Baterie litowo-metalowe podwoją czas pracy elektroniki

Związana z Massachusetts Institute of Technology firma SolidEnergy Systems opracowała litowo-metalową baterię wielokrotnego ładowania, która oferuje dwukrotnie większą pojemność energetyczną niż akumulatory litowo-jonowe. Obecnie firma przygotowuje się do skomercjalizowania swojego produktu. SolidEnergy planuje udostępnienie baterii dla smartfonów i elektroniki noszonej na początku 2017 r., a dla samochodów elektrycznych w 2018 r. Jednak pierwsze zastosowanie baterie znajdą w dronach już w listopadzie bieżącego roku.

Posłuchaj
00:00

Założona w 2012 roku przez absolwenta i stażystę z MIT Qichao Hu firma SolidEnergy Systems opracowała litowo-metalową baterię typu "anoda-free". Dokonała przy tym kilku istotnych postępów, które czynią ją energetycznie dwukrotnie gęstszą, ale jednocześnie tak samo bezpieczną i długowieczną jak baterie litowo-jonowe stosowane obecnie w smartfonach, pojazdach elektrycznych, elektronice typu "wearables" czy dronach i innych urządzeniach. Ponadto nowe baterie są wykonywane przy użyciu istniejących urządzeń produkcyjnych wykorzystywanych przy produkcji akumulatorów litowo-jonowych, co czyni je skalowalnymi.

- Dzięki dwukrotnie większej gęstości energii, możemy wykonać baterie o połowę mniejsze, ale pracujące wciąż tak samo długo, jak współczesne akumulatory litowo-jonowe. Albo możemy mieć baterię tej samej wielkości co bateria litowo-jonowa, jednak teraz będzie działała dwa razy dłużej - mówił Qichao Hu, który pracując na MIT stał się współwynalazcą baterii i pełni obecnie funkcję CEO SolidEnergy.

Firma SolidEnergy Systems w październiku 2015 r. zademonstrowała prototyp pierwszego w historii działającego prototypu ładowalnej baterii litowo-metalowej o podwójnej gęstości energii, która zasilała smartfon. Od czasu prezentacji wynalazcy zebrali już od inwestorów ponad 12 mln dolarów. Akumulator o połowę mniejszy od litowo-jonowej baterii stosowanej w iPhonie 6 udostępnia 2 amperogodziny, a litowo-jonowa bateria standardowa 1,8 amperogodziny.

Kolejne generacje baterii litowo-jonowych i litowo-metalowych

źródło: MIT, SolidEnergy Systems

Powiązane treści
Akumulatory ze stałym elektrolitem - czy przyniosą przełom?
Czy baterie magnezowo-jonowe będą lepsze niż litowo-jonowe?
ABB przystąpiła do projektu budowy największej w Europie fabryki baterii
E-mobility głównym klientem na ogniwa litowo-jonowe
Elektronika z odzysku
Obliczanie żywotności baterii w aplikacjach IoT
Na Uniwersytecie Warszawskim opracowano nowy typ litowo-jonowych akumulatorów
Jakie materiały poprawią właściwości akumulatorów litowo-jonowych?
Piasek zwiększy efektywność baterii litowo-jonowych
Tworzywa zdolne do samonaprawy zwiększą trwałość baterii litowo-jonowych
Akumulatory litowo-jonowe coraz popularniejsze w przemyśle
Nowe algorytmy zrewolucjonizują akumulatory litowo-jonowe
Rewolucyjna bateria litowo-powietrzna od IBM-a do pojazdów elektrycznych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
PCB
Recykling PCB już za chwilę
Pomiary
Danisense uruchamia portal do kalibracji przetworników prądowych – niezależnie od marki i z certyfikatem ISO 17025
Optoelektronika
MIT rozwija przełomowe ultracienkie materiały do technologii noktowizyjnych
Aktualności
STMicroelectronics rozpoczyna restrukturyzację
Aktualności
Advantech wprowadzi na rynek systemy brzegowe AI następnej generacji
PCB
Siemens przejmuje DownStream Technologies
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Targi zagraniczne
Elmässan Stockholm 2025
Magazyn
Kwiecień 2025
Targi zagraniczne
Międzynarodowa wystawa i warsztaty na temat kompatybilności elektromagnetycznej EMV 2025
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów