EVE członkiem programu Innotech w zakresie akumulatorów

W ramach programu Innotech prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju firma EVE zrealizowała projekt badawczy pt. "System monitorowania stanu i wyrównywania stopnia naładowania ogniw litowo-jonowych połączonych szeregowo w baterie". Projekt ten dotyczy znaczącej innowacji w zakresie systemów zarządzania bateriami (BMS), jaką jest wykorzystanie metody active balancing tj. niskostratnego wyrównywania stopnia naładowania poszczególnych ogniw litowo-jonowych w bateriach szeregowych.

Posłuchaj
00:00

Specyfika ogniw litowo-jonowych wymaga od układów elektronicznych kontrolujących pracę baterii szczegółowego nadzoru nad ich stanem. Szereg zalet takich baterii ograniczony jest koniecznością dokładnej weryfikacji ich stanu. Dodatkowo baterie tego typu są niezwykle wrażliwe na głębokie rozładowanie, jak i przeładowanie ogniw, zatem układ kontrolujący pracę baterii musi z jednej strony umożliwiać dokładny pomiar napięcia każdego ogniwa w baterii jak również zabezpieczać przed zbyt głębokim rozładowaniem jak i przeładowaniem baterii. Kolejną immanentną cechą wszystkich ogniw bateryjnych jest ich zróżnicowanie i nierówne tempo starzenia i degradacji, co utrudnia łączenie wielu ogniw szeregowo.

Aktywny układ wyrównywania poziomu naładowania ogniw w baterii (active balancing) będący przedmiotem prowadzonego w EVE projektu wychodzi naprzeciw wszystkim oczekiwaniom wobec nowoczesnego układu zarządzania baterią (BMS). Możliwe zastosowanie wdrożeniowe takiego układu to nie tylko samochody elektryczne, ale również magazyny energii w zastosowaniach dla coraz bardziej popularnych instalacji OZE, czy wykorzystanie wyeksploatowanych, zróżnicowanych ogniw w mniej wymagających aplikacjach, które dzięki zastosowaniu układu wyrównującego mogą być eksploatowane znacznie dłużej.

Powiązane treści
Akumulatory dla elektroniki przenośnej staną się niewidocznie małe
Czterokrotny wzrost przychodów w sektorze akumulatorów litowo-jonowych
Piasek zwiększy efektywność baterii litowo-jonowych
Tworzywa zdolne do samonaprawy zwiększą trwałość baterii litowo-jonowych
Akumulatory litowo-jonowe coraz popularniejsze w przemyśle
Nowe algorytmy zrewolucjonizują akumulatory litowo-jonowe
Rewolucyjna bateria litowo-powietrzna od IBM-a do pojazdów elektrycznych
Ruszyła największa na świecie produkcja akumulatorów litowo-jonowych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Rochester Electronics zwiększa dostępność układów Lattice dla aplikacji o długim cyklu życia
Zasilanie
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Listopad 2025
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów