Jakie materiały poprawią właściwości akumulatorów litowo-jonowych?

Akumulatory litowo-jonowe używane są w różnych urządzeniach, od telefonów komórkowych po elektronarzędzia. Popularność zawdzięczają licznym zaletom - w porównaniu z innymi typami akumulatorów mają większą pojemność i napięcie, a dzięki temu są lżejsze i mniejsze. Są także wygodniejsze w eksploatacji - nie mają efektu pamięci, a samorozładowaniu ulegają znacznie wolniej. W artykule przedstawiamy materiały, które w przyszłości być może jeszcze poprawią ich właściwości.

Posłuchaj
00:00

Akumulator zbudowany jest z kilku połączonych ze sobą ogniw. Każde z tych ostatnich składa się z anody, katody i elektrolitu. Od materiału, z jakiego wykonano pierwsze dwa elementy oraz rodzaju elektrolitu zależy pojemność akumulatora i jego napięcie. Materiały anody i katody dobiera się tak, aby ta pierwsza uwalniała elektrony, a druga je przyjmowała. Taką zdolność elektrody określa jej standardowy potencjał. Napięcie ogniwa jest różnicą tych potencjałów anody i katody. Pomiędzy anodą a katodą zachodzą reakcje redoks (utleniania i redukcji). W ich wyniku w elektrolicie z tej pierwszej elektrody w kierunku drugiej przemieszczają się jony. Elektrony natomiast zasilają urządzenie. Po podłączeniu akumulatora do źródła zasilania reakcje te ulegają odwróceniu. To umożliwia jego wielokrotne ładowanie.

Anody z krzemu

Anody w akumulatorach litowo-jonowych wykonuje się zwykle z grafitu. Obecnie prowadzone są jednak liczne badania w kierunku zastąpienia tego materiału przez krzem. Dzięki niemu pojemność akumulatorów miałaby się zwiększyć nawet kilkakrotnie. Niestety w czasie ładowania zasobnika, w trakcie absorpcji jonów litu, powłoki krzemowe rozszerzają się. Podczas rozładowywania natomiast w wyniku uwalniania jonów litu kurczą się ponownie. Wielokrotnie powtarzane cykle ładowania i rozładowywania prowadzą w rezultacie do zniszczenia anody. Wady tej pozbawione są nanorurki krzemowe i to nad nimi obecnie pracują naukowcy.

Katody z LiFePO4

Tradycyjnie katody w akumulatorach litowo-jonowych wykonuje się z LiCoO2. Materiał ten ma jednak dwie istotne wady: jest drogi ze względu na cenę kobaltu i nie jest termicznie stabilny w wysokiej temperaturze. Alternatywą jest LiFePO4. Jest on tańszy i mniej aktywny chemicznie. Z drugiej strony jednak charakteryzuje go mniejsza pojemność i znacznie mniejsza przewodność w porównaniu z LiCoO2. By ograniczenia te ominąć, naukowcy pracują nad technologią domieszkowania tego materiału.

Elektrolity ciekłe

Elektrolity w akumulatorach litowo-jonowych mogą mieć formę cieczy, żelu lub stałą. Te pierwsze zwykle zawierają LiBC4O8, LiPF26 lub podobne związki. Największą wadą tych, które zapewniają najlepsze właściwości w zakresie gromadzenia energii, jest ich łatwopalność. Charakteryzuje je bowiem niska wartość temperatury wrzenia. Temperatura ich zapłonu oscyluje natomiast wokół zaledwie +30°C. Funkcję elektrolitu pełnią również polimery przewodzące jonowo.

Elektrolit polimerowy czy stały?

Często łączy się je z nanocząsteczkami ceramicznymi. Dzięki temu mają one większą przewodność i odporność na wysokie napięcia. Zaletą elektrolitów polimerowych jest też ich duża lepkość, dzięki której powstrzymują proces porastania elektrod krystalicznymi strukturami z litu.

Elektrolity stałe to z kolei przewodzące kryształy. Ponieważ wymagają one specjalnych warunków pracy, są dość drogie w użytkowaniu. Ponadto w niskich temperaturach ruchliwość jonów ulega w nich znacznemu ograniczeniu. W rezultacie nie nadają się one do pracy w takich warunkach.

Monika Jaworowska

Powiązane treści
Akumulatory ze stałym elektrolitem - czy przyniosą przełom?
Czy baterie magnezowo-jonowe będą lepsze niż litowo-jonowe?
Akumulatory będą tańsze, ale nie pojemniejsze
ABB przystąpiła do projektu budowy największej w Europie fabryki baterii
E-mobility głównym klientem na ogniwa litowo-jonowe
Na Uniwersytecie Warszawskim opracowano nowy typ litowo-jonowych akumulatorów
Baterie litowo-metalowe podwoją czas pracy elektroniki
Samsung SDI gotowy, aby dostarczać akumulatory dla Tesli
Orlen chce wsparcia z planu Junckera na produkcję akumulatorów
Developer Forum Battery Technologies po raz pierwszy w Polsce
Więcej elektroniki, to i więcej baterii
LG zbuduje w Europie fabrykę baterii do samochodów elektrycznych - być może we Wrocławiu
Akumulatory dla elektroniki przenośnej staną się niewidocznie małe
Czterokrotny wzrost przychodów w sektorze akumulatorów litowo-jonowych
Piasek zwiększy efektywność baterii litowo-jonowych
Tworzywa zdolne do samonaprawy zwiększą trwałość baterii litowo-jonowych
Akumulatory litowo-jonowe coraz popularniejsze w przemyśle
Nowe algorytmy zrewolucjonizują akumulatory litowo-jonowe
Ruszyła największa na świecie produkcja akumulatorów litowo-jonowych
Baterie litowo-jonowe będą tanieć coraz wolniej
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
Leuze wprowadza nowe skanery laserowe LiDAR do precyzyjnego pomiaru konturów
Komunikacja
Lantronix i TD SYNNEX poszerzają współpracę – zaawansowane rozwiązania IIoT i infrastruktury sieciowej dostępne w całej Europie
Produkcja elektroniki
DMASS podsumował 2024 rok
Komponenty
DigiKey i SparkFun współpracują w zakresie dostarczania zestawów robotycznych XRP
Pomiary
Nowa seria ultraszybkich digitalizerów GHz od Spectrum Instrumentation
Produkcja elektroniki
Produkcja półprzewodników według lokalizacji
Zobacz więcej z tagiem: Artykuły
Targi zagraniczne
Międzynarodowa wystawa i warsztaty na temat kompatybilności elektromagnetycznej EMV 2025
Statyczne
Logowanie
Targi krajowe
Warsaw Industry Week 2025 - 9. edycja
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów