EVE członkiem programu Innotech w zakresie akumulatorów

W ramach programu Innotech prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju firma EVE zrealizowała projekt badawczy pt. "System monitorowania stanu i wyrównywania stopnia naładowania ogniw litowo-jonowych połączonych szeregowo w baterie". Projekt ten dotyczy znaczącej innowacji w zakresie systemów zarządzania bateriami (BMS), jaką jest wykorzystanie metody active balancing tj. niskostratnego wyrównywania stopnia naładowania poszczególnych ogniw litowo-jonowych w bateriach szeregowych.

Posłuchaj
00:00

Specyfika ogniw litowo-jonowych wymaga od układów elektronicznych kontrolujących pracę baterii szczegółowego nadzoru nad ich stanem. Szereg zalet takich baterii ograniczony jest koniecznością dokładnej weryfikacji ich stanu. Dodatkowo baterie tego typu są niezwykle wrażliwe na głębokie rozładowanie, jak i przeładowanie ogniw, zatem układ kontrolujący pracę baterii musi z jednej strony umożliwiać dokładny pomiar napięcia każdego ogniwa w baterii jak również zabezpieczać przed zbyt głębokim rozładowaniem jak i przeładowaniem baterii. Kolejną immanentną cechą wszystkich ogniw bateryjnych jest ich zróżnicowanie i nierówne tempo starzenia i degradacji, co utrudnia łączenie wielu ogniw szeregowo.

Aktywny układ wyrównywania poziomu naładowania ogniw w baterii (active balancing) będący przedmiotem prowadzonego w EVE projektu wychodzi naprzeciw wszystkim oczekiwaniom wobec nowoczesnego układu zarządzania baterią (BMS). Możliwe zastosowanie wdrożeniowe takiego układu to nie tylko samochody elektryczne, ale również magazyny energii w zastosowaniach dla coraz bardziej popularnych instalacji OZE, czy wykorzystanie wyeksploatowanych, zróżnicowanych ogniw w mniej wymagających aplikacjach, które dzięki zastosowaniu układu wyrównującego mogą być eksploatowane znacznie dłużej.

Powiązane treści
Akumulatory dla elektroniki przenośnej staną się niewidocznie małe
Czterokrotny wzrost przychodów w sektorze akumulatorów litowo-jonowych
Piasek zwiększy efektywność baterii litowo-jonowych
Tworzywa zdolne do samonaprawy zwiększą trwałość baterii litowo-jonowych
Akumulatory litowo-jonowe coraz popularniejsze w przemyśle
Nowe algorytmy zrewolucjonizują akumulatory litowo-jonowe
Rewolucyjna bateria litowo-powietrzna od IBM-a do pojazdów elektrycznych
Ruszyła największa na świecie produkcja akumulatorów litowo-jonowych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
Rohm i Infineon wymienią się obudowami dla tranzystorów mocy SiC
Mikrokontrolery i IoT
POLYN Technology prezentuje pierwszy układ NASP w technologii krzemowej
Aktualności
TAITRONICS & AIoT, czyli tajwańskie spojrzenie na technologię elektroniki
Aktualności
Targi Energetab - podsumowanie
PCB
Niezależność Europy w produkcji PCB - nowa fabryka Teltoniki w Wilnie
Optoelektronika
Robotyczne oko bez zasilania: miękka soczewka, która sama ustawia ostrość
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025
Magazyn
Wrzesień 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów