Czy możliwa jest nadpodaż materiałów do akumulatorów litowo-jonowych?

| Gospodarka Aktualności

Jak twierdzi wiceszef firmy China EV100, Ouyang Minggao, w ciągu najbliższych 2-3 lat podaż materiałów do akumulatorów litowo-jonowych będzie stopniowo nadążać za popytem, a w 2025 r. może dojść do ich nadwyżki. Oczekuje się, że w 2025 r. rosnące wolumeny dostaw akumulatorów sięgną ​3000 GWh.

Czy możliwa jest nadpodaż materiałów do akumulatorów litowo-jonowych?

Ouyang Minggao zwrócił również uwagę, że Chiny mogą osiągnąć swój cel w zakresie emisji dwutlenku węgla wcześniej niż dotąd oczekiwano i uważa, że do 2030 roku sprzedaż samochodów elektrycznych będzie miała szansę stanowić połowę całkowitej sprzedaży pojazdów w Chinach. Jednak przewodniczący Chińskiej Federacji Ekonomii Przemysłowej Li Yi-zhong uważa, że głównym sposobem na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla jest udoskonalanie technologii silników benzynowych. Wskazuje również, że pojazdów ICE nadal nie można w pełni zastąpić wersjami elektrycznymi pod względem osiągów, a do 2030 r. 80% wszystkich zarejestrowanych pojazdów raczej stanowić będą pojazdy ICE.

Zdaniem źródeł z motoryzacyjnego łańcucha dostaw, branża pojazdów elektrycznych wciąż znajduje się w początkowej fazie, a rozbudowa infrastruktury, w tym sieci ładowania i sieci energetycznej, zwiększanie zasięgu pojazdów i postęp w zakresie dojrzałości łańcucha dostaw, to klucz do napędzania rozwoju pojazdów elektrycznych. Chiny rozpoczęły wdrażanie i rozwijanie infrastruktury EV wiele lat temu, a rok 2022 to ostatni rok chińskich dotacji na pojazdy typu new energy. W 2020 r. produkcja energii z paliw kopalnych nadal stanowiła 70% chińskiej energetyki, podczas gdy drugie i trzecie co do wielkości źródła energii, to energetyka wodna i wiatrowa.

Przewodniczący China Changan Automobile, Zhu Hua-rong, przewiduje, że wzrost liczby pojazdów elektrycznych w ciągu trzech do pięciu lat spowoduje w Chinach rynkowe wyparcie 80% marek pojazdów z silnikami spalinowymi (ICE - Internal Combustion Engine). W 2021 r. spośród 85 marek pojazdów ICE w Chinach z rynku wypadło 9, a 34 odnotowało sprzedaż poniżej 1000 sztuk.

źródło: DigiTimes