Rewolucyjna bateria litowo-powietrzna od IBM-a do pojazdów elektrycznych

W ramach projektu "Battery 500", rozpoczętego jeszcze w 2009 r., IBM zaprezentował nowy typ baterii litowo-powietrznej, która pozwoli zwiększyć zasięg samochodów elektrycznych do 800 kilometrów (500 mil) na pojedynczym ładowaniu. Jest to możliwe, ponieważ nowe ogniwa mają teoretycznie aż 1000-krotnie większą gęstość energii niż tradycyjne źródła litowo-jonowe.

Posłuchaj
00:00

Zasada działania baterii IBM

Dzięki temu zapewniają podobną pojemność przy znacznie niższym ciężarze, co w przypadku samochodów elektrycznych jest kluczowym problemem. Zasada działania tych ogniw opiera się na reakcji tlenu z atmosfery z katodami zbudowanymi na bazie węgla.

Sama konstrukcja nie jest żadnym odkryciem, pierwsze projekty powstawały jeszcze w latach 70-tych, jednak ograniczeniem były w tamtym czasie niewystarczające możliwości technologiczne.

IBM zapewnia, że w pełni funkcjonujący prototyp nowej baterii litowo-powietrznej pojawi się pod koniec przyszłego roku, natomiast seryjna produkcja miałaby zostać uruchomiona w 2020 r.

Michał Pieniążek

Powiązane treści
Akumulatory ze stałym elektrolitem - czy przyniosą przełom?
Czy baterie magnezowo-jonowe będą lepsze niż litowo-jonowe?
E-mobility głównym klientem na ogniwa litowo-jonowe
Baterie litowo-metalowe podwoją czas pracy elektroniki
Więcej elektroniki, to i więcej baterii
Tajwańscy naukowcy rozwijają akumulatory magnezowo-jonowe
EVE członkiem programu Innotech w zakresie akumulatorów
Samochody elektryczne nie budzą zainteresowania
Piasek zwiększy efektywność baterii litowo-jonowych
Opracowano koncepcję baterii protonowej
IBM buduje grafenowy procesor
Czy superkondensatory z grafenu wywołają prawdziwą ekspansję samochodów elektrycznych?
Tworzywa zdolne do samonaprawy zwiększą trwałość baterii litowo-jonowych
Europejski rynek infrastruktury ładowania pojazdów elektrycznych uniezależnia się od wsparcia rządowego
Naukowcy z Uniwersytetu Stanforda rozwijają efektywne baterie cynkowo-powietrzne
Firma ABB zademonstrowała autobus elektryczny doładowywany w 15 sekund
IBM tworzy ciekłe tranzystory pracujące jak ludzki mózg
Oddychające biobaterie z Instytutu Chemii Fizycznej PAN
400 mln zł ekodotacji na współpracę biznesu i nauki z programu Gekon
Akumulatory litowo-jonowe coraz popularniejsze w przemyśle
IBM ogłasza przełom w technologii nanorurek węglowych
Nowe algorytmy zrewolucjonizują akumulatory litowo-jonowe
Zasilanie urządzeń elektronicznych z baterii - poradnik
Baterie. Rewolucja na rynku?
Baterie Wamtechnik w pojazdach elektrycznych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Pomiary
RFID 2026-2036: prognozy, gracze i możliwości
Zasilanie
SiC i GaN zasilają rewolucję AI: półprzewodniki, które zmieniają oblicze centrów danych
Projektowanie i badania
Odporność danych wchodzi na nowy poziom: Veeam przejmuje Securiti AI
Komunikacja
Samsung i Google przyspieszają rewolucję XR
Mikrokontrolery i IoT
ME Embedded i Congatec - partnerstwo, które przyspieszy rozwój systemów automatyki i IoT
Aktualności
W czwartek w Warszawie startuje Evertiq Expo
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Informacje z firm
Grupa RENEX zaprasza na targi Evertiq EXPO Warszawa 2025
Magazyn
Październik 2025
Magazyn
Wrzesień 2025

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów