Produkcja baterii litowo-jonowych na świecie. Czy Europa pozostaje w tyle?
| Gospodarka ZasilanieRosnący w siłę rynek samochodów elektrycznych niesie ze sobą zwiększenie popytu na baterie litowo-jonowe. Według prognoz rynek ogniw litowo-jonowych do 2025 roku osiągnie wartość około 84 miliardów dolarów.
W produkcji baterii prym wiodą Chiny, Japonia, Korea i USA. Najwięksi producenci to Panasonic, LG Chem, Samsung, CATL, BYD, AESC, WanXiang, Beijing Pride Power, Tianneng, SB LiMotive oraz Tesla, a jedna z największych fabryk baterii do samochodów elektrycznych znajduje się pod Wrocławiem, gdzie swój zakład produkcyjny zbudował LG Chem, który do 2022 roku planuje osiągnąć wydajność 65-70 GWh rocznie.
Projekty wspierające produkcję baterii elektrycznych w UE
Według prognoz, do 2040 roku w Europie będzie jeździć około 70% aut elektrycznych, a to oznacza, że zapotrzebowanie na baterie wzrośnie nawet pięciokrotnie w stosunku do obecnych mocy produkcyjnych. W celu zwiększenia konkurencyjności UE w zakresie produkcji baterii litowo-jonowych oraz zaspokojenia potrzeb rynku motoryzacyjnego Komisja Europejska uruchomiła w 2017 r. Europejski sojusz na rzecz baterii (EBA - European Battery Alliance). Ma on na celu zaangażowanie europejskiego przemysłu w produkcję baterii w Europie. Na samym początku działalności EBA stwierdzono, że potencjał europejskiego rynku akumulatorów począwszy od 2025 r. może sięgać nawet 250 mld euro rocznie. Szacuje się, że aby sprostać wymaganiom ograniczającym neutralność węglową UE do 2050 roku w Europie trzeba będzie zbudować 20–30 gigafabryk do produkcji ogniw akumulatorowych.
Komisja Europejska uruchomiła także Europejską Platformę Technologii i Innowacji (ETIP) „Batteries Europe”, która ma na celu rozwijanie priorytetów badawczych dotyczących akumulatorów. Platforma skupia zainteresowane strony z przemysłu, środowiska badawczego oraz państw członkowskich UE. Dzięki temu rozwiązaniu możliwa jest współpraca i synergia między różnymi programami badawczymi dotyczącymi baterii litowo-jonowych, uruchamianymi na szczeblu unijnym i krajowym, a także inicjatywami z sektora prywatnego. Począwszy od 2019 r. 260 podmiotów przemysłowych i innowacyjnych zaangażowanych w EBA ogłosiło skonsolidowane inwestycje prywatne obejmujące cały łańcuch wartości wynoszące prawie 100 mld EUR.
Warto zwrócić też uwagę na postęp i najnowsze osiągnięcia w zakresie produkcji baterii w Europie na przestrzeni ostatnich lat. Europa przeszła z pozycji, kiedy prawie nie produkowano ogniw litowo-jonowych dla sektora motoryzacyjnego, do 5,9% udziału w rynku w 2019 r. Co ciekawe, prognozy Benchmark Mineral Intelligence pokazują, że Europa prześcignie nawet Stany Zjednoczone i to już do 2024 r., a do 2029 r. przypadnie jej w udziale 17,9% produkcji światowej.
Fabryki baterii w Europie
Na rynku europejskim prym wiedzie szwedzki producent Northvolt, który w planach ma budowę gigafabryk w Szwecji i w Niemczech. Drugim ważnym graczem na rynku jest Automotive Cell Company (ACC) - nowe wspólne przedsięwzięcie francuskiej grupy Saft i PSA.
Oprócz wzrostu udziału Europejskich producentów w rynku ogniw litowo-jonowych należy wspomnieć również o rozwijaniu przemysłu akumulatorowego na kontynencie europejskim przez producentów z Azji, która posiada obecnie około 80% światowych mocy produkcyjnych i nic nie zapowiada, aby w ciągu najbliższych lat miałoby się to zmienić. Oprócz istniejącej już fabryki LG Chem, Samsung SDI otworzył zakład produkcyjny w Goed na Węgrzech, a firma CATL zapowiada otwarcie gigafabryki w Erfurcie w Niemczech.
Milivolt to jedna z pierwszych firm w branży e-mobility w Polsce. Nasze początki sięgają połowy 2018 roku. Obecnie zajmujemy się głównie detaliczną sprzedażą sprzętu do ładowania samochodów elektrycznych, zapewniając naszym klientom fachowe doradztwo i wysoki poziom obsługi. Współpracując z instalatorami elektrycznymi na terenie całego kraju dostarczamy kompleksowych rozwiązań, dostosowanych do potrzeb klientów.