Popyt na akumulatory napędza wzrost cen litu

W ostatnich latach rosnący popyt na akumulatory litowo-jonowe, zarówno przemysłowe, jak i samochodowe, konsekwentnie powodował podnoszenie cen litu. Od początku 2022 r. do 22 września cena spotowa 99,5% węglanu litu (Li2CO3) w Chinach wzrosła o 80,72%, do 501500 CNY, czyli 70686 USD za tonę. Na Londyńskiej Giełdzie Metali (LME) wartość jednomiesięcznych kontraktów terminowych na wodorotlenek litu osiągnęła 22 września poziom 77214 USD za tonę, po wzroście o 237% w bieżącym roku.

Posłuchaj
00:00

Jednym z głównych motorów wzrostu cen litu jest rosnący popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych. Obawy o bezpieczeństwo samochodów skłaniają producentów do stosowania akumulatorów LFP. Trójskładnikowe baterie oparte na niklu zapewniają wyższą gęstość energii, ale akumulatory litowe są ogólnie bezpieczniejsze niż trójskładnikowe czy kwasowo-ołowiowe.

Akumulatory kwasowo-ołowiowe są w dużej mierze wykorzystywane w zastosowaniach przemysłowych, takich jak systemy zasilania rezerwowego. Według tajwańskiego dostawcy akumulatorów LFP - Truewin, duże firmy produkcyjne, które wymagają ciągłego zasilania, starają się zastąpić akumulatory kwasowo-ołowiowe akumulatorami litowymi. Do klientów Truewin należą producenci półprzewodników, tacy jak TSMC, dla których groźna byłaby nawet jedna nanosekunda przerwy w dostawie prądu.

CTO firmy Truewin - Franky Hsieh - powiedział, że pomaga TSMC zastąpić system kwasowo-ołowiowych zasilaczy UPS systemem UPS LFP. Rozpoczynając 30 lat temu badania nad akumulatorami LFP, Franky Hsieh był jednym z pionierów w dziedzinie akumulatorów litowych. Jednak koszty akumulatorów LFP były wyższe niż akumulatorów kwasowo-ołowiowych, więc zalety akumulatorów LFP aż do niedawna nie zostały dostrzeżone.

Akumulatory LFP są obecnie nieco droższe niż akumulatory kwasowo-ołowiowe, ale mają dłuższą żywotność i zapewniają większe bezpieczeństwo. Truewin chce opracować własne technologie ogniw LFP, które prawdopodobnie poprawią bezpieczeństwo poprzez zmianę stosowanych receptur chemicznych. Z drugiej strony stan akumulatorów LFP może być monitorowany przez systemy zarządzania akumulatorami (BMS), które generują dane o ich stanie przydatne dla producentów. Ponadto ulepszenie konstrukcji obudowy systemu zasilania rezerwowego to kolejny sposób na poprawę bezpieczeństwa. Ogólnie rzecz biorąc, akumulatory LFP stają się coraz bezpieczniejsze nie tylko dla samochodów, ale także dla przemysłu.

Zastosowania akumulatorów LFP obejmują już teraz zarówno pojazdy elektryczne, jak i systemy UPS, ale także systemy magazynowania energii (ESS). Jak twierdzi Franky Hsieh, ESS będzie w przyszłości ogromnym rynkiem, ponieważ energia odnawialna znajdzie się w centrum uwagi świata.

Źródło: DigiTimes

Powiązane treści
Vulcan Energy rozpoczyna w Niemczech produkcję chlorku litu
Nowa technologia litowa może pomóc światu stać się zielonym - jeśli zadziała
Francuski Imerys będzie w Wielkiej Brytanii wydobywać lit
Czy możliwa jest nadpodaż materiałów do akumulatorów litowo-jonowych?
W 2022 roku niedobór baterii litowych do samochodów może być dotkliwszy niż niedobór chipów
Akumulatory litowo-jonowe stają się produktem strategicznym dla rozwoju gospodarki
Światowy rynek akumulatorów litowo-jonowych w ciągu dekady przekroczy 380 mld dolarów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Produkcja elektroniki
Dystrybucja komponentów w Europie w trzecim kwartale 2025 r. - jest lepiej!
Projektowanie i badania
Czym jest vibe coding?
Produkcja elektroniki
Wojskowy sektor sprzętu do walki elektronicznej przyspiesza
Pomiary
3D HandySCAN EVO - rewolucja w skanowaniu 3D!
Produkcja elektroniki
Łotwa, Litwa i Estonia będą razem rozwijać półprzewodniki
Projektowanie i badania
Infineon otwiera w Austrii laboratorium aplikacji UWB
Zobacz więcej z tagiem: Aktualności
Informacje z firm
F&S BONDTEC zdobywa 2 miejsce w konkursie Productronica Innovation Award 2025
Informacje z firm
Elhurt wspiera lokalną społeczność oraz inicjatywy charytatywne
Informacje z firm
Robert Tarantowicz na Hong Kong FinTech Week and StartmeupHK Festival

Koń trojański w układzie scalonym: Dlaczego europejski sektor zbrojeniowy musi uniezależnić się od chińskiej elektroniki

Współczesna geopolityka nie pozostawia złudzeń – era powszechnej globalizacji dobiegła końca, a jej miejsce zajmuje epoka strategicznej autonomii i bezpieczeństwa narodowego. W obliczu wojny za naszą wschodnią granicą oraz rosnącego napięcia na linii Waszyngton - Pekin, Europa stanęła przed koniecznością redefinicji swojego podejścia do produkcji obronnej oraz akceptacji faktu, że prawdziwe bezpieczeństwo zaczyna się nie na poligonie, ale w fabryce.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów