Akumulatory litowo-jonowe stają się produktem strategicznym dla rozwoju gospodarki

Ogniwa litowo-jonowe są coraz częściej wykorzystywane do elektryfikacji transportu i do budowy stacjonarnych magazynów energii dla sieci elektrycznych. E-mobilność stworzy około 88% globalnego zapotrzebowania na akumulatory litowo-jonowe w 2026 r. Szybko rośnie też udział elektronarzędzi zasilanych bateryjnie i urządzeń konsumenckich.

Posłuchaj
00:00

Duża część rosnącego zapotrzebowania na ogniwa jest zaspokajana przez kilku wiodących dostawców ogniw akumulatorowych, jak LG Energy Solution, CATL, SK Innovation, Panasonic. Inni gracze, np. Northvolt, Farasis i SVOLT, również szybko zwiększają potencjał produkcyjny. Producenci pojazdów elektrycznych, tacy jak Tesla, Volkswagen, BMW, General Motors czy Ford, inwestują obecnie miliardy dolarów w zabezpieczenie dostaw surowców do produkcji i nawiązują strategiczne alianse z producentami ogniw. To dlatego, że wraz ze wzrostem zapotrzebowania na pojazdy elektryczne rośnie potrzeba tworzenia zakładów produkujących ogniwa blisko miejsca produkcji pojazdów elektrycznych. Aby uzyskać dostęp do europejskiego rynku, azjatyccy producenci akumulatorów budują fabryki w krajach europejskich, w tym w Polsce. Wielu producentów samochodów współpracuje z producentami akumulatorów (np. BMW i Northvolt), a niektórzy producenci samochodów tworzą wspólne zakłady tego typu, np. GM z LG Energy Solution, Renault z Envision AESC i Verkorem. Jeszcze inne firmy inwestują w rozwój własnej produkcji (np. BYD, Tesla, Daimler).

 
Prognoza rozwoju rynku akumulatorów litowo-jonowych w okresie 2020-2026
 
Główni gracze i ich udziały w rynku

Azja dominuje w łańcuchu dostaw akumulatorów litowo-jonowych, w tym zwłaszcza Chiny, gdzie tamtejszy producent ogniw CATL jest światowym liderem. Sukces Chin wynika z dużego zapotrzebowania na ogniwa z rynku krajowego oraz posiadania znacznej części źródeł surowców i materiałów. Korea i Japonia zajmują drugie i trzecie miejsce w łańcuchu dostaw akumulatorów litowo-jonowych. Mimo, że oba te kraje są wśród liderów wytwarzających komponenty do produkcji i ogniw (LG Energy Solution, Samsung SDI, SK Innovation, Panasonic), nie mają takiego samego potencjału w zakresie rafinacji surowców i wydobycia minerałów jak Chiny. Yole Developpement szacuje, że globalny rynek akumulatorów Li-ion osiągnie wartość 105 mld dolarów do 2026 r., z 23-procentową stopą wzrostu CAGR w latach 2020-26.

Powiązane treści
Rynek nawijarek do transformatorów przekroczy wartość 1 mld dolarów
Czy nowe projekty akumulatorów do pojazdów elektrycznych zmniejszą popyt na metale?
Rosnące koszty akumulatorów nie zmniejszają sprzedaży pojazdów elektrycznych
Chiny dominują w łańcuchu dostaw baterii litowych
Stacje wymiany akumulatorów zamiast punktów ładowania
Baterie solid state - coraz więcej zastosowań!
Czy możliwa jest nadpodaż materiałów do akumulatorów litowo-jonowych?
Czy akumulatory Li-Ion rozwijają się zgodnie z prawem Moore'a?
Popyt na akumulatory napędza wzrost cen litu
Nowa technologia litowa może pomóc światu stać się zielonym - jeśli zadziała
CATL zamierza pozyskać 9 mld dolarów na zwiększenie produkcji baterii litowo-jonowych
Renault zapewnia sobie pięcioletnie dostawy litu do baterii
Enovix wprowadza w ogniwach całkowicie krzemowe anody
Koreańscy producenci baterii zaoferują ogniwa o wyższej gęstości energii
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Komponenty
Generatywna sztuczna inteligencja zmienia globalny rynek procesorów
Aktualności
Samsung otwiera w Warszawie największe centrum biznesowe w Europie
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Produkcja elektroniki
Rynek dystrybucji komponentów w Europie nadal pod kreską
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
Technologia Siemens na pokładzie jachtu Bluegame – nowy wymiar bezpieczeństwa i efektywności
Gospodarka
Jaki był pierwszy dzień targów ENERGETAB 2025?
Gospodarka
Nowy standard realme w zakresie trwałości baterii - 1400 cykli do 2027 roku

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów