Rosną inwestycje w fabrykach

W ostatnich kwartałach 2010 roku producenci półprzewodników typu foundry zwiększyli istotnie wydatki na rozwój bazy produkcyjnej, a ich inwestycje w obecnym roku przypominać będą rywalizację. Czterej dostawcy usług foundry, TSMC, GlobalFoundries, Samsung i UMC, zamierzają zwiększyć wydatki w porównaniu do roku poprzedniego, twierdzą analitycy.

Posłuchaj
00:00

W 2009 r. TSMC wydał na inwestycje 2,7 mld dol., a w 2010 r. 5,9 mld dol. Analitycy z Barclays Capital prognozują jego tegoroczne wydatki inwestycyjne na 6,1 mld dol. Tajwański wytwórca nieustannie zwiększa moc produkcyjną, obecnie jest w trakcie rozbudowy zakładów Fab12, Fab 14 i Fab 15. Dużo na rozwój wydaje także GlobalFoundries. W roku obecnym firma ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich planuje przeznaczyć 3,2 mld dol., a w roku poprzednim zainwestowała 2,8 mld dol.

Firma na bieżąco rozwija przejętą od AMD technologię SoI (Silicon-on-Insulator) i nabyte wraz z kontraktową wytwórnią Chartered tradycyjne technologie produkcji półprzewodników (np. CMOS). Pod koniec roku ATIC zwiększył kosztem AMD swój udział w GF do 86%. W 2010 r. producent uzyskał ze sprzedaży usług 4 mln dol. Podejście Samsunga do inwestowania również odznacza się dynamizmem. Do dużych klientów oddziału LSI Samsunga, poza Qualcommem, należą obecnie Xilinx i Apple.

Po latach wydatków inwestycyjnych mieszczących się w kwocie 500 mln dol., obecnie Samsung wydaje na rozwój technologii i skali działalności od 1,5 do 1,8 mld dol. rocznie i zapowiada dalszą ekspansję. Podobnie do producenta z Korei Południowej, inwestycje tajwańskiego UMC w okresie dwóch ostatnich lat mieszczą się w przedziale od 1,6 mld dol. do 1,8 mld dol., więc również od tej firmy należy oczekiwać zwiększania potencjału produkcji. Słabo natomiast w tym wyścigu wypadają Chiny, które boleśnie odczuły, że rywalizacja wyłącznie za pomocą niskich cen wcale nie musi się przekładać na zyski i zwroty z inwestycji.

Z powodu malejącego zainteresowania klientów chińskie firmy nie zwiększyły wydajności produkcji w swoich zakładach typu foundry. W skali światowej duże inwestycje są skutkiem znacznego wzrostu obrotów notowanego szczególnie w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku, jaki nastąpił po okresie silnego spowolnienia gospodarczego. iSuppli szacuje, że wydatki na sprzęt do produkcji półprzewodników w sektorze foundry w 2010 r. były o ponad 120% wyższe niż rok wcześniej, z czego dużą część środków przeznaczono na rozwój procesu produkcyjnego. (MT)

Rys. 1. Łączne obroty producentów krzemu według iSuppli

Powiązane treści
Indie planują postawienie dwóch fabryk półprzewodników
Tajwańskie inwestycje w Chinach mogą przekroczyć 10 mld dol.
On Semi inwestuje w rozwój fabryki w USA
Producent matryc LCD inwestuje w Polsce 58 mln zł
Samsung inwestuje w fabrykę AGD we Wronkach
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Produkcja elektroniki
Rynek dystrybucji komponentów w Europie nadal pod kreską
Komunikacja
Internet Rzeczy wspomagany sztuczną inteligencją – najnudniejsza, ale jakże potrzebna rewolucja
Produkcja elektroniki
Globalna sprzedaż półprzewodników sukcesywnie rośnie
PCB
Polymatech Electronics zbudował w Estonii zakład produkcji PCB
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Wrzesień 2025
Magazyn
Sierpień 2025
Magazyn
Lipiec 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów