Pierwszy polski autobus elektryczny

Już niedługo na ulice polskich miast wyjedzie pierwszy autobus z napędem elektrycznym. Niezwykle cichy, nie emituje spalin, wyróżnia się nowoczesnym designem i pozwala na przejechanie do 100km na pojedynczym ładowaniu - tak w największym skrócie można opisać autobus Solaris z napędem elektrycznym.

Posłuchaj
00:00

Sercem układu napędowego Solarisa Urbino electric jest cztero-polowy asynchroniczny silnik trakcyjny dostarczony przez firmę Vossloh Kiepe o mocy 120kW.

Energia do napędzania silnika trakcyjnego zgromadzona jest w dwóch bateriach o wadze 700 kg każda, które można naładować w ciągu zaledwie 4 godzin.

To właśnie masa była autobusu była największym problem, z jakim musieli poradzić sobie konstruktorzy. Jej redukcja była niezbędna, aby można było zainstalować parę komplet litowych baterii ważących razem prawie 1,5 tony. Udało się to zastępując części poszycia bocznego nowego Solarisa panelami z włókna węglowego, które będąc niezwykle lekkie zapewniają jednocześnie dużą wytrzymałość.

Autobus wyposażono w energooszczędne źródła światła typu LED. Dotyczy to zarówno oświetlenia wewnętrznego jak i zewnętrznego. Kierowca Solarisa Urbino electric ma do dyspozycji kabinę wyposażoną w pulpit dotykowy, który oprócz podstawowych parametrów na ekranach LCD informuje o stanie pracy układu elektrycznego, jak również o poziomie naładowania baterii.Poprzez dotykowe ekrany kierowca możemy sterować parametrami ogrzewania czy też uruchomić radio.

MP

Powiązane treści
Samochody elektryczne nie budzą zainteresowania
Wamtechnik wykonawcą baterii dla pierwszego w Polsce autobusu elektrycznego Solaris
Bosch stawia na produkcję podzespołów do samochodów elektrycznych
Baterie Wamtechnik w pojazdach elektrycznych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
GPS III jest już prawie gotowy - jakie zmiany lecą na orbitę?
Produkcja elektroniki
Printor rozbuduje potencjał produkcyjny
Mikrokontrolery i IoT
Infineon i UL Solutions wspólnie przyspieszają wdrażanie bezpieczeństwa funkcjonalnego ISO 26262
Produkcja elektroniki
Na całym świecie brakuje specjalistów od technologii półprzewodników
Aktualności
Mouser uruchamia nowe centrum zasobów skoncentrowane na automatyzacji
PCB
EMS i PCB są synergicznymi obszarami biznesu jedynie dla nielicznych
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Lipiec 2025
Magazyn
Czerwiec 2025
Targi zagraniczne
Elmässan Stockholm 2025

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów