Francuski Imerys będzie w Wielkiej Brytanii wydobywać lit

Francuska grupa mineralna Imerys ogłosiła plany wydobywania w Wielkiej Brytanii litu, zakładając możliwość dostarczania ​​do roku 2030 około dwóch trzecich akumulatorów do brytyjskich pojazdów elektrycznych. Imerys zamierza do końca dekady produkować rocznie około 20 tys. ton ekwiwalentu węglanu litu w zakładzie wydobywczym w Kornwalii, w południowo-zachodniej Anglii, współpracując z British Lithium. To wystarczyłoby do pokrycia potrzeb około 500 tys. EV do 2030 r.

Posłuchaj
00:00

Przewiduje się, że globalny popyt na lit wzrośnie o około trzy czwarte między 2022 a 2025 rokiem - głównie dzięki pomocy rządów i firm przemysłowych, które chcą zabezpieczyć dostawy materiałów do akumulatorów elektrycznych samochodów, które mają być sposobem na ograniczenie emisji.

Jak twierdzi dyrektor generalny Alessandro Dazza, rozwój firmy Imerys w Wielkiej Brytanii i wcześniej ogłoszony plan wydobycia tego metalu w środkowej Francji zmniejszyłby obecną zależność Europy od litu importowanego.

Większość znanych zasobów litu znajduje się poza Europą, w tym w tzw. trójkącie litu obejmującym Argentynę, Boliwię i Chile. Firma Imerys twierdzi, że ma potwierdzenia obecności dużych złóż pod swoimi wiele lat eksploatowanymi kopalniami kaolinu w Wielkiej Brytanii i Francji. Firma poinformowała w oświadczeniu, że projekt wydobycia litu w Kornwalii został zatwierdzony przez rząd Wielkiej Brytanii, a sekretarz stanu ds. biznesu i handlu Kemi Badenoch była pozytywnie nastawiona do umowy mającej na celu wzmocnienie krajowych dostaw minerałów krytycznych. Zdaniem Alessandro Dazzy inwestycja w Wielkiej Brytanii będzie kosztowała "setki milionów" euro, ale jest za wcześnie na podanie dokładnych danych, a rozmowy z władzami w sprawie pomocy państwa będą kontynuowane.

Projekt brytyjski jest mniejszy niż plan firmy Imerys dotyczący wydobycia litu we Francji, gdzie celem jest osiągnięcie wydobycia na poziomie około 34 tys. ton rocznie, przy inwestycji o wartości 1 mld euro. Brytyjska kopalnia będzie miała tę zaletę, że będzie kopalnią odkrywkową współpracującą z pobliskim zakładem przetwórczym. Według szacunków Imerys, produkcja w Wielkiej Brytanii mogłaby rozpocząć się mniej więcej w tym samym czasie, co produkcja we Francji - czyli pod koniec 2028 r. - dając efekt synergii między tymi dwoma projektami.

Francuska grupa poinformowała, że ​​w swoim brytyjskim partnerstwie Imerys przejął 80% udziałów i będzie korzystał z technologii przetwarzania British Lithium oraz istniejącego programu pilotażowego dotyczącego litu przeznaczonego do akumulatorów.

fot. Imerys

Źródło: Reuters, Imerys

Powiązane treści
Akumulatory litowo-jonowe - aspekty bezpieczeństwa
Popyt na akumulatory napędza wzrost cen litu
Nowa technologia litowa może pomóc światu stać się zielonym - jeśli zadziała
Czy możliwa jest nadpodaż materiałów do akumulatorów litowo-jonowych?
Chiny dominują w łańcuchu dostaw baterii litowych
Renault zapewnia sobie pięcioletnie dostawy litu do baterii
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Aktualności
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Produkcja elektroniki
Powstaje gigant wart 4,4 mld dolarów - czwarty co do wielkości dostawca sprzętu do produkcji płytek półprzewodnikowych w USA
Optoelektronika
Smartwatche napędzają rozwój wyświetlaczy Micro LED
Produkcja elektroniki
Rynek dystrybucji komponentów w Europie nadal pod kreską
Komunikacja
Internet Rzeczy wspomagany sztuczną inteligencją – najnudniejsza, ale jakże potrzebna rewolucja
Produkcja elektroniki
Globalna sprzedaż półprzewodników sukcesywnie rośnie
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Gospodarka
Samsung i OpenAI nawiązują strategiczne partnerstwo na rzecz rozwoju globalnej infrastruktury AI
Informacje z firm
Nowe rozwiązania przemysłowe CSI S.A. na targach Evertiq w Warszawie
Informacje z firm
Jesienna odzież Reeco

Najczęstsze błędy przy projektowaniu elektroniki i jak ich uniknąć

W elektronice „tanio” bardzo często znaczy „drogo” – szczególnie wtedy, gdy oszczędza się na staranności projektu. Brak precyzyjnych wymagań, komponent wycofany z produkcji czy źle poprowadzona masa mogą sprawić, że cały produkt utknie na etapie montażu SMT/THT albo testów funkcjonalnych. Konsekwencje są zawsze te same: opóźnienia i dodatkowe koszty. Dlatego warto znać najczęstsze błędy, które pojawiają się w projektach elektroniki – i wiedzieć, jak im zapobiegać.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów