Nowe algorytmy zrewolucjonizują akumulatory litowo-jonowe

Inżynierowie z Uniwersytetu Kalifornijskiego w San Diego opracowali zaawansowane algorytmy umożliwiające bardziej efektywną pracę akumulatorów litowo-jonowych. Potencjalnie redukuje to ich koszty o 25% i pozwala ładować baterie dwa razy szybciej niż jest to możliwe obecnie.

Posłuchaj
00:00

Na rozwój zaawansowanych algorytmów estymacyjnych agencja badawcza działająca w ramach Departamentu Energii (ARPA-E) przeznaczyła kwotę 9,6 mln dolarów. Grupa badawcza profesora Miroslava Krstica i adjunkta Scotta Moury otrzymała dotację w wysokości 460 tys. dolarów. Oprócz uniwersyteckich naukowców ze środków udostępnianych przez ARPA-E korzysta dostawca produktów samochodowych - firma Bosch oraz producent baterii - Cobasys.

Uzyskany grant pozwoli naukowcom na udoskonalanie algorytmów i testowanie ich na rzeczywistych akumulatorach przy użyciu stanowisk kontrolnych opracowanych przez firmy Bosch i Cobasys. Dzięki informacjom o rozkładzie ładunku w baterii oraz określeniu stanu jej funkcjonalności inżynierowie będą mogli znaleźć optymalne wartości ładowania i rozładowania baterii.

Podczas sprawdzania nowych algorytmów na bateriach pojazdów elektrycznych i porównywania ich z produktami korzystającymi ze standardowych technologii, opracowana zostanie strategia ładowania i użytkowania akumulatorów, zmierzająca do maksymalnego wykorzystywania ich potencjału.

- Prowadzone badania niosą obietnicę, że dzięki zaawansowanym algorytmom estymacji, które oparte są na modelach matematycznych, baterie będą ładowane szybciej i będą mogły zasilać mocniejsze silniki elektryczne - mówił Miroslav Krstic. - Ta technologia wejdzie do produktów, które ludzie faktycznie wykorzystują - dodał Scott Moura.

Krstic i Moura stosują unikalne podejście do zwiększania skuteczności i efektywności działania akumulatorów litowo-jonowych. Zamiast monitorowania napięcia i prądu zaprojektowali zaawansowane algorytmy kontrolne, dzięki którym można ocenić co fizycznie dzieje się w litowo-jonowej baterii.

źródło: eurekalert.org

Powiązane treści
Akumulatory ze stałym elektrolitem - czy przyniosą przełom?
Czy baterie magnezowo-jonowe będą lepsze niż litowo-jonowe?
E-mobility głównym klientem na ogniwa litowo-jonowe
Na Uniwersytecie Warszawskim opracowano nowy typ litowo-jonowych akumulatorów
Baterie litowo-metalowe podwoją czas pracy elektroniki
Orlen chce wsparcia z planu Junckera na produkcję akumulatorów
LG zbuduje w Europie fabrykę baterii do samochodów elektrycznych - być może we Wrocławiu
Jakie materiały poprawią właściwości akumulatorów litowo-jonowych?
Postęp w rozwoju baterii - dobre i złe wieści
EVE członkiem programu Innotech w zakresie akumulatorów
Czterokrotny wzrost przychodów w sektorze akumulatorów litowo-jonowych
Uruchomiono pierwszy w Europie komercyjny magazyn energii
Czy superkondensatory z grafenu wywołają prawdziwą ekspansję samochodów elektrycznych?
Wydajne akumulatory największym problemem elektroniki przenośnej
50 tys. euro nagrody dla najlepszego projektu wydajnego akumulatora
400 mln zł ekodotacji na współpracę biznesu i nauki z programu Gekon
Akumulatory litowo-jonowe coraz popularniejsze w przemyśle
Czas próby dla zielonych technologii
Rewolucyjna bateria litowo-powietrzna od IBM-a do pojazdów elektrycznych
Problem zużytych baterii po samochodach hybrydowych
Wamtechnik wykonawcą baterii dla pierwszego w Polsce autobusu elektrycznego Solaris
Bosch buduje linię do pilotażowej produkcji baterii litowo-jonowych
Baterie Wamtechnik w pojazdach elektrycznych
Nissan i NEC inwestują w akumulatory Li-Ion
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Centra danych potrzebują energii - rynek zasilaczy dla centrów w mocnym trendzie wzrostowym
Aktualności
Nowy oddział Würth Elektronik w Republice Południowej Afryki
Komponenty
Sprzęt dla półprzewodników bije rekordy – AI i nowe technologie napędzają globalny rynek do 138 mld USD!
Zasilanie
Trina Storage i Stiemo zbudują w krajach bałtyckich sieć potężnych magazynów energii
Projektowanie i badania
Dania chce mieć najpotężniejszy na świecie komputer kwantowy
Elektromechanika
Dold wzmacnia międzynarodową obecność - tworzy nowy oddział sprzedaży w Polsce
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Magazyn
Lipiec 2025
Magazyn
Czerwiec 2025
Targi zagraniczne
Elmässan Stockholm 2025

Komponenty indukcyjne

Podzespoły indukcyjne determinują osiągi urządzeń z zakresu konwersji mocy, a więc dążenie do minimalizacji strat energii, ułatwiają miniaturyzację urządzeń, a także zapewniają zgodność z wymaganiami norm w zakresie EMC. Stąd rozwój elektromobilności, systemów energii odnawialnej, elektroniki użytkowej sprzyja znacząco temu segmentowi rynku. Zapotrzebowanie na komponenty o wysokiej jakości i stabilności płynie ponadto z aplikacji IT, telekomunikacji, energoelektroniki i oczywiście sektorów specjalnych: wojska, lotnictwa. Pozytywnym zauważalnym zjawiskiem w branży jest powolny, ale stały wzrost zainteresowania klientów rodzimą produkcją pomimo wyższych cen niż produktów azjatyckich. Natomiast paradoksalnie negatywnym zjawiskiem jest fakt, że jakość produktów azjatyckich jest coraz lepsza i jeśli stereotyp "chińskiej bylejakości" przestanie być popularny, to rodzima produkcja będzie miała problem z utrzymaniem się na rynku bez znaczących inwestycji w automatyzację i nowe technologie wykonania, kontroli jakości i pomiarów.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów