Pierwszy polski autobus elektryczny

| Gospodarka Artykuły

Już niedługo na ulice polskich miast wyjedzie pierwszy autobus z napędem elektrycznym. Niezwykle cichy, nie emituje spalin, wyróżnia się nowoczesnym designem i pozwala na przejechanie do 100km na pojedynczym ładowaniu - tak w największym skrócie można opisać autobus Solaris z napędem elektrycznym.

Pierwszy polski autobus elektryczny

Sercem układu napędowego Solarisa Urbino electric jest cztero-polowy asynchroniczny silnik trakcyjny dostarczony przez firmę Vossloh Kiepe o mocy 120kW.

Energia do napędzania silnika trakcyjnego zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda, które można naładować w ciągu zaledwie 4 godzin.

To właśnie masa była autobusu była największym problem, z jakim musieli poradzić sobie konstruktorzy. Jej redukcja była niezbędna, aby można było zainstalować parę komplet litowych baterii ważących razem prawie 1,5 tony. Udało się to zastępując części poszycia bocznego nowego Solarisa panelami z włókna węglowego, które będąc niezwykle lekkie zapewniają jednocześnie dużą wytrzymałość.

Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła typu LED. Dotyczy to zarówno oświetlenia wewnętrznego jak i zewnętrznego. Kierowca Solarisa Urbino electric ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD informuje o stanie pracy układu elektrycznego, jak również o poziomie naładowania baterii.Poprzez dotykowe ekrany kierowca możemy sterować parametrami ogrzewania czy też uruchomić radio.

MP