Wybór odpowiedniej firmy kurierskiej

Nie od dziś wiadomo, jak ważny dla klientów większości sklepów internetowych jest koszt przesyłki. Oczywiście rekordy popularności biją darmowe dostawy, jednak na te wielu właścicieli sklepów online może pozwolić sobie tylko podczas specjalnych okazji. Dlatego w większości e-biznesów działających w modelu e-commerce, kluczowa okazuje się być tania paczka.

Klienci e-commerców nie tylko marzą o tym, by zakupy w internecie wiązały się z obniżkami cen produktów czy usług, w porównaniu z tym samym asortymentem w stacjonarnych punktach sprzedaży. Chcą również, by sama dostawa nie generowała dla nich dodatkowych kosztów. To oczywiście zrozumiałe. Jednak, by pogodzić interesy konsumentów i właścicieli sklepów internetowych, doliczanie kosztów dostawy do rzeczywistych cen asortymentów, może się nie sprawdzić. Dlatego warto nawiązać współpracę z firmą świadczącą usługi kurierskie nie tylko na najwyższym poziomie, ale również w oparciu o rozsądną politykę cenową. Przykładem takiej firmy, której ufają zarówno sprzedający, jak i kupujący, i której cennik dla klientów biznesowych jest naprawdę atrakcyjny, jest InPost. Wybór odpowiedniej firmy kurierskiej pełni jedną z kluczowych ról w być lub nie być danego sklepu internetowego, dlatego warto postawić na najlepszych.

Marketing i promocja sklepu internetowego

Już podczas otwierania sklepu internetowego należy pamiętać o tym, że nieodłączną częścią sprzedaży jest marketing. Zanim e-biznes na dobre ruszy, można założyć profile w mediach społecznościowych i tam zapowiadać wielkie otwarcie sklepu. Warto jest zadbać również o SEO, które pozwoli pozycjonować sklep na dane frazy kluczowe w najpopularniejszych wyszukiwarkach. Wraz z uruchomieniem sklepu, dobrze jest uruchomić firmowy blog, na którym marka lub jej przedstawiciele występują w roli ekspertów w branży, w której działają. Od początku działania e-commerce’u warto jest budować bazę e-mailingową (np. za pomocą formularza zapisu do newslettera). Wysyłane wiadomości pozwolą budować relację z klientami, informować ich o promocjach czy nowościach.

Otwarcie własnego sklepu internetowego jest bardzo proste, jednak jego utrzymanie na rynku uda się tylko tym, którzy mają w głowie plan działania i z należytą precyzją dbają o każdą sferę istnienia e-biznesu.

źródło: off-site.pl

Więcej na off-site.pl