EVE członkiem programu Innotech w zakresie akumulatorów

W ramach programu Innotech prowadzonego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju firma EVE zrealizowała projekt badawczy pt. "System monitorowania stanu i wyrównywania stopnia naładowania ogniw litowo-jonowych połączonych szeregowo w baterie". Projekt ten dotyczy znaczącej innowacji w zakresie systemów zarządzania bateriami (BMS), jaką jest wykorzystanie metody active balancing tj. niskostratnego wyrównywania stopnia naładowania poszczególnych ogniw litowo-jonowych w bateriach szeregowych.

Posłuchaj
00:00

Specyfika ogniw litowo-jonowych wymaga od układów elektronicznych kontrolujących pracę baterii szczegółowego nadzoru nad ich stanem. Szereg zalet takich baterii ograniczony jest koniecznością dokładnej weryfikacji ich stanu. Dodatkowo baterie tego typu są niezwykle wrażliwe na głębokie rozładowanie, jak i przeładowanie ogniw, zatem układ kontrolujący pracę baterii musi z jednej strony umożliwiać dokładny pomiar napięcia każdego ogniwa w baterii jak również zabezpieczać przed zbyt głębokim rozładowaniem jak i przeładowaniem baterii. Kolejną immanentną cechą wszystkich ogniw bateryjnych jest ich zróżnicowanie i nierówne tempo starzenia i degradacji, co utrudnia łączenie wielu ogniw szeregowo.

Aktywny układ wyrównywania poziomu naładowania ogniw w baterii (active balancing) będący przedmiotem prowadzonego w EVE projektu wychodzi naprzeciw wszystkim oczekiwaniom wobec nowoczesnego układu zarządzania baterią (BMS). Możliwe zastosowanie wdrożeniowe takiego układu to nie tylko samochody elektryczne, ale również magazyny energii w zastosowaniach dla coraz bardziej popularnych instalacji OZE, czy wykorzystanie wyeksploatowanych, zróżnicowanych ogniw w mniej wymagających aplikacjach, które dzięki zastosowaniu układu wyrównującego mogą być eksploatowane znacznie dłużej.

Powiązane treści
Akumulatory dla elektroniki przenośnej staną się niewidocznie małe
Czterokrotny wzrost przychodów w sektorze akumulatorów litowo-jonowych
Piasek zwiększy efektywność baterii litowo-jonowych
Tworzywa zdolne do samonaprawy zwiększą trwałość baterii litowo-jonowych
Akumulatory litowo-jonowe coraz popularniejsze w przemyśle
Nowe algorytmy zrewolucjonizują akumulatory litowo-jonowe
Rewolucyjna bateria litowo-powietrzna od IBM-a do pojazdów elektrycznych
Ruszyła największa na świecie produkcja akumulatorów litowo-jonowych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Centra danych współczesnymi ciepłowniami?
Komponenty
RS przejmuje Distrelec - powstaje nowy potentat dystrybucji przemysłowej
Komponenty
Generatywna sztuczna inteligencja zmienia globalny rynek procesorów
Aktualności
Samsung otwiera w Warszawie największe centrum biznesowe w Europie
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Wrzesień 2025
Magazyn
Sierpień 2025
Magazyn
Lipiec 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów