wersja mobilna
Online: 386 Środa, 2018.01.17

Biznes

Czy zegary komputerów ponownie staną się problemem?

środa, 05 marca 2014 07:52

Kiedy nadchodził rok 2000 świat obawiał się resetowania w komputerach daty. Wymusiło to na programistach i dostawcach sprzętu podjęcie szeregu działań zapobiegawczych. Obecnie - jak się wydaje - jest jeszcze dużo czasu. Za 24 lata podobne zagrożenie może dotknąć komputery wykorzystujące 32-bitowy system Unix, który powstał w 1969 r. Obecnie wykorzystują go tak poważne przedsiębiorstwa jak elektrownie atomowe czy linie lotnicze.

Unix oraz pokrewny Linux i język programowania C wykorzystują 32-bitowy zapis daty. Sprzęt kontrolowany przez Unixa liczy czas od początku tzw. ery uniksa, tzn. od 1 stycznia 1970 roku. W dniu 19 stycznia 2038 r. upłynie 2 147 483 647 sekund i nie będzie już miejsca na kolejny zapis. Wówczas licznik wskaże wartość ujemną, oznaczającą datę 13 grudnia 1901 r. Nie wiadomo jak zachowają się wtedy systemy oparte na 32-bitowym Linuksie lub Uniksie. Rozwiązaniem problemu byłoby przejście na wersję 64-bitową, w której zegar jest resetowany za 292 mld lat.

Problem może być poważniejszy niż za czasów "pluskwy milenijnej" z uwagi na wykorzystywanie systemów Linux i Unix przez wiele firm, sektor biznesowy i medyczny. Kłopoty z cyfrowym wskazywaniem czasu powstają już przy takim "drobiazgu" jak tzw. sekunda przestępna, którą dodaje się w celu synchronizacji czasu uniwersalnego i słonecznego. W 2012 r. operacja ta zakłóciła pracę serwerów Mozilli.

źródło: WNP

 

World News 24h

środa, 17 stycznia 2018 10:01

Ferrari NV will make a battery-powered supercar to challenge Tesla Inc. at the high end of the electric-auto market, Chief Executive Officer Sergio Marchionne said. The race-car maker, spun off from Fiat Chrysler Automobiles NV, has been expanding its lineup to lift sales without losing the exclusivity of a brand associated with Italian design and super-fast roadsters. Marchionne, who heads both companies, also told reporters at the Detroit auto show that Ferrari will introduce its first SUV, which will be "the fastest on the market" by late 2019 or 2020. “If there is an electric supercar to be built, then Ferrari will be the first,” Marchionne said. “People are amazed at what Tesla did with a supercar: I’m not trying to minimize what Elon did but I think it’s doable by all of us.”

więcej na: www.bloomberg.com