Baterie litowo-jonowe będą tanieć coraz wolniej

Z danych zebranych przez firmę Wood Mackenzie wynika, że gdy światowa produkcja baterii litowo-jonowych ulegała podwojeniu, równocześnie koszty ich wytwarzania spadały o około 5-8%. W efekcie od początku obecnej dekady ceny tych baterii spadły o 75%. Przewiduje się jednak, że w najbliższej przyszłości ceny baterii nie będą spadać już tak szybko, głównie z uwagi na trudności z pozyskiwaniem niezbędnego kobaltu oraz przez popyt przekraczający podaż, napędzany przez rozwój elektromobilności i magazynów energetycznych.

Posłuchaj
00:00

W ostatnich dwóch latach cena wydobywanego głównie w Demokratycznej Republice Konga kobaltu uległa podwojeniu, a przewyższające podaż, globalne zapotrzebowanie na baterie ciągle szybko rośnie. Firma Wood Mackenzie ocenia, że w bieżącym roku średnie ceny baterii litowo-jonowych zmaleją o 14%. Rok temu notowano 15-procentowy spadek cen. Obecnie producenci inwestują w zwiększanie mocy produkcyjnych, co ma zapewnić lepsze pokrycie zapotrzebowania i jednocześnie może być impulsem do ponownego przyspieszenia redukcji kosztów wytwarzania.

Wood Mackenzie informuje, że w roku 2014 przeciętna cena baterii litowo-jonowych wynosiła około 490 dolarów/kWh, natomiast w roku 2018 ma wynosić około 225 dolarów/kWh. Międzynarodowa Agencja Energetyczna i Bloomberg są w tym aspekcie bardziej optymistyczni, przewidując ceny na poziomie 200 dolarów/kWh.

Według danych Międzynarodowej Agencji Energetycznej w 2017 r. notowana na światowym rynku motoryzacyjnym średnia cena baterii litowo-jonowych wynosiła 209 dolarów/kWh, przy globalnym zapotrzebowaniu na poziomie około 95 GWh. Dla porównania, w 2010 r. roczny popyt ze strony tej branży sięgał około 0,4 GWh, a średnia cena przeznaczonych dla tego sektora baterii sięgała około 1000 dolarów/kWh. Do roku 2040 zapotrzebowanie motoryzacji na baterie ma wzrosnąć aż 40-krotnie.

Producenci starają się wdrożyć nowe baterie, w których kobalt w dużej mierze zostanie zastąpiony niklem. Jak szacuje Wood Mackenzie, 75-procentowe ograniczenie wykorzystania kobaltu w akumulatorach dla pojazdów elektrycznych dotyczyć ma połowy rynku motoryzacyjnego około roku 2025.

W branży motoryzacyjnej mówi się też o bateriach ze stałym elektrolitem, które miałyby poprawić osiągi samochodów. W przypadku magazynów energetycznych alternatywą mają być baterie przepływowe, w których wykorzystywany jest wanad, i które ulegają degradacji dużo wolniej niż ogniwa litowo-jonowe.

Jeśli chodzi o magazyny energetyczne MAE nie podaje najnowszych danych. W przypadku baterii stosowanych w przemysłowych magazynach energii (utility storage), w 2015 r. średnie ceny kształtowały się na poziomie 1266 dolarów/kWh przy popycie 0,5 GWh, przy czym od 2010 roku ceny te miały spaść o około 1000 dolarów/kWh. W zakresie magazynów małych (residential storage), w 2016 roku średnia cena baterii wynosiła 1634 dolarów/kWh, przy globalnym zapotrzebowaniu sięgającym 0,6 GWh, a trzy lata wcześniej było to 2655 dolarów/kWh przy popycie 0,1 GWh.

Źródło: gramwzielone.pl

Powiązane treści
W połowie następnej dekady europejski rynek baterii osiągnie wartość 250 mld euro
Chiński potentat z branży EV zbuduje fabrykę baterii litowo-jonowych
LG Chem będzie dostarczać ogniwa litowo-jonowe firmie BMZ
Chiński Capchem uruchomi we Wrocławiu fabrykę komponentów do baterii litowo-jonowych
Akumulatory litowe stają się popularnym wyborem dla systemów UPS w centrach danych
Niemcy będą finansować centrum rozwoju baterii dla pojazdów elektrycznych
Czy baterie magnezowo-jonowe będą lepsze niż litowo-jonowe?
Daimler buduje wartą 562 mln dolarów fabrykę akumulatorów litowo-jonowych
Produkcja baterii litowo-jonowych na świecie. Czy Europa pozostaje w tyle?
Ogniwa litowo-jonowe - Akumulatory i ich konstrukcje
Jakie materiały poprawią właściwości akumulatorów litowo-jonowych?
Piasek zwiększy efektywność baterii litowo-jonowych
Baterie: od produktu do usługi
Tworzywa zdolne do samonaprawy zwiększą trwałość baterii litowo-jonowych
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komunikacja
VIOLA 200 – kompaktowe radio cyfrowe dla wymagających użytkowników
Zasilanie
Infineon przeszedł na zieloną energię elektryczną we wszystkich lokalizacjach na świecie
Zasilanie
Siemens i nVent tworzą przełomową architekturę referencyjną dla centrów danych AI NVIDIA
Mikrokontrolery i IoT
AAEON i DEEPX łączą siły, integrując ultraefektywny akcelerator AI z platformami UP
Projektowanie i badania
Tylko jedna doba i wspólny cel – usprawnienie działania państwa. Zakończył się HackNation 2025
Produkcja elektroniki
Dystrybucja komponentów w Europie w trzecim kwartale 2025 r. - jest lepiej!
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
Infineon przeszedł na zieloną energię elektryczną we wszystkich lokalizacjach na świecie
Gospodarka
Siemens i nVent tworzą przełomową architekturę referencyjną dla centrów danych AI NVIDIA
Targi krajowe
Targi napędów i sterowania Control & Drives Poland - 2. edycja

Koń trojański w układzie scalonym: Dlaczego europejski sektor zbrojeniowy musi uniezależnić się od chińskiej elektroniki

Współczesna geopolityka nie pozostawia złudzeń – era powszechnej globalizacji dobiegła końca, a jej miejsce zajmuje epoka strategicznej autonomii i bezpieczeństwa narodowego. W obliczu wojny za naszą wschodnią granicą oraz rosnącego napięcia na linii Waszyngton - Pekin, Europa stanęła przed koniecznością redefinicji swojego podejścia do produkcji obronnej oraz akceptacji faktu, że prawdziwe bezpieczeństwo zaczyna się nie na poligonie, ale w fabryce.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów