Baterie litowo-metalowe podwoją czas pracy elektroniki

| Gospodarka

Związana z Massachusetts Institute of Technology firma SolidEnergy Systems opracowała litowo-metalową baterię wielokrotnego ładowania, która oferuje dwukrotnie większą pojemność energetyczną niż akumulatory litowo-jonowe. Obecnie firma przygotowuje się do skomercjalizowania swojego produktu. SolidEnergy planuje udostępnienie baterii dla smartfonów i elektroniki noszonej na początku 2017 r., a dla samochodów elektrycznych w 2018 r. Jednak pierwsze zastosowanie baterie znajdą w dronach już w listopadzie bieżącego roku.

Baterie litowo-metalowe podwoją czas pracy elektroniki

Założona w 2012 roku przez absolwenta i stażystę z MIT Qichao Hu firma SolidEnergy Systems opracowała litowo-metalową baterię typu "anoda-free". Dokonała przy tym kilku istotnych postępów, które czynią ją energetycznie dwukrotnie gęstszą, ale jednocześnie tak samo bezpieczną i długowieczną jak baterie litowo-jonowe stosowane obecnie w smartfonach, pojazdach elektrycznych, elektronice typu "wearables" czy dronach i innych urządzeniach. Ponadto nowe baterie są wykonywane przy użyciu istniejących urządzeń produkcyjnych wykorzystywanych przy produkcji akumulatorów litowo-jonowych, co czyni je skalowalnymi.

- Dzięki dwukrotnie większej gęstości energii, możemy wykonać baterie o połowę mniejsze, ale pracujące wciąż tak samo długo, jak współczesne akumulatory litowo-jonowe. Albo możemy mieć baterię tej samej wielkości co bateria litowo-jonowa, jednak teraz będzie działała dwa razy dłużej - mówił Qichao Hu, który pracując na MIT stał się współwynalazcą baterii i pełni obecnie funkcję CEO SolidEnergy.

Firma SolidEnergy Systems w październiku 2015 r. zademonstrowała prototyp pierwszego w historii działającego prototypu ładowalnej baterii litowo-metalowej o podwójnej gęstości energii, która zasilała smartfon. Od czasu prezentacji wynalazcy zebrali już od inwestorów ponad 12 mln dolarów. Akumulator o połowę mniejszy od litowo-jonowej baterii stosowanej w iPhonie 6 udostępnia 2 amperogodziny, a litowo-jonowa bateria standardowa 1,8 amperogodziny.

Kolejne generacje baterii litowo-jonowych i litowo-metalowych

źródło: MIT, SolidEnergy Systems