Nowa technologia litowa może pomóc światu stać się zielonym - jeśli zadziała

General Motors oraz Departament Energii Stanów Zjednoczonych poważnie inwestują w nowsze technologie, które mogą zrewolucjonizować sposób produkcji litu do akumulatorów pojazdów elektrycznych. Technologie te muszą tylko udowodnić, że zadziałają na skalę komercyjną. Jeśli tak się stanie, będzie można zwiększyć globalną produkcję litu przy śladzie znacznie mniejszym niż generują kopalnie odkrywkowe i zbiorniki odparowujące, które często mają wielkość wielu boisk piłkarskich i są negatywnie postrzegane wśród lokalnych społeczności.

Posłuchaj
00:00

Nowe technologie polegają na bezpośredniej ekstrakcji litu DLE (direct lithium extraction). Biały metal pozyskiwany jest z solanki za pomocą filtrów, membran, kulek ceramicznych lub innego wyposażenia. Jednak często zużywają dużo wody pitnej (słodkiej) i elektryczności, a żadna z nich nie działa na skalę komercyjną.

Światowi producenci samochodów, firmy wydobywcze i inwestorzy przeznaczają miliony dolarów na finansowanie firm DLE, licząc na to, że będą mogły dostarczać większość litu potrzebnego do napędzania rewolucji w obszarze pojazdów elektrycznych.

Departament ds. energii USA przyznał firmie Berkshire Hathaway Warrena Buffetta grant w wysokości 15 mln dolarów na przetestowanie technologii DLE na kalifornijskim słonym jeziorze Salton Sea, pod którym znajdują się duże złoża litu geotermalnego. Departament rozważa też finansowanie innych projektów DLE.

Technologie DLE rzuciłyby wyzwanie tradycyjnym przedsiębiorstwom wydobywczym, takim jak Albemarle Corp, największy na świecie producent litu, czy też Lithium Americas Corp, ioneer Ltd i Piedmont Lithium Inc.

Firma Albemarle bada różne technologie DLE i dotychczas doszła do wniosku, że metoda DLE prawdopodobnie działa najlepiej, gdy zostanie zaprojektowana dla konkretnego złoża litu, co może ograniczyć powstały entuzjazm. Poważne zastrzeżenia budzi też duże zużycie wody. Technologia, na której opiera się General Motors, dostarczając "znaczną ilość" litu z regionu Salton Sea, zużywa 10 ton wody na każdą tonę produkowanego litu.

Firma Lilac Solutions, wspierana przez BMW i Breakthrough Energy Ventures Billa Gatesa, twierdzi, że aby uniknąć używania wody pitnej, może do filtrowania wody słonawej wykorzystać zakład odsalania.

- W razie potrzeby jesteśmy gotowi dokonać inwestycji kapitałowych, aby upewnić się, że nie narażamy niczyjej wody słodkiej. Nowa technologia jest absolutnie konieczna, by uzyskać taką ilość litu, która jest niezbędna dla pojazdów elektrycznych - powiedział CEO firmy Lilac, Dave Snydacker.

Hindenburg Research wydał w lutym 59-stronicowy raport, w którym zakwestionował to, czy technologia DLE firmy Standard Lithium w ogóle działa, pomimo wsparcia dla realizowanego w Arkansas projektu od gigantów chemicznych Koch Industries i Lanxess AG. Standard odpierał zarzuty zawarte w raporcie, jednak w ciągu jednego dnia spowodowały one utratę ponad 300 mln dolarów wartości rynkowej firmy i podsyciły obawy dotyczące promowania DLE. Straty zostały częściowo zniwelowane.

- Bezpośrednia ekstrakcja litu staje się gorącym tematem - powiedział Olivier Le Peuch, dyrektor generalny firmy Schlumberger Inc, która wraz z Panasonic Corp opracowuje technologię DLE. Firmy mają nadzieję zaopatrywać Gigafactory Tesli w Nevadzie, ale przyznają, że muszą znaleźć sposób na pozyskiwanie metalu bez użycia wody pitnej.

Stawką są amerykańskie i globalne ambicje bycia "zielonymi". Według amerykańskiego departamentu energii, co najmniej 70% złóż litu w USA znajduje się w rezerwach solankowych, co oznacza, że DLE daje szansę na produkcję litu na obszarach, gdzie kopalnie odkrywkowe napotykają silny sprzeciw.

W Niemczech Vulcan Energy Resources chce wykorzystywać DLE do produkcji metalu dla Renaulta i innych producentów samochodów ze Schwarzwaldu. Firma Luna Lithium planuje korzystać z DLE w Nevadzie. Firma Compass Minerals International od ponad roku próbuje zdecydować się na technologię DLE w Wielkim Jeziorze Słonym, w stanie Utah, i ma nadzieję, że podejmie decyzję tego lata. Galvanic Energy LLC zamierza sprzedać 100 tys. akrów bogatych w solankę, które kontroluje w Arkansas - jeśli znajdzie odpowiednio działającą technologię DLE.

Spółka Rio Tinto zapłaciła w grudniu 2021 roku 825 mln dolarów za projekt DLE w Argentynie, który - jak twierdzi - ma potencjał do znacznego zwiększenia odzysku litu, w porównaniu ze stawami do odparowywania słonecznego.

Firma Energy Exploration Technologies, znana jako EnergyX, opracowała technologię DLE, która do filtrowania litu wykorzystuje membrany, ale w niektórych przypadkach ta technologia membranowa może wymagać połączenia z inną technologią DLE. EnergyX niedawno zaprezentował w Boliwii pilotażową wersję swojej technologii, mając nadzieję, że przekona władze do jej zastosowania na terenie solniska Uyuni, jednego z największych na świecie złóż litu. O boliwijski projekt konkuruje także Lilac oraz kilka chińskich i rosyjskich firm, wskazując na rosnącą uwagę świata, jaką poświęca się branży DLE.

Źródło: Reuters

Powiązane treści
Popyt na akumulatory napędza wzrost cen litu
Czy możliwa jest nadpodaż materiałów do akumulatorów litowo-jonowych?
Enovix wprowadza w ogniwach całkowicie krzemowe anody
Chiny dominują w łańcuchu dostaw baterii litowych
Francuski Imerys będzie w Wielkiej Brytanii wydobywać lit
W 2022 roku niedobór baterii litowych do samochodów może być dotkliwszy niż niedobór chipów
Akumulatory litowo-jonowe stają się produktem strategicznym dla rozwoju gospodarki
Renault zapewnia sobie pięcioletnie dostawy litu do baterii
Stellantis wybuduje 5 fabryk ogniw litowych
Produkcja baterii litowo-jonowych na świecie. Czy Europa pozostaje w tyle?
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Projektowanie i badania
Nowy zasób online dla płytek i zestawów ewaluacyjnych do systemów wbudowanych oraz narzędzi
Produkcja elektroniki
Zintegrowane rozwiązania SMT Panasonica
Komponenty
80% przychodów z sektora B2B - rozwój dzięki konsekwentnemu ukierunkowaniu na klienta
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
CleanBox Reeco wyróżniony w konkursie „Liderzy Innowacji Pomorza i Kujaw 2025”
Informacje z firm
Spółka Inżynierów SIM ma wsparcie finansowe z UE
Gospodarka
Ukazał się nowy Global Innovation Index 2025

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawić

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów