Czy nowe projekty akumulatorów do pojazdów elektrycznych zmniejszą popyt na metale?

Firmy wydobywcze twierdzą, że nie boją się planu chińskiej firmy CATL mającego na celu produkcję baterii do pojazdów elektrycznych (EV) bez litu lub innych kluczowych metali. Ich zdaniem nowy projekt będzie miał ograniczony zasięg, a konkurencyjne technologie akumulatorów pochłoną w nadchodzących latach zasoby niezbędnych minerałów. Oczekuje się, że akumulatory litowo-jonowe będą nadal dominować, zwłaszcza w transporcie. Jednak CATL zapowiedział w zeszłym miesiącu, że opracuje akumulator sodowo-jonowy, który nie zawiera niklu, litu ani kobaltu.

Posłuchaj
00:00

Konstrukcja sodowo-jonowa jest mniej wydajna i cięższa, przez co nie jest idealna do samochodów, co zdaniem przedstawicieli górnictwa dobrze wróży tradycyjnym projektom akumulatorów EV i popytowi na metale. Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej (IEA) do 2030 r. liczba pojazdów elektrycznych na świecie wzrośnie ponad 14-krotnie, do 145 milionów. Jednocześnie przedsiębiorstwa użyteczności publicznej budują ogromne magazyny akumulatorowe do przechowywania energii elektrycznej.

- Nie sądzę, by akumulatory sodowo-jonowe zmniejszyły popyt na lit. W rzeczywistości popyt na lit będzie ograniczany przez podaż - powiedział Paul Graves, dyrektor generalny producenta litu Livent Corp, który ma umowy na dostawy dla Tesli, BMW i innych producentów samochodów.

Według szacunków firmy konsultingowej Adamas Intelligence, wykorzystanie baterii z jonami sodu do 2035 roku może wzrosnąć do około 15% światowego rynku akumulatorowego. Wzrost ten nastąpi najpewniej kosztem akumulatorów litowo-żelazowo-fosforanowych (LFP), które są powszechnie stosowane w autobusach lub dużych akumulatorach, a nie kosztem tradycyjnych akumulatorów litowo-jonowych.

Albemarle Corp, największy na świecie producent litu, powiedział, że duże baterie użytkowe mogą być jednym z głównych zastosowań nowego typu baterii CATL, ale lit jest jedynym metalem, który może napędzać upowszechnianie pojazdów elektrycznych.

Badania towarowe analityków Roskill szacują, że popyt na lit do produkcji akumulatorów EV wzrośnie powyżej 2 mln ton do 2030 r., co stanowi ponad 4,5-krotny wzrost w stosunku do roku 2020, podczas gdy zapotrzebowanie na kobalt używany do produkcji takich akumulatorów przez następne dziesięć lat wzrośnie prawie dwukrotnie.

- Liczba nowych potencjalnych rynków baterii i magazynowania energii rośnie znacznie szybciej niż konkurencyjne technologie litowo-jonowe. Oznacza to postępujące zróżnicowanie końcowego rynku akumulatorów - powiedział Andrew Miller, analityk w firmie Benchmark Mineral Intelligence (BMI), która śledzi łańcuchy dostaw pojazdów elektrycznych.

Źródło: Reuters

Powiązane treści
Akumulatory litowo-jonowe stają się produktem strategicznym dla rozwoju gospodarki
Stacje wymiany akumulatorów zamiast punktów ładowania
Czy akumulatory Li-Ion rozwijają się zgodnie z prawem Moore'a?
Rosnące koszty akumulatorów nie zmniejszają sprzedaży pojazdów elektrycznych
Rosną koszty materiałów do akumulatorów LFP
Foxconn opracowuje akumulatory do pojazdów elektrycznych
BMW i Ford będą testować ogniwa półprzewodnikowe
Polska liderem produkcji akumulatorów
Renault zapewnia sobie pięcioletnie dostawy litu do baterii
W 2025 roku dziennie zużywanych będzie 78 mln baterii
Koreańscy producenci baterii zaoferują ogniwa o wyższej gęstości energii
Apple zamierza kupować baterie od chińskich producentów
Zobacz więcej w kategorii: Gospodarka
Projektowanie i badania
Tylko jedna doba i wspólny cel – usprawnienie działania państwa. Zakończył się HackNation 2025
Produkcja elektroniki
Dystrybucja komponentów w Europie w trzecim kwartale 2025 r. - jest lepiej!
Projektowanie i badania
Czym jest vibe coding?
Produkcja elektroniki
Wojskowy sektor sprzętu do walki elektronicznej przyspiesza
Pomiary
3D HandySCAN EVO - rewolucja w skanowaniu 3D!
Produkcja elektroniki
Łotwa, Litwa i Estonia będą razem rozwijać półprzewodniki
Zobacz więcej z tagiem: Zasilanie
Targi krajowe
Targi napędów i sterowania Control & Drives Poland - 2. edycja
Targi krajowe
Solar Energy Expo - Branżowe Targi Przemysłu Odnawialnych Źródeł Energii
Prezentacje firmowe
Rozwiązania zasilające do zastosowań obronnych, lotniczych i przemysłowych - seria MGDD GAIA Converter

Koń trojański w układzie scalonym: Dlaczego europejski sektor zbrojeniowy musi uniezależnić się od chińskiej elektroniki

Współczesna geopolityka nie pozostawia złudzeń – era powszechnej globalizacji dobiegła końca, a jej miejsce zajmuje epoka strategicznej autonomii i bezpieczeństwa narodowego. W obliczu wojny za naszą wschodnią granicą oraz rosnącego napięcia na linii Waszyngton - Pekin, Europa stanęła przed koniecznością redefinicji swojego podejścia do produkcji obronnej oraz akceptacji faktu, że prawdziwe bezpieczeństwo zaczyna się nie na poligonie, ale w fabryce.
Zapytania ofertowe
Unikalny branżowy system komunikacji B2B Znajdź produkty i usługi, których potrzebujesz Katalog ponad 7000 firm i 60 tys. produktów