1000-woltowe styczniki o prądach znamionowych do 500 A do zastosowań w motoryzacji
Firma TDK opracowała serię styczników przeznaczonych do zastosowań w motoryzacji, zdolnych do przełączania prądów o natężeniu 300...500 A w czasie 20 ms lub krótszym. Charakteryzują się one napięciem roboczym do 1000 V. Podobnie, jak wcześniejsze wersje, zawierają ceramiczną komorę wypełnioną gazem, natomiast nowością jest opcjonalny czujnik Halla do styku pomocniczego, służący do wykrywania stanu przełączenia styków głównych. Dwukierunkowa konstrukcja pozwala na stosowanie tylko jednego stycznika HVC27 do ładowania i rozładowywania akumulatorów, zasilania układów napędowych silnika i odzyskiwania energii przy hamowaniu.
Dostępne są trzy wersje mechaniczne HVC27 z certyfikatem UL: wersja stojąca (C1) o wymiarach 95 x 44 x 90 mm, pozioma (C5) o wymiarach 90 x 90 x 46 mm oraz zamiennik (NIL) dla HVC25 (HVC200, 300 i 500). Styczniki są dostępne z pojedynczą lub podwójną cewką na napięcie robocze 12 i 24 V. Wymagają mocy przełączania odpowiednio 6 W i 4 W, natomiast ich żywotność producent określa na odpowiednio 1500 i 2000 operacji (przy 450 V/300 A). Dla 750 V/300 A wartości te wynoszą odpowiednio 150 i 1000 cykli.
Styczniki wysokonapięciowe o dużej obciążalności prądowej ciągłej są stosowane na przykład w pojazdach elektrycznych do szybkiego odłączania akumulatora, a także w stacjach ładowania prądu stałego i stacjonarnych systemach magazynowania energii, m.in. w systemach fotowoltaicznych i UPS.