Popyt na akumulatory napędza wzrost cen litu
| Gospodarka AktualnościW ostatnich latach rosnący popyt na akumulatory litowo-jonowe, zarówno przemysłowe, jak i samochodowe, konsekwentnie powodował podnoszenie cen litu. Od początku 2022 r. do 22 września cena spotowa 99,5% węglanu litu (Li2CO3) w Chinach wzrosła o 80,72%, do 501500 CNY, czyli 70686 USD za tonę. Na Londyńskiej Giełdzie Metali (LME) wartość jednomiesięcznych kontraktów terminowych na wodorotlenek litu osiągnęła 22 września poziom 77214 USD za tonę, po wzroście o 237% w bieżącym roku.
Jednym z głównych motorów wzrostu cen litu jest rosnący popyt na akumulatory do pojazdów elektrycznych. Obawy o bezpieczeństwo samochodów skłaniają producentów do stosowania akumulatorów LFP. Trójskładnikowe baterie oparte na niklu zapewniają wyższą gęstość energii, ale akumulatory litowe są ogólnie bezpieczniejsze niż trójskładnikowe czy kwasowo-ołowiowe.
Akumulatory kwasowo-ołowiowe są w dużej mierze wykorzystywane w zastosowaniach przemysłowych, takich jak systemy zasilania rezerwowego. Według tajwańskiego dostawcy akumulatorów LFP - Truewin, duże firmy produkcyjne, które wymagają ciągłego zasilania, starają się zastąpić akumulatory kwasowo-ołowiowe akumulatorami litowymi. Do klientów Truewin należą producenci półprzewodników, tacy jak TSMC, dla których groźna byłaby nawet jedna nanosekunda przerwy w dostawie prądu.
CTO firmy Truewin - Franky Hsieh - powiedział, że pomaga TSMC zastąpić system kwasowo-ołowiowych zasilaczy UPS systemem UPS LFP. Rozpoczynając 30 lat temu badania nad akumulatorami LFP, Franky Hsieh był jednym z pionierów w dziedzinie akumulatorów litowych. Jednak koszty akumulatorów LFP były wyższe niż akumulatorów kwasowo-ołowiowych, więc zalety akumulatorów LFP aż do niedawna nie zostały dostrzeżone.
Akumulatory LFP są obecnie nieco droższe niż akumulatory kwasowo-ołowiowe, ale mają dłuższą żywotność i zapewniają większe bezpieczeństwo. Truewin chce opracować własne technologie ogniw LFP, które prawdopodobnie poprawią bezpieczeństwo poprzez zmianę stosowanych receptur chemicznych. Z drugiej strony stan akumulatorów LFP może być monitorowany przez systemy zarządzania akumulatorami (BMS), które generują dane o ich stanie przydatne dla producentów. Ponadto ulepszenie konstrukcji obudowy systemu zasilania rezerwowego to kolejny sposób na poprawę bezpieczeństwa. Ogólnie rzecz biorąc, akumulatory LFP stają się coraz bezpieczniejsze nie tylko dla samochodów, ale także dla przemysłu.
Zastosowania akumulatorów LFP obejmują już teraz zarówno pojazdy elektryczne, jak i systemy UPS, ale także systemy magazynowania energii (ESS). Jak twierdzi Franky Hsieh, ESS będzie w przyszłości ogromnym rynkiem, ponieważ energia odnawialna znajdzie się w centrum uwagi świata.
źródło: DigiTimes