Akumulatory litowo-jonowe stają się produktem strategicznym dla rozwoju gospodarki

Ogniwa litowo-jonowe są coraz częściej wykorzystywane do elektryfikacji transportu i do budowy stacjonarnych magazynów energii dla sieci elektrycznych. E-mobilność stworzy około 88% globalnego zapotrzebowania na akumulatory litowo-jonowe w 2026 r. Szybko rośnie też udział elektronarzędzi zasilanych bateryjnie i urządzeń konsumenckich.

Posłuchaj
00:00

Duża część rosnącego zapotrzebowania na ogniwa jest zaspokajana przez kilku wiodących dostawców ogniw akumulatorowych, jak LG Energy Solution, CATL, SK Innovation, Panasonic. Inni gracze, np. Northvolt, Farasis i SVOLT, również szybko zwiększają potencjał produkcyjny. Producenci pojazdów elektrycznych, tacy jak Tesla, Volkswagen, BMW, General Motors czy Ford, inwestują obecnie miliardy dolarów w zabezpieczenie dostaw surowców do produkcji i nawiązują strategiczne alianse z producentami ogniw. To dlatego, że wraz ze wzrostem zapotrzebowania na pojazdy elektryczne rośnie potrzeba tworzenia zakładów produkujących ogniwa blisko miejsca produkcji pojazdów elektrycznych. Aby uzyskać dostęp do europejskiego rynku, azjatyccy producenci akumulatorów budują fabryki w krajach europejskich, w tym w Polsce. Wielu producentów samochodów współpracuje z producentami akumulatorów (np. BMW i Northvolt), a niektórzy producenci samochodów tworzą wspólne zakłady tego typu, np. GM z LG Energy Solution, Renault z Envision AESC i Verkorem. Jeszcze inne firmy inwestują w rozwój własnej produkcji (np. BYD, Tesla, Daimler).

 
Prognoza rozwoju rynku akumulatorów litowo-jonowych w okresie 2020-2026
 
Główni gracze i ich udziały w rynku

Azja dominuje w łańcuchu dostaw akumulatorów litowo-jonowych, w tym zwłaszcza Chiny, gdzie tamtejszy producent ogniw CATL jest światowym liderem. Sukces Chin wynika z dużego zapotrzebowania na ogniwa z rynku krajowego oraz posiadania znacznej części źródeł surowców i materiałów. Korea i Japonia zajmują drugie i trzecie miejsce w łańcuchu dostaw akumulatorów litowo-jonowych. Mimo, że oba te kraje są wśród liderów wytwarzających komponenty do produkcji i ogniw (LG Energy Solution, Samsung SDI, SK Innovation, Panasonic), nie mają takiego samego potencjału w zakresie rafinacji surowców i wydobycia minerałów jak Chiny. Yole Developpement szacuje, że globalny rynek akumulatorów Li-ion osiągnie wartość 105 mld dolarów do 2026 r., z 23-procentową stopą wzrostu CAGR w latach 2020-26.

Powiązane treści
Rynek nawijarek do transformatorów przekroczy wartość 1 mld dolarów
Czy nowe projekty akumulatorów do pojazdów elektrycznych zmniejszą popyt na metale?
Rosnące koszty akumulatorów nie zmniejszają sprzedaży pojazdów elektrycznych
Chiny dominują w łańcuchu dostaw baterii litowych
Stacje wymiany akumulatorów zamiast punktów ładowania
Baterie solid state - coraz więcej zastosowań!
Czy możliwa jest nadpodaż materiałów do akumulatorów litowo-jonowych?
Czy akumulatory Li-Ion rozwijają się zgodnie z prawem Moore'a?
Popyt na akumulatory napędza wzrost cen litu
Nowa technologia litowa może pomóc światu stać się zielonym - jeśli zadziała
CATL zamierza pozyskać 9 mld dolarów na zwiększenie produkcji baterii litowo-jonowych
Renault zapewnia sobie pięcioletnie dostawy litu do baterii
Enovix wprowadza w ogniwach całkowicie krzemowe anody
Koreańscy producenci baterii zaoferują ogniwa o wyższej gęstości energii
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Zasilanie
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Projektowanie i badania
Biblioteka przewodników firmy Mouser
Zasilanie
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Projektowanie i badania
OVHcloud uruchamia pierwszą w Europie platformę Quantum-as-a-Service
Projektowanie i badania
Komputery kwantowe to wciąż odległa przyszłość - ale coraz bardziej konieczna
Projektowanie i badania
Nowy zasób online dla płytek i zestawów ewaluacyjnych do systemów wbudowanych oraz narzędzi
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
DigiKey prezentuje pierwszy w branży konfigurator zasilaczy dostępny online
Gospodarka
Nowy e-book Mouser i YAGEO: elementy pasywne dla zasilania pojazdów elektrycznych
Prezentacje firmowe
Wymiana baterii w hybrydzie po 100 tys. km – ile kosztuje i kiedy spada wydajność?

Ukryte koszty poprawek. Dlaczego naprawa projektu zawsze kosztuje więcej niż dobre planowanie - czyli im później wykryjesz błąd, tym drożej go naprawisz

Większość projektów elektronicznych nie upada dlatego, że zabrakło budżetu na komponenty — lecz dlatego, że zbyt późno wykryto błędy projektowe. To one, a nie same materiały, generują największe koszty: dodatkowe prototypy, opóźnienia, ponowne testy, a często nawet przebudowę całych urządzeń.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów