wersja mobilna
Online: 443 Środa, 2018.06.20

Biznes

Czy superkondensatory z grafenu wywołają prawdziwą ekspansję samochodów elektrycznych?

poniedziałek, 02 grudnia 2013 11:51

Superkondensator to kondensator o specyficznej konstrukcji, umożliwiającej osiągnięcie krótkiego czasu ładowania i rozładowywania w porównaniu do baterii i akumulatorów. Jednak obecnie stosowane w samochodach superkondensatory w wyniku kolejnych ładowań szybko się zużywają. Zespół Santhakumara Kannappana z Instytutu Nauki i Technologii w Gwangju w Korei Południowej opracował rozwiązanie likwidujące dotychczasowe problemy - to trwały superkondensator, który gromadzi niemal tyle energii co baterie litowo-jonowe stosowane w pojazdach elektrycznych.

Baterie wykorzystywane w elektrycznych samochodach długo się ładują i nie są w stanie efektywnie gromadzić energii wytwarzanej podczas hamowania. Pojawiły się już modele samochodów elektrycznych wyposażonych w superkondensatory magazynujące tę energię i oddające ją w trakcie przyspieszania. Żaden nie potrafi jednak zgromadzić energii elektrycznej porównywalnej z superkondensatorami grafenowymi.

Grupa naukowców wykorzystała właściwości grafenu do budowy superkondensatora, który ładuje się i rozładowuje w bardzo krótkim czasie (16 sekund) i może przetrwać dziesiątki tysięcy cykli ładowania i rozładowywania. Twórcy urządzenia wykorzystali niezwykłą porowatość grafenu, która powoduje, że niewielka bryła ma ogromną powierzchnię.

Tworzenie superkondensatora z grafenu polega na wprowadzaniu pyłu grafenowego do przypominającej monetę komórki, który jest następnie przez pięć godzin suszony w temperaturze 140°C pod ciśnieniem 300 kg/cm². Gram takiej substancji ma powierzchnię większą od boiska do koszykówki, a właśnie od powierzchni zależy pojemność kondensatora. Koreańscy naukowcy uzyskali urządzenie mogące zgromadzić energię elektryczną porównywalną z magazynowaną przez klasyczną baterię samochodową, i które w dodatku można ładować ponad 10 tys. razy bez widocznej utraty pojemności.

źródło: MIT Technology Review

 

Powiązane artykuły

» Superkondensatory w systemach komunikacji bezprzewodowej

» BMW i Samsung rozszerzają partnerstwo

» Niedopałki papierosów surowcem do produkcji baterii

» Samochody elektryczne nie budzą zainteresowania

» Na dobry samochód elektryczny poczekamy jeszcze długo

» Czy "głęboko smażone" grafenowe kule posłużą do magazynowania energii

» Kondensatory elektrolityczne polimerowe i hybrydowe - właściwości i zastosowania

» Byli pracownicy Tesli chcą zbudować fabrykę elektrycznych samochodów za 1 mld dolarów

» Francja planuje budowę elektrycznego samochodu za mniej niż 7500 dolarów

» Kondensatory tantalowe w układach elektronicznych

» Czy telefony będą ładowane w kilka sekund?

» Czy mikrosuperkondensatory będą przełomem w zasilaniu urządzeń mobilnych?

» Szybkość ładowania zdecyduje o przyszłości rynku samochodów elektrycznych

» Nanorurki i grafen posłużą do budowy superkondensatorów

» Baterie bezstykowe - bezprzewodowe przekazywanie energii

» Polska firma sprzedaje grafen

» Nano Carbon rozpocznie produkcję arkuszy grafenu na folii miedzianej

» IBM buduje grafenowy procesor

» Pokrycie z grafenu może chronić i ogrzewać szyby

» Rewolucyjna bateria litowo-powietrzna od IBM-a do pojazdów elektrycznych

» Problem zużytych baterii po samochodach hybrydowych

» Baterie. Rewolucja na rynku?

» Grafen posłuży do magazynowania wodoru

» Rynek magazynowania energii osiągnie w 2015 r. wartość 45 mld dol.

» Nowe algorytmy zrewolucjonizują akumulatory litowo-jonowe

» Hitachi ruszy z produkcją akumulatorów do samochodów hybrydowych


World News 24h

środa, 20 czerwca 2018 16:11

Researchers at MIT, who last year designed a tiny computer chip tailored to help honeybee-sized drones navigate, have now shrunk their chip design even further, in both size and power consumption. The team built a fully customized chip from the ground up, with a focus on reducing power consumption and size while also increasing processing speed. The new computer chip, named “Navion,” which they are presenting this week at the Symposia on VLSI Technology and Circuits, is just 20 square millimeters - about the size of a LEGO minifigure’s footprint - and consumes just 24 milliwatts of power, or about 1 one-thousandth the energy required to power a lightbulb.

więcej na: news.mit.edu