Czy nowe projekty akumulatorów do pojazdów elektrycznych zmniejszą popyt na metale?

Firmy wydobywcze twierdzą, że nie boją się planu chińskiej firmy CATL mającego na celu produkcję baterii do pojazdów elektrycznych (EV) bez litu lub innych kluczowych metali. Ich zdaniem nowy projekt będzie miał ograniczony zasięg, a konkurencyjne technologie akumulatorów pochłoną w nadchodzących latach zasoby niezbędnych minerałów. Oczekuje się, że akumulatory litowo-jonowe będą nadal dominować, zwłaszcza w transporcie. Jednak CATL zapowiedział w zeszłym miesiącu, że opracuje akumulator sodowo-jonowy, który nie zawiera niklu, litu ani kobaltu.

Posłuchaj
00:00

Konstrukcja sodowo-jonowa jest mniej wydajna i cięższa, przez co nie jest idealna do samochodów, co zdaniem przedstawicieli górnictwa dobrze wróży tradycyjnym projektom akumulatorów EV i popytowi na metale. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) do 2030 r. liczba pojazdów elektrycznych na świecie wzrośnie ponad 14-krotnie, do 145 milionów. Jednocześnie przedsiębiorstwa użyteczności publicznej budują ogromne magazyny akumulatorowe do przechowywania energii elektrycznej.

- Nie sądzę, by akumulatory sodowo-jonowe zmniejszyły popyt na lit. W rzeczywistości popyt na lit będzie ograniczany przez podaż - powiedział Paul Graves, dyrektor generalny producenta litu Livent Corp, który ma umowy na dostawy dla Tesli, BMW i innych producentów samochodów.

Według szacunków firmy konsultingowej Adamas Intelligence, wykorzystanie baterii z jonami sodu do 2035 roku może wzrosnąć do około 15% światowego rynku akumulatorowego. Wzrost ten nastąpi najpewniej kosztem akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), które są powszechnie stosowane w autobusach lub dużych akumulatorach, a nie kosztem tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych.

Albemarle Corp, największy na świecie producent litu, powiedział, że duże baterie użytkowe mogą być jednym z głównych zastosowań nowego typu baterii CATL, ale lit jest jedynym metalem, który może napędzać upowszechnianie pojazdów elektrycznych.

Badania towarowe analityków Roskill szacują, że popyt na lit do produkcji akumulatorów EV wzrośnie powyżej 2 mln ton do 2030 r., co stanowi ponad 4,5-krotny wzrost w stosunku do roku 2020, podczas gdy zapotrzebowanie na kobalt używany do produkcji takich akumulatorów przez następne dziesięć lat wzrośnie prawie dwukrotnie.

- Liczba nowych potencjalnych rynków baterii i magazynowania energii rośnie znacznie szybciej niż konkurencyjne technologie litowo-jonowe. Oznacza to postępujące zróżnicowanie końcowego rynku akumulatorów - powiedział Andrew Miller, analityk w firmie Benchmark Mineral Intelligence (BMI), która śledzi łańcuchy dostaw pojazdów elektrycznych.

Źródło: Reuters

Powiązane treści
Akumulatory litowo-jonowe stają się produktem strategicznym dla rozwoju gospodarki
Stacje wymiany akumulatorów zamiast punktów ładowania
Czy akumulatory Li-Ion rozwijają się zgodnie z prawem Moore'a?
Rosnące koszty akumulatorów nie zmniejszają sprzedaży pojazdów elektrycznych
Rosną koszty materiałów do akumulatorów LFP
Foxconn opracowuje akumulatory do pojazdów elektrycznych
BMW i Ford będą testować ogniwa półprzewodnikowe
Polska liderem produkcji akumulatorów
Renault zapewnia sobie pięcioletnie dostawy litu do baterii
W 2025 roku dziennie zużywanych będzie 78 mln baterii
Koreańscy producenci baterii zaoferują ogniwa o wyższej gęstości energii
Apple zamierza kupować baterie od chińskich producentów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Optoelektronika
Nowe standardy oświetlenia w Toruniu
Optoelektronika
VIGO Photonics i PCO zawarli strategiczne partnerstwo dla wzmocnienia potencjału polskiej obronności
Komunikacja
Znaczenie 5G rośnie, ale LTE pozostaje silne
Pomiary
Keysight prezentuje nowe rozwiązanie do testowania bezpieczeństwa systemów wbudowanych – premiera testbencha nowej generacji
Mikrokontrolery i IoT
Chiny stawiają na RISC-V
Zasilanie
Microchip prezentuje nowy układ zarządzania zasilaniem – MCP16701
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Gospodarka
Microchip prezentuje nowy układ zarządzania zasilaniem – MCP16701
Technika
Wykorzystanie akumulatorów Nichicon SLB w aplikacjach IoT
Gospodarka
Tryb Super Mode dla Jetson Orin – NVIDIA zwiększa wydajność komputerów przemysłowych klasy rugged
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów